בחינת בגרות. אילוסטרציה
בחינת בגרות. אילוסטרציהצילום: הדס פרוש, פלאש 90

בחינת הבגרות באנגלית מקבלת שדרוג טכנולוגי, ודמות וירטואלית תוביל את הבחינות בעל פה ותחליף למעשה את מקומו של המורה הבוחן.

"ישראל היום" מדווח כי החל מהשנה ייבחנו תלמידי 4 ו־5 יחידות אנגלית על ידי "אלפי" - דמות וירטואלית שתתקשר עם הנבחנים דרך מסך. את הציון ימשיכו להעניק מורים בשר ודם, שיקבלו לידיהם את תשובות הבחינה.

"ההבדל הגדול הוא שבצורה הזאת המבחן הזה יותר אובייקטיבי", אומרת דייאן ואנשפיר, מורה לאנגלית בתיכון הרצוג בבית חשמונאי, "בדרך הישנה קורה שמורה לא רואה תלמיד מסוים בצורה אובייקטיבית, כשהוא מחליט לתת לו ציון כלשהו. לכן אני מאמינה שככה הציונים יהיו טובים ויותר אמיתיים".

במסגרת התוכנית "לתת חמש", החל משנת הלימודים הנוכחית, תשע"ח, בחינת הבגרות באנגלית בעל פה השתנתה גם מבחינת תוכנה.

הבחינה המתוקשבת תכלול למעשה שלושה חלקים. בחלק הראשון יתבקשו התלמידים להתמודד עם שאלות על עצמם ולספר על משפחתם ועל תוכניותיהם לעתיד, בחלק השני יצפו בסרטון ללא מילים ויישאלו עליו שאלות, ואילו בחלק השלישי יספרו באנגלית על פרויקט שערכו. התלמידים יקליטו את תשובותיהם ויוכלו להקשיב לאותן הקלטות ואז לבחור אם להקליטן מחדש או להגישן. לבחינה יוקצב זמן של 30-20 דקות לכל תלמיד.

לדברי שר החינוך נפתלי בנט: "בעידן המודרני היכולת לפתח שיחה באנגלית חשובה מאין כמותה ומהווה כלי בסיסי לעתיד ילדינו כמעט בכל תחום עיסוק. המבחן מוכוון לסטנדרטים בינלאומיים, מחייב את המערכת להתאים את עצמה לאנגלית מדוברת ומעודד לימוד בסביבה טכנולוגית מתקדמת. ככה לומדים אנגלית במדינות המתקדמות בעולם".