מאות רבנים מכל גווני הציונות הדתית השתתפו הערב (חמישי) בכנס אחדות בבנייני האומה, לכבודה של ירושלים ולרגל 70 שנים להקמת מדינת ישראל.

הרבנים התאספו לקבוצות דיון סביב שולחנות עגולים ודנו במגוון נושאים: בתי ספר מקיפים, פוסט מודרניזם, רפורמים וקונסרבטיבים – מקומם בחברה והתמודדות עם השפעתם, המשפחה- גירושין, נישואין, מגדר ופמיניזם, החיבור והשותפות עם העולם החרדי, השבת במדינת ישראל, לימוד תורה בציבור, האחריות על יהדות היום, נשים בבית הכנסת ובקהילה ואתגרים בצה"ל.

הרב אריה שטרן, רבה של ירושלים, קרא לרבני הציונות הדתית להתאחד סביב שתי מטרות משותפות – שמירת השבת במרחב הציבורי והמלחמה בשחיתות. "אני מציע לקבוע יעד משותף שכולם מסכימים עליו. הכי חשוב כעת זה חיזוק הזהות היהודית של מדינת ישראל, יש הרגשה של זלזול ואת זה צריך לתקן.

''שמירת השבת במרחב הציבורי זה הדבר הכי מרכזי בזהות שלנו, שנותן ביטוי לכך שזו מדינה יהודית. כולנו צריכים לפעול ולדבר על כך, בישיבות ובקהילות. מטרה משותפת נוספת היא החיים ציבוריים, שצריכים להיות חיים של צניעות והסתפקות במועט. עלינו לפעול למניעת גילויים של שחיתות ופערים חברתיים. אלה הדברים היסודיים והמרכזיים שצריך להתאחד סביבם, והם ישמעו גם באזני החילונים", אמר הרב שטרן.

הרב זלמן מלמד, נשיא מוסדות הישיבה בבית אל ויוזם הכנס, היה נרגש מאוד כשעלה לדוכן הנאומים, ובירך ברכת 'שהחיינו' בשם ומלכות. "ימים רבים אני מחכה לכנס הגדול הזה. כשאני רואה פה את כל הרבנים החשובים שיושבים ביחד, הלב מלא שמחה, והשמחה מתפרצת. אני רוצה לברך ברכת שהחיינו. רבותינו שיושבים למעלה בוודאי שמחים לראות אותנו כאן", אמר.

גם הרב חיים דרוקמן, נשיא ישיבות בני עקיבא, הביע התרגשות מהכנס והדגיש את הצורך באחדות. "הלב נפעם מהציבור היושב כאן. יש ערך אדיר כשאנחנו מרוממים את שמו יחדיו, כולנו יחד. אנחנו מודעים גם לחילוקי דעות שקיימים בתוכנו, איננו מתעלמים מהם, ואך על פי כן, למרות כל חילוקי הדעות, המאחד הוא מעל ומעבר לחילוקי הדעות. יש צורך במשך השנה, כשנשמעים אמצעי התקשורת, לדבר על חילוקי הדעות. וחושבים מי יודע מה, מתעלמים מהדברים היסודיים ביותר בהם אנחנו מאוחדים".

הרב בנציון אלגזי, שהגיע גם הוא לכנס, אמר: "זכינו שכלל רבני ישראל התכנסו כך, והם מבינים שרב הוא לא רק זה שפועל למען התורה, אלא זה שפועל למען כלל הציבור. ממש כמה ימים לפני מתן תורה, זכינו ל'ובאו כולם בברית יחד, נעשה ונשמע אמרו כאחד'".

כנס 'עין בעין' שהתקיים הערב בבנייני האומה בירושלים, נערך בהשתתפות מעל אלף רבנים מהציונות הדתית. בחלקו הראשון ישבו הרבנים לדיונים סביב שולחנות עגולים בנושאים העומדים על הפרק. בחלק השני התכנסו יחד לדברי הודאה ותפילה. הערב הסתיים בריקודי שמחה ותמונת ענק של הרבנים.

"אנחנו רואים עין בעין איך הרבנים באים לכנס של אחדות להודות לקב"ה, בשמחה", אמר הרב עמיחי אליהו, ממארגני הכנס. ''אנחנו מצפים לראות בגאולה השלמה שתבוא במהרה בימינו".

הרב בנציון אלגאזי שהגיע גם הוא לכנס, אמר "זכינו שכלל רבני ישראל התכנסו כך, והם מבינים שרב הוא לא רק זה שפועל למען התורה, אלא זה שפועל למען כלל הציבור. ממש כמה ימים לפני מתן תורה, זכינו ל'ובאו כולם בברית יחד, נעשה ונשמע אמרו כאחד'".

צילום: אריה מינקוב

חבר הכנסת מוטי יוגב (הבית היהודי) אמר "ברוך ה' שאנחנו זוכים לראות כאן את מאות רבנים מתכנסים ודנים באחדות ישראל ובבניינה של ירושלים, משמח מאוד. בעזרת ה' יזכו כולם לראות בטוב ירושלים, ובבניינה השלם".

הרב חיים נבון, שנמנה גם על הוועדה המארגנת של האירוע, אמר כי זו "שמחה מיוחדת להיות כאן עם כל כך הרב רבנים, מגוונים כל כך, כולם באו להודות על שבעים שנות מדינה ועל ירושלים, הלוואי שנזכה להרבה אירועים כאלה".

הרב יהושע שפירא, ראש ישיבת רמת גן, אמר באירוע "אנחנו אומרים היום גם 'זה היום עשה ה' נגילה ונשמחה בו', וגם 'אנא ה' הושיעה נא'. אנחנו מודים על כל הנפלאות שעשה עמנו עד כה ובעת האחרונה, וגם מבקשים על העתיד של מדינת ישראל בפנים ומול אויביה. בזכות האחדות הזאת כאן היום, נזכה להגיע לחג מתן תורה באופן הזה".

צילום: חזקי ברוך