עפיפוני תבערה
עפיפוני תבערהצילום: רויטרס

הטרור החקלאי מרים ראש ומקבל רוח גבית (תרתי משמע) מטרור העפיפונים בגבול הרצועה. על ההתמודדות הראויה, אם בכלל יש אחת כזו, שוחחנו עם שר החקלאות, אורי אריאל, שאינו מוכן לקבל את הגדרת המצב כחוסר אונים מול אמצעי פרימיטיבי כל כך.

לטעמו של השר אריאל המענה לטרור העפיפונים פשוט ביותר. "מדובר בטרור אמתי של אויבנו והדרך לטפל היא חד משמעית על ידי ירי בברכיים. צריך לפגוע משמעותית באנשים. אלו אויבים וזה טרור. אני מעריך שאחרי השניים הראשונים אף אחד לא יעיף עפיפונים למטרות טרור. לכן בעיניי זה החלק הקל לטיפול והוא נתון לאחריות שר הביטחון שצריך לתת הנחיה לדרג הצבאי לטפל בזה ולסיים את התופעה".

השר אריאל התבקש להתייחס לדבריו של יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ אבי דיכטר, לפיהם בתקופה זו על היד לא להיות קלה על ההדק ולדבריו לחיצה על ההדק אינה תמיד הפתרון לבעיה אלא לפעמים היא הבעיה עצמה.

"אני לא מסכים לדברים האלה. כך אמרו לגבי בעיות טרור אחרות", מזכיר אריאל ומוסיף: "צריך להרוג את הבעיות האלה כשהן קטנות. הדברים בתחילתם ועדיף היה לעשות זאת כבר ביום הראשון. זה לא נעשה אז עכשיו זה הזמן לעשות את זה. אין מה להסביר. כששורפים לך מאות דונמים של חיטה יערות וחורשות זה טרור ובטרור כמו בטרור וירי בברכיים הוא ההכלה הראויה".

"נכון שלא צריך להרוג, זה לא נועד כדי להרוג, אבל להתעלם ולהגיד שכאילו זה כלום זה לא נכון ולא מתאים לנו. צריך לירות לרגליים והעניין יירגע אחרי שני הפצועים הראשונים".

וכיצד נכון וניתן להתמודד עם התקשורת העולמים שתטען שילד בן 16 נורה בברכיו בגלל העפת עפיפון? "אפשר להסביר את זה כאשר מראים את השרפות והנזקים. לא תמיד אוהבים אותנו. לא אהבו אותנו כשראש הממשלה דיבר על הגרעין מול איראן ולא אהבו אותנו באינתיפאדה.

''בכלל, אהבה זה לא הדבר הכי חזק כלפינו אצל אומות העולם. אנחנו שומרים על חיינו ועל החקלאים ולא צריך לאפשר לטרור מסוג כלשהו להתקיים. אנחנו רואים את הדיווחים שלהם. הם מתהדרים בטרור שלהם. זה נותן להם רוח גבית ומביא לפעולות טרור משמעותיות הרבה יותר ולכן צריך לעצור זאת".

לנוכח דבריו אודות ההכרעה הנתונה בסופו של יום בידי שר הביטחון וראש הממשלה, נשאל השר אריאל האם לטעמו שני האישים קרובים יותר בעמדותיהם לעמדתו שלו או אולי לעמדתו של חבר הכנסת דיכטר. "לפי מה שראיתי מגורמי ביטחון שונים, הם מתייחסים לנושא העפיפונים בצורה משמעותית כי אומרים שזה יכול להעיף דברים ממולכדים עם חומרי נפץ ולא רק תבערה. זה נותן משנה תוקף לצורך לטפל בפורעים הללו. אני מקווה שתינתן ההנחיה ושכך צה"ל יפעל".

עוד התיחס השר אריאל להשלכות דבריו של הנשיא האמריקאי להסלמה אפשרית בגבול הצפון, מהלך העשוי להשפיע באופן מיידי על חקלאי הצפון. האם לנוכח פתיחת המקלטים על ישובי הצפון להיערך למלחמה?

"נכון לרגע זה התשובה היא לא. בדקתי ברמת הגולן מה המצב בעקבות פתיחת המקלטים. מוסדות החינוך פתוחים והלימודים מתקיימים כסדרן. ניתן לומר בצורה ברורה שבצפון יישנו שם בשקט. נסיעתו של ראש הממשלה לרוסיה בהזמנת פוטין להשתתף במצעד הצבאי שם, מלמדת שזה לא כל כך דרמטי. זה יכול להגיע לכך ולכן גורמי הביטחון אומרים שניערך, אבל כשכולם נוסעים סימן שהמצב לא כל כך חריף. בקיצור, הסורים עוד לא על הגדרות".