ח"כ ישראל אייכלר
ח"כ ישראל אייכלרצילום: הלל מאיר/TPS

הוועדה לפניות הציבור התכנסה לדיון בנושא תפקוד התחבורה הציבורית לכותל המערבי בימי חול המועד פסח האחרון ולקראת ימי הרמדאן שגורמים לעומסי תנועה כבדים בכל אזור העיר העתיקה.

יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) פתח את הדיון בהקראת תלונותיהם של אזרחים רבים שפנו לוועדה על כך שנתקעו בכותל, או בדרך אליו, בחול המועד.

אייכלר ציטט את דברי המתלוננים שסיפרו כי מטעם חברת אגד נאמר להם שהמשטרה חסמה את הדרך בעקבות עומסים חריגים והתקהלויות. במשטרה הכחישו את הדברים.

"השנה, בניגוד לשנים קודמות, חל שיפור בזרימת התנועה הציבורית לכותל המערבי. אולם בי"ט בניסן, ד' חול המועד פסח, נוסעים רבים נתקעו בתחנות הכותל המערבי. גם יום לפני התאריך הנקוב, המתינו נוסעים רבים בתחנות לאוטובוסים במשך שעות בדרכם אל הכותל וממנו", אמר אייכלר.

לדבריו "גם אם המצב נגרם בגלל עומס או התקהלות חריגה, על אגד ומשרד התחבורה להיערך במסלולים חלופיים, על ידי הסטת התנועה לדרכים חלופיות, על מנת שמאות נוסעים לא יישארו תקועים בתחנות. תנועת המבקרים לכותל המערבי וממנו, צריכה להתאפשר במשך כל שעות היממה, במיוחד במצב כזה שלחברת אגד יש מונופול".

בנוסף העלה יו"ר הוועדה לדיון מקדים את אסטרטגיית ההיערכות לקראת ימי הרמדאן: "ירושלים היא עיר שיש בה את כל הדתות וסוגרים בה כבישים בגלל כל מיני הפגנות ואירועים. ברמדאן זה קורה בגלל העלייה ההמונית להר הבית וצריך להיערך לכך".

נציג המשטרה, נצ"מ חיים שמואלי, הציג את עבודת המשטרה וסיפר "אנחנו נערכים בעבודת מטה מתקדמת לקראת חודש הרמדאן ומפיקים את הלקחים מאירועי חול המועד. כפי שציין היו"ר, בסך הכול, ברוב הימים, התנועה זרמה כמו שצריך. כמעט ולא קיבלנו פניות בזמם אמת ורוב הפניות הגיעו בדיעבד.

"אכן ישנם צירים שנסגרים בזמן הערכות מיוחדת ואז אנו נאלצים להפנות את התחבורה הציבורית לנתיבים חילופיים. אנחנו עושים את זה בתיאום מלא עם אגד. מובן לנו שצריך לאפשר לתחבורה הציבורית להגיע לאורך כל היום. היום אנחנו מקיימים ישיבה ראשונה עם מפקד המחוז לקראת הרמדאן. ההמלצה שלנו היא להעביר את התנועה להר ציון. בחג השבועות אנחנו נצטרך לווסת את האנשים דרך שער יפו, כי דרך שער שכם זה יהיה מורכב מבחינה ביטחונית. בסופו של דבר התיאום בשטח עושה את שלו וזה לא מובן מאליו והתלונות הן מזעריות ביחס לעבר".

יצחק מולכו, מנהל תנועה באגד, אמר כי "תקופת הרמדאן שונה בימים. בימי א-ה הכמות היא לא גדולה ובדרך כלל אין בעיה. הבעיה היא במוצאי החג, אנחנו נצטרך למצוא לזה פתרון".

נציגי העירייה הצהירו בדיון שהם עומדים לפרסם מכרז לאכיפה אלקטרונית בנתיבים העמוסים. נציגי משרד התחבורה השיבו לפניית היו"ר כי לוח הזמנים האלקטרוני המוצב בתחנות האוטובוסים אינם מדויקים כרגע, מאחר והם מונחים על פי סטטיסטיקה, וכי המשרד פועל להביא לדיוק מרבי לנוחות הנוסעים.

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "המשטרה הודיעה שהתנועה בערבי הרמדאן תהיה דרך הר ציון על מנת למנוע פקקים וחסימות. הוועדה מבקשת לדואג ככל האפשר שלא יהיו חסימות ומבקשים מאגד להזרים גם אוטובוסים קטנים על מנת לשחרר את התנועה.

"בנוסף, על האזרחים לשים לב בשום אופן לא לחנות את רכבם במקום. כדי למנוע מצבים כאלה, יש לשקול הצבת מצלמות באזור כפי שכבר הותקנו במקומות שונים ברחבי הארץ, ואף בירושלים".