צעדת הווטרנים, ותיקי המלחמה בנאצים, התקיימה היום (שלישי) לראשונה בתולדותיה בכנסת.

כ-400 ותיקי מלחמה עטורי מדליות ואותות הצטיינות לוו במאות בני נוער צעדו ברחבת הכנסת, יחד עם יו"ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין שרת הביטחון אביגדור ליברמן ושרת העלייה והקליטה סופה לנדבר, שמשרדה יזם ומימן את האירוע.

הנואמים בטקס התייחסו למתיחות הביטחונית, וקישרו בין הניצחון על הנאצים אז - ובין האיומים מאיראן. יו"ר הכנסת אדלשטיין הדגיש כי הניצחון מלמד אותנו ששלטון רֵשָׁע –גרמני או איראני – אי אפשר לפייס במילים. לשלטון רֵשָׁע צריך להתנגד, בכוח ובנחישות – עד שהוא נופל.

"כמו אז, גם היום אנו עם לבדד ישכון. מדינות העולם, כפי שהוכח בחתימה על הסכם הגרעין, לא תמיד רואות איתנו עין בעין את גודל האיומים עלינו ועל כל העולם החופשי. אך בניגוד לאז, היום מדינת ישראל היא מעצמה צבאית וכלכלית, שכבר שבעים שנים עומדת איתנה ומוכנה להניף אגרוף של ברזל לנוכח כל איום", אמר אדלשטיין.

לדברי שרת העלייה והקליטה סופה לנדבר, "כבת לקצין צבא האדום הירש קוכין, גיבור מלחמת העולם השנייה אני גאה להיות עמכם, גיבורים היקרים לליבי ביום הניצחון על גרמניה הנאצית. דרך ארוכה הלכנו ביחד כדי שמדינת ישראל תכיר במעמדכם כמשחררי העולם החופשי מהחיה הנאצית ובתרומתכם בתקומתה של מדינת ישראל".

"אנחנו חבים לכם את חיינו לנצח", הדגישה לנדבר, "יש לי את הכבוד הגדול להיות ממונה על ארגון אירועי יום הניצחון ובכך לשמור על המורשת ולהצדיע למיליון וחצי לוחמים יהודים אשר גרמו לתבוסתה של מכונת ההשמדה הנאצית ותרמו לתקומתה של המדינה היהודית בארץ ישראל".

שר הביטחון אביגדור ליברמן הודה ללוחמים בנאצים "על גבורתכם. בזכותכם אנחנו יכולים להיפגש פה, במשכן הכנסת של מדינת היהודים העצמאית והחזקה. אני רוצה לאחל לכם ולקרוביכם בריאות, אושר ולפחות עד 120".

אדשלטיין בתערוכה
אדשלטיין בתערוכהצילום: דוברות הכנסת

במסגרת אירועי יום הניצחון על גרמניה הנאצית בכנסת, חנך היום יו"ר הכנסת את תערוכת "השואה-השמדה, שחרור והצלה" בטרקלין שאגאל. ראש הסוכנות הפדרלית בפדרציה הרוסית איגור ברינוב, תקף מכחישי שואה ואמר כי "ככל שמתרחקים האיומים מהעבר, כך עולה מספר הרוצים לטשטש ולשנות את העובדות. יש כאלו המכחישים את השואה כאילו כלל לא התרחשה, וכאלו המבקשים להמעיט בהישגי הצבא האדום. התערוכה ממחישה באופן אישי את הטרגדיה של השואה".

אוצר התערוכה ד"ר איליה אלטמן, יושב-ראש מרכז השואה הרוסי הציג את התערוכה בפני יו"ר הכנסת שנדהם לגלות כי תצלומי משפחה נדירים שלו בהן מצולמים אמו יחד איתו כשהיה בן 5 מוצגים בתערוכה.

"במהלך התחקיר לתערוכה, ניצולים מהמצור סיפרו לנו על אישה אחת בשם אניטה רוזנצוויג שחייה ברוסיה ואמרו שכדאי לנו לדבר איתה כי יש לה מידע חשוב. כששוחחתי איתה היא סיפרה לי שבנה הוא יו"ר הכנסת. הייתי המום וביקשתי את רשותה להשתמש בתצלומי הארכיון המשפחתי שלה, בהתחלה היא סירבה אבל כשאמרתי לה עד כמה סגירת המעגל הזאת חשובה לנו היא הסכימה", סיפר אלטמן, "אנחנו מציגים היום בכנסת תערוכה בה יש תמונות של אדלשטיין שחי בזכות הווטרנים שצועדים היום בכנסת – זה לא יאומן. החלטנו לשמור את התמונות בסוד ולחשוף אותן בפני חה"כ אדלשטיין בפתיחת התערוכה. היינו בטוחים – וצדקנו - שהדבר ירגש אותו מאוד".

כחלק מהאירועים לציון יום הניצחון על גרמניה הנאצית בכנסת היום, הוצגה ליו"ר הכנסת ולבאי המשכן גם התערוכה "שרדתי את המלחמה ההיא", המציגה צילומי ווטרנים החיים היום בארץ וסיפורים. התערוכה עוצבה בידי יד ושם בתמיכתה של קרן "ג'נסיס".