עו"ד בינה בכנסתבדלתיים פתוחות

הוועדה לזכויות הילד של הכנסת דנה אתמול (שני) בשתי הצעות חוק למינוי עורך דין נפרד לילד, בהליכים להוצאת ילדים מבתיהם.

הצעה אחת הוגשה ע"י ח"כ שולי מועלם רפאלי והשנייה היא טיוטת חוק ארוכה ומקיפה יותר שהוגשה ע"י משרדי המשפטים והרווחה. על פי ההצעות, המדינה תמנה עורך דין אשר ייצג את הילד בכל דיון על הוצאת ילד מבית הוריו ועורך דין זה ישמש אף כאפוטרופוס שלו, אם גילו של הילד הוא מתחת לגיל 14.

"תנועת המשפחה" הזהירה בדיון מפני מצב שבו ניטלת מההורים את הזכות לייצג את ילדיהם ואמרה שמדובר בניסיון לכרסם במעמד ההורים.

"אנחנו רואים בהצעת החוק הזו פגיעה מאוד גדולה לכל מי שמרכיב את המושג 'משפחה'", הסבירה בדיון עו"ד יסכה בינה, היועצת המשפטי של תנועת המשפחה.

"האמת צריכה להיאמר: ברגע שעורך דין נכנס לתמונה, אז נכנסים פה גורמים, שלל אינטרסים נוספים שהם לא בהכרח טובת הילד. אתה נכנס לתוך בית המשפט ואתה מכניס גורם משפטי נוסף. השיח בהחלט עובר להיות משיח שאמור להיות טיפולי – ואנחנו חייבים להסתכל עליו כעל שיח טיפולי, כעל שיח הוליסטי – לשיח משפטי... עם כל הקשיים ועם כל המורכבויות, המחויבות שלנו ושלכם כמחוקקים היא לראות את המשפחה בראיה הוליסטית, לצמצם כמה שיותר את המשפטיזציה של המשפחה, [את] הכניסה של גורמים חיצוניים".

"ממילא המקרים שמגיעים למצב הנדון הם משפחות שנמצאות במצב שברירי מאוד", הוסיפה. "הכנסה של עוד גורמים, בעינינו, יוצרת פגיעה קשה וחזקה מאוד. כשאני חושבת ואני אומרת 'אוקיי, יש לנו פה בעיה, יש לנו בעיה שצריך לשמוע את הקול של הילד, מה אנחנו עושים?' הפתרון בעיני הכי פחות נכון – והקולגות שלי לא יאהבו את זה – זה למנות עורך דין".

יו"ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא ביטון (כולנו), הבהירה כי "אנחנו לא רוצים למצוא עצמנו עכשיו עם עורכי דין שמתכתשים אחד עם השני כשמי שנמצא בתווך הם הילדים". היא הבטיחה שהליך חקיקת החוק נמצא בתחילתו וכי עוד "נצלול פנימה לחוק, ובמקומות שנראה שיש מוקש והדברים לא מספיק ברורים – נאיר את הדברים. יש לנו עוד דרך ארוכה".