טראמפ בביקורו בישראל
טראמפ בביקורו בישראלמרים אלסטר, פלאש 90

החלטתו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן מכה לא מעט גלים ברחבי העולם. זהו למעשה הנושא המדובר ביותר של היממה האחרונה וככל הנראה גם של היממות הבאות.

על ההשלכות של ההחלטה על כלכלתה ומדיניותה של איראן שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם ד"ר אמיר ח'ניפס, מומחה למדיניות החוץ של ארה"ב במזרח התיכון, מרצה באוניברסיטת ג'ורג'טאון בוושינגטון.

"ציפינו להחלטה הזו. המהלכים האחרונים של טראמפ אמרו שהוא בכיוון הזה, גם בזהותו של שר החוץ וגם בהודעות שלו שהוא לא מרוצה מההסכם ורוצה לבצע בו שינויים", מקדים ד"ר ח'ניפס.

להערכתו כל המפגשים שקיים טראמפ בימים האחרונים עם מנהיגי צרפת וגרמניה נועדו אך ורק להוכיח לעולם כי הוא עשה את כל שניתן כדי לשכנע אחרים לחבור אליו ולא צלח, אך בפועל הוא לא באמת האמין בתכליתן המעשית של השיחות הללו.

על השפעתן של הסנקציות שאותן מתכוון טראמפ להטיל על איראן אומר ד"ר ח'ניפס כי זו השאלה המשמעותית ביותר שכן "השאלה היא לאיזה סנקציות הוא הולך ומה משמעות הנסיגה שלו מההסכם, מה הוא משיג מהנסיגה הזו כאשר הוא יודע שאחרים לא נסוגים. מקרון אמר שהוא הולך לדבר עם הנשיא האיראני ושאין להם כוונה לסגת מההסכם".

"טראמפ מבין שהוא לא יוכל לחסל את ההסכם בתקופה הקרובה, אבל הוא רוצה להוכיח שיש לו מדיניות שונה מזו של אובמה וגם לשמור לעצמו את הזכות לפגוע באינטרסים האיראניים במקומות שונים, במיוחד בסוריה ובתימן", מעריך ח'ניפס ומציין כי גם טראמפ מודע היטב לכך שסין ורוסיה יתייצבו לצד איראן ויתמכו בה כלכלית גם לנוכח ההסכמים הצבאיים שיש בין המדינות הללו.

באשר לשאלה אם אכן נוצרת כעת מציאות של שני גושים – ארה"ב מול גוש איראן-סין-רוסיה ואולי חזרה לימי המלחמה הקרה, משיב ד"ר ח'ניפס כי הוא מתקשה להאמין שאכן זהו הכיוון אליו מובילים הדברים שכן לצד הקשרים בין המדינות הללו יש לכל אחת את האינטרסים שלה והבעיות שלה.

״אנחנו רואים את שיתופי הפעולה עם מדינות שונות במזרח התיכון. לא בהכרח יש התאמה בין האינטרסים של סין לסוריה. אנחנו רואים הסכמים חזקים מאוד בין סין ואיראן, בעיקר בכל הקשור בנפט. לכן קשה לראות את כולם עומדים יחד ביום בהיר אחד. זה יותר ברמה של טקטיקה כלפי חוץ וכלפי הבוחרים של טראמפ, יותר מאשר כוונה ללכת עד הסוף מול האיראנים".

עוד נשאל ד"ר ח'ניפס איך מתרחש מצב שבו מי שאמור להיות מנהיג העולם החופשי אינו עוסק בגיבושו של העולם החופשי מתחת כנפיו אלא בהתקוטטויות ויכוחים והוכחת חוסר האחריות של מנהיגים אחרים במערב. לטעמו של ח'ניפס את טראמפ ממש לא מעניינת ולא מעסיקה המטרה של איחוד העולם המערבי מאחוריו,

"לדעתי הוא לא מתרגש מזה. טראמפ הוכיח בעבר שהוא בצד השני של המפה המדינית מול האיחוד האירופי. הוא לא רואה את עצמו כמו אובמה מנהיג העולם המודרני והמערבי. הוא אפילו נהנה מההתנגשות ביחסי החוץ בנושאים מאוד מרכזיים, הוא נסוג מהסכם פריז והסכמים אחרים, יש לו מדיניות שונה לגבי המזרח התיכון כפי שאנחנו רואים, האיחוד האירופי התנגד להעברת השגרירות לירושלים והוא לא מתרגש מזה והוא צפוי להמשיך בכך".

לטעמו של ד"ר ח'ניפס המועד המתקרב של פגישת טראמפ ומנהיג צפון קוריאה נמצא גם הוא ברקע, שכן "הוא רוצה להוכיח שהוא מצליח איפה שאובמה נכשל. בכך שהוא נסוג מההסכם הזה הוא רוצה לומר שאובמה הביא הסכם גרוע מאוד. הוא מדבר יותר לציבור האמריקאי ולהראות לו שמדיניות אובמה כשלה בעוד הוא נסוג, ומצד שני הוא רוצה להוכיח שהוא מצליח במקום שבו אובמה כשל מול צפון קוריאה. אובמה כשל בגלל המדיניות הוותרנית מול צפון קוריאה והוא, טראמפ, מצליח דווקא בגלל המדיניות הקשה כלפי צפון קוריאה הוא מביא אותה למו"מ וליישר אותה לפי התנאים שלו".

"הוא מקבל רוח גבית, בעיקר לפי הנתונים הסטטיסטיים שמלמדים על ירידה באחוז המובטלים בארה"ב, זה האחוז הנמוך ביותר זה 15 שנים", מעיר ח'ניפס.

ומה באשר לאינטרסים של ישראל? עד כמה טראמפ לוקח אותם בחשבון כשהוא מצהיר הצהרות סביב איראן? "הוא מתחשב באינטרסים שלנו ובאינטרסים הביטחוניים שלנו, והעובדה היא שהוא הזכיר את מסיבת העיתונאים של ראש הממשלה ואמר שההחלטה שלו מבוססת גם על מה שהוצג בישראל לפני שבועיים. זה מעיד על שותפות אמיתית איתנו בבחינה הביטחונית".

"מדובר באינטרס ישראלי חשוב מאוד כי לאיראן אין כוונה לחזור בה מהעשרת האורניות או מרכישת טילים גרעיניים, גם אם לא במיידי אלא בשלב הרחוק יותר ובמקביל היא ממשיכה לפתח טילים בליסטיים הממשיכה להיות גורם ביטחוני מסוכן בגבולות שלנו, כך שלטראמפ חשובים מאוד האינטרסים הביטחוניים שלנו".