טראמפ
טראמפצילום: רויטרס

כל העיניים נשואות לבית הלבן, שם יודיע נשיא ארה"ב על החלטתו, אם לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן, הערב בשעה תשע לפי שעון ישראל (14:00 לפי שעון וושינגטון). טראמפ עצמו פרסם אתמול בציוץ את עיתוי ההודעה.

הנשיא, דונלד טראמפ, אמור היה להכריע בסוגיה עד 12 במאי, אולם אתמול (שני) הודיע הבית הלבן כי בכוונתו להקדים את מועד ההודעה בארבעה ימים.

חלק מהמומחים מעריכים כי טראמפ לפרוש מההסכם, בעוד אחרים סבורים כי טראמפ יקבע פרק זמן מסוים, במהלכו יושהה ההסכם ויתוקן באופן משמעותי, ובעקבות תיקון זה תשוב אליו ארה"ב.

השינויים המרכזיים אותם תובעים מומחי נשק בישראל ובארה"ב נוגעים לתפוגת ההסכם, לרמת הפיקוח עליו ולמעורבותה של איראן בטרור המזרח תיכוני. לטענתם יש לדרוש שההסכם לא יוגבל בתאריך כלשהו, (כעת הוא מוגבל לעוד שבע שנים). כמו כן סבורים דורשי השינויים כי רמת הפיקוח על אכיפת ההסכם אינה מספקת ויש לתבוע מתן אפשרת לכל פקח להגיע בכל עיתוי לכל מקום ללא הגבלה כלשהי.

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, רמז שטראמפ עומד לפרוש מההסכם, לאחר שנפגש עם טראמפ לפני כשבועיים: "אם תביטו באופן רציונלי על ההודעות וההערות של הנשיא טראמפ, נראה לי שלא יעשה כל שביכולתו כדי לשמר את ה-JCPOA", אמר מקרון. "בדיוק כמוכם, אני מקשיב למה שהנשיא טראמפ אומר, ונראה לי שהוא לא מאוד נלהב להגן [על ההסכם]".