משה כחלון
משה כחלוןצילום: פלאש 90

משה כחלון כינה היום (ראשון) את שרי הבית היהודי "גורמים קיצוניים". קיצונים על שום מה? על שום רצונם להסדיר את הפרדת הרשויות בישראל שהלכה והיטשטשה במרוצת השנים האחרונות, ולהגדיר מחדש את סמכויותיה של הרשות השופטת בישראל.

קיצונים בשל רצונם להציב מתווה מסתננים שלא יבוטל על ידי בג"ץ; קיצונים בשל מאוויים להחזיר את היציבות השלטונית למערכת הפוליטית, יציבות שהיתה בעבר ואיננה עוד.

אבל משה כחלון לא מסכים. הוא קורא עיתונים מסחריים הסוחרים בקולות ומנדטים - וחושב אחרת. מיומה הראשון של הקדנציה הנוכחית משמש שר האוצר כחלון שכפ"צ לרודנות השיפוטית בישראל. הוא נלחם על עצמאותה. על חוסנה. נאבק על זכויותיה היתרות.

כל אימת שחבר קואליציה ביקש לחולל שינוי במעמדה הוא ניצב מולו כחומה בצורה והטיל עליו את הווטו התורן. הנימוק הרשמי: בית המשפט הוא המעוז האחרון של החלשים, ועל החלשים יש להגן בכל הכח.

כך היה בתחילת הקדנציה כששרת המשפטים שקד ניסתה להעביר בחקיקה את פסקת ההתגברות אך נתקלה בהתנגדותו הנחרצת. כך היה סביב חוק ההסדרה שכחלון סירב להחיל את הסעיף המורה להחילו רטרואקטיבית, מה שהיה מעקר את סמכויות בית המשפט על פסיקותיו הקודמות.

כך בכל הנוגע להצעות חוק שתכליתן אחת: להגדיר מחדש ובצורה נכונה יותר את הפרדת הרשויות בישראל ולהחזיר את בג"ץ לממדיו הטבעיים. הצעות העולות חדשים לבקרים על שולחנה של וועדת השרים לחקיקה, נתקלות ביד הברזל של משה כחלון המסרב לתת להן תוקף מעשי.

למרות מלחמתו לטובת המערכת המשפטית, כמה אירוני לגלות שכשזו נוגעת בפרותיו הקדושות, כחלון שוכח מהחלשים. לא מזמן הוא קידש מלחמה נגד בית המשפט העליון על קיומן של 'מכונות המזל' ואמר כי "אין לו ספק שיצליח לשכנע את השופטים" בעמדתו – למרות שאלו הכריעו על ההיפך הגמור.

כך גם אירע לאחר שבג"ץ מתח ביקורת חריפה על הליך החקיקה סביב מיסוי דירה שלישית. בג"ץ המליץ לכחלון לחוקק מחדש את החוק בשל הפגמים שירדו לשורשו של ההליך, אולם כחלון שיגר את המדינה להשיב לבג"ץ שהוא דוחה בנימוס המלצותיה. לאחר שביטל בג"ץ את החוק ודרש לחוקקו מחדש הוא התגולל על בג"ץ בגין פסיקתו.

לא ברור מאין החרדה הגדולה לגעת בפרה הלא קדושה הזו שמשפטנים רבים וטובים סבורים כי הולכת ומתעצמת לממדים מפלצתיים ורומסת כל גבולות הדמוקרטיה. אולי זהו הפחד מפני נשכני השמאל שיחרכו את כותרות השעה נגדו וימוטטו את המנדטים האחרונים שעדיין נותרו בארסנל הפוליטי שלו.

אולי זהו החשש מפני פתיחת תיבות פנדורה מהעבר ה"קיצוני" שלו כשרגליו היו נטועות עמוק בכינוסי 'מנהיגות יהודית' – ימים שכחלון מעדיף להשאירם סמויות מן העין ורחוקות מן הלב.

פסקת ההתגברות של הבית היהודי שאושרה היום בוועדת השרים צפויה לטפס למליאת הכנסת להמשך החקיקה ולהיתקל בהתנגדותה של סיעת 'כולנו' בראשות כחלון. מצביעי הימין לא ישכחו ולא יסלחו.

מי שמצביע היום בעד הותרת השלטון בידיה של הרשות השופטת, מי שמצביע היום בעד גניזת מתווה המסתננים, יצביע מחר בעד גירוש יהודים מאדמתם. כך נהגו בעבר אנשי ימין שחצו את הקווים. כך ינהגו ממשיכיהם בני ימינו. נזכור ולא נשכח.