"ברכת החמה" מהמאה ה-18
"ברכת החמה" מהמאה ה-18צילום: בית המכירות הפומביות "קדמון"

רבי יצחק למפרונטי, ה"פחד יצחק", שמכונה כך על שם הספר שכתב, שיבץ בספרו העתיק את נוסח ברכת החמה - הברכה הנדירה, נכתבה בכתב ידו על נייר ומים.

הברכה הופיעה בספרו וכעת יוצע כתב היד העתיק והנדיר למכירה בבית המכירות הפומביות "קדמון" שבבני ברק.

רבי יצחק חי בין השנים תל"ט (1679) - תקי"ז (1757) היה מגדולי רבני איטליה ומרבותיו של הרמח"ל. הוא למד בישיבה בפאדובה ובאוניברסיטה של העיר בה למד פילוסופיה ורפואה. הוא נודע בכל איטליה כגדול בתורה וברפואה כאחד. עקב גדולתו זכה לכינוי "הנשר הגדול, אביר הרופאים" ועמד בפירארה בראש הישיבה.

רבי יצחק למפרונטי חיבר אנציקלופדיה תלמודית הידועה בשם "פחד יצחק". בזמנו התחברו באיטליה האנציקלופדיות הראשונות. הוא עבד על האנציקלופדיה שלו שנים רבות כדי לרכז לכל נושא תלמודי והלכתי מקורות מן התלמוד ומן הראשונים. הוא הדפיס כרכים אחדים עוד בחייו אך למרבה הצער לא ראה את סיום הדפסת מפעלו, שהתרחשה רק כעבור מאה שנה בברלין.

בערכים רבים כלל גם תשובות מחכמי איטליה. רבי יצחק למפרונטי היה גם הראשון לייסד כתב עת בשם "ביקורי קציר תלמוד תורה" אבל נדפסו ממנו שלוש חוברות בלבד. רבי יצחק למפרונטי נפטר בחודש כסלו תקי"ז.

צילום: בית המכירות הפומביות "קדמון"
צילום: בית המכירות הפומביות "קדמון"

ברכת החמה היא ברכה נדירה שנאמרת פעם ב-28 שנים. היא מוזכרת כבר בגמרא: תָּנוּ רַבָּנָן (=שָׁנוּ רַבּוֹתֵינוּ): הָרוֹאֶה חַמָּה בִּתְקוּפַתָה, לְבָנָה בִּגְבוּרָתָהּ, וְכוֹכָבִים בִּמְסִלוֹתָם וּמַזָּלוֹת כְּסִדְרָן, אוֹמֵר: "בָּרוּךְ עוֹשֶׂה בְּרֵאשִׁית". וְאֵימָתַי הָוֵי (=ומתי מתרחשת "חמה בתקופתה")? אָמַר אֲבַּיֵי: כָּל כ"ח שְׁנִּין וְהַדָּר מַחֲזוֹר וְנָפְלָה תְּקוּפַת נִיסָן בְּשַׁבְּתַאי בְּאוֹרְתָּא דִּתְלָת נַגְהֵי אַרְבַּע (=כָּל 28 שָׁנָה, כַּאֲשֶׁר חוֹזֵר הַמַּחֲזוֹר וְנוֹפֶלֶת תְּקוּפַת נִיסָן בְּמַזָּלוֹ שֶׁל שַׁבְּתַאי בָּעֶרֶב שֶׁבֵּין יוֹם שְׁלִישִׁי לִרְבִיעִי".

הברכה נפסקה להלכה: הרמב"ם כתב כי "הָרוֹאֶה אֶת הַחַמָּה בְּיוֹם תְּקוּפַת נִיסָן שֶׁל תְּחִלַּת הַמַּחֲזוֹר שֶׁל שְׁמוֹנָה וְעֶשְׂרִים, שֶׁהַתְּקוּפָה בִּתְחִלַּת לֵיל רְבִיעִי, כְּשֶׁרוֹאֶה אוֹתָהּ בְּיוֹם רְבִיעִי בְּבֹקֶר, מְבָרֵךְ "עוֹשֶׂה בְּרֵאשִׁית". וכן מתואר במנהגי יהדות אשכנז ש"הָרוֹאֶה חַמָּה בִּתְקוּפָתָה מְבָרֵךְ בַּשֵּׁם וּמַלְכוּת: "בא"ה אמ"ה עוֹשֶׂה מַעֲשֶׂה בְּרֵאשִׁית". בָּעֶרֶב מַכְרִיזִים לְהַשְׁכִּים בַּבֹּקֶר לִתְפִלַּת הותיקין וּלְבִרְכַּת הַחַמָּה, וְשַׁמָּשִׁים מְעוֹרְרִים אֶת הַקָּהָל לְהַשְׁכָּמָה. מִיָּד אַחַר הַתְּפִלָּה בְּלַחַשׁ, קֹדֶם חזרת הש"ץ יוֹצְאִים לַמְּקוֹמוֹת שֶׁרוֹאִים מִשָּׁם אֶת הַחַמָּה כְּדֵי לְבָרֵךְ אֵת הַבְּרָכָה.

הפעם הבאה שברכה זו תיאמר תהיה בכ"ג בניסן ה'תשצ"ז - 8 באפריל 2037