ריבלין באירוע
ריבלין באירועצילום: מארק ניימן, לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נאם הערב (ראשון) בכנס ממשל, תקשורת ומשפט לזכרו של המשפטן ואיש התקשורת פרופ' משה נגבי ז"ל.

באירוע שהתקיים במשכנות שאננים בירושלים נשאו דברים גם אלמנתו של פרופ' נגבי ז"ל - עירית נגבי, ונשיא המרכז לאתיקה פרופ' יצחק זמיר.

"התכנסנו כאן היום בכנס לזכרו של משה נגבי, משפטן חריף, איש תקשורת בנשמתו ובכל איבריו. אדם שלא ניתן היה להיות אדיש אליו. מעריציו, כמו מבקריו, לא יכלו להתעלם ממנו. כשהוא שידר בקולו הצרוד, היה בו משהו ממגנט ומהפנט", אמר הנשיא.

"למשה נגבי היתה תפיסה ייחודית מאוד לגבי ממשל ודמוקרטיה, ייחודית ואופטימית ולמרות שחלקתי על דעותיו הפוליטיות כמעט בכל נושא, בעניין הזה, של היחס הנכון לדמוקרטיה, הסכמתי איתו. רבים סבורים ברוח דבריו של צ'רצ'יל שדמוקרטיה היא שיטת המשטר הנסבלת ביותר, היחידה שמשיגה איזון בין ערכים וצרכים. אנו קוראים ושומעים דעות כאלו כל הזמן. הם לא מאמינים בדמוקרטיה כצורת ממשל אופטימלית שהולכת ומשתפרת כל הזמן. הם מעדיפים אותה רק משום שהיא הכי נסבלת מכל צורות הממשל האחרות שנוסו''.

הנשיא הוסיף, "פרופ' משה נגבי זכרונו לברכה, היה דמוקרט אחר. הוא לא ראה בדמוקרטיה ברירת מחדל נסבלת, הליכה על חבל דק של איזונים ובלמים, הוא ראה בדמוקרטיה, בדיון, בשיח הפוליטי, תהליך נכון והוגן של קבלת החלטות ובתהליך הזה הוא הטיל על המיעוט את התפקיד החשוב יותר, האחראי יותר.

''ראשית, לקבל בהכנעה את עמדת הרוב ושנית, להמשיך למתוח ביקורת על הרוב, לחשוף את הפגמים בשיטתו ולהציג אלטרנטיבה. זו תפיסה אופטימית, כמעט ספורטיבית, של הדמוקרטיה. יש משחק פוליטי ויש כללי משחק. יש לעשות הכל במסגרת כללי המשחק, חוץ מאשר לשבור כלים ולהפסיק לשחק. אם היו מציעים למשה נגבי מדינה בה כולם סבורים כמוהו הוא היה מוותר עליה. השיג והשיח הפוליטי היה עבורו תכלית, לא רק דרך להגיע לאיזון, אלא דרך להתקדם צעד אחר צעד.

''משה היה אופטימי, אופטימי באשר למוסריות של הציבור, אופטימי באשר ליכולת שלו להבין את המתרחש, ואופטימי באשר למוטיבציה שלו לשנות, מתוך תפיסה אופטימית זו הוא עסק רבות בתפקידיהם של אנשי התקשורת ואנשי המשפט.

''ובמיוחד בצורך בחופש ביטוי כבסיס ראשוני שבלעדיו לא תיתכן דמוקרטיה, משה היה אופטימי, הוא האמין שמשקלם של הדברים ידבר בעד עצמו, שהעם יבחר בטוב בכוח המוסריות הטמונה בו משום שאם הוא ישמע את האמת וייחשף לעובדות הוא לא ירצה להתכחש להן, קולו חסר לנו, קולו יחסר לנו, יהי זכרו ברוך", הוסיף ריבלין.