ירושלים תחבר את כלל הערים והמגזרים

מיזם 'יחד ירושלים' להרחבת מעגל החוגגים את יום ירושלים לרשויות נוספות ומגזרים נוספים תופס תאוצה. אחת ממובילי המיזם מספרת.

שמעון כהן , כ"ד באייר תשע"ח

ריקודגלים, אבל לכולם
ריקודגלים, אבל לכולם
צילום: פלאש 90



טוען....

מיזם 'יחד ירושלים' המבקש להרחיב את מעגלי ההשתתפות בחגיגות יום ירושלים למגזרים ולרשויות נוספות ברחבי הארץ מתקיים זו השנה השנייה וכבר משתתפות בו 70 רשויות.

שושי שפיגל, מפקחת ארצית חינוך חברתי מינהל החברה והנוער של החמ"ד, שותפה לצוות ההיגוי של המיזם ומי שהגתה את שמו, שוחחה איתנו על המיזם ומטרותיו.

"חלק מהתפיסה שלנו היא למצוא לאורך לוח השנה נקודות השקה וחיבור, בניית ציר משותף בחברה הישראלית. אחד מימי הלוח המאוד משמעותיים שהיה חשוב לנו להפוך אותו ליום ממלכתי ומחבר הוא יום ירושלים", פותחת שפיגל בתיאור המוטו שמאחורי המיזם.

"אנחנו יודעים שבדרך כלל ביום ירושלים רוב האוכלוסייה עולה לירושלים מקיימת ריקודגלים ומגיעה לכותל במופע מרהיב ומשמעותי, אבל היה חשוב לנו להביא את הרעיון של ירושלים, את החוויה והלב של ירושלים למקומות אחרים בארץ, לרחובה של עיר".

לשם כך "יצאנו במיזם משותף של מינהל החינוך הדתי, מינהל חברה ונוער, אגף תרבות יהודית במשרד החינוך ו'זהות' וחלמנו חלום להביא את יום ירושלים לערד, לעומר, למטולה וכו', ולחגוג את יום ירושלים ברחובה של עיר, בתהלוכה משותפת, במפגשים בין בתי הספר הממלכתיים והממלכתיים דתיים, בחיבור לגנים, לבתי הספר היסודיים והעל יסודיים בשיתוף הרשויות ולהפוך את יום ירושלים לאירוע משמעותי בתוך הרשות המקומית, גם אם היא רחוקה מרחק של 150 ק"מ מירושלים היא מחוברת לירושלים".

על מנת לקיים אירוע מקיף שכזה הוצרך צוות ההיגוי לצאת מתחומי החמ"ד אל המסגרות האחרות ולקיים סיעור מוחות ושיתופי פעולה. "הרכבנו צוות ההיגוי שעוסק במינהל חברה ונוער ונמצאים בו מפקחים מהמגזר הממלכתי ויצרנו קואליציה בכל עיר שהיא צוות מוביל משותף של ממלכתי וממלכתי דתי וכל אחד נתן את חלקו ניסיונות והתובנות שלו, ואמרנו שכעת אנחנו מדברים בשפה ממלכתית. גם המיתוג של 'יחד ירושלים' מגיע מתוך מקום עמוק של ממלכתיות משתפת מתוך הרעיון של עיר שחוברה לה יחדיו ועיר שעושה כל ישראל חברים".

בדבריה מוסיפה שפיגל ומספרת כי במהלך השבוע הבא כולו יקיים פרויקט של"ח שורה ארוכה של סיורים של אלפי תלמידים שיעלו לירושלים מכל רחבי הארץ ומכל המגזרים.

לנוכח השיח המרומם אודות ירושלים כעיר מאחדת ומחברת נשאלה שפיגל כיצד מתייחסים מובילי המיזם לרוח הנגדית, זו הרואה ביום שחרורה של ירושלים את יום תחילת הכיבוש, יום תחילת חלוקתו של העם לשני קטבים של ימין ושמאל. לתפיסתם של אלה, ירושלים לא רק שאינה גורם מאחד אלא בדיוק להיפך.

"אנחנו אנשי חינוך, וכשאתה איש חינוך אתה מסתכל תמיד על החיבור ועל חצי הכוס המלאה ועל המשימות המשותפות. זה המקום שלנו. גם כשחגגנו חמישים שנה לאיחוד ירושלים ציינו את הדברים על כל המורכבות שלהם וכאנשי חינוך אנחנו מאמינים שיש לירושלים ערך מחבר".

"אנחנו מקבלים תמונות מהשטח ורואים שהאוכלוסייה בישראל שמחה לחגוג את יום ירושלים. רוצים להתחבר. מאמינים בירושלים כבירה מאוחדת. חשוב לנו שתלמידים יכירו את המוסדות הממלכתיים בירושלים, את השכונות העדות והדתות בירושלים, את הפסיפס הישראלי שקיים בירושלים", אומרת שפיגל.

ומה לגבי המחלוקות סביב ירושלים? האם מדברים עליהן? או שאולי משאירים אותן לשאר ימות השנה? "כשאנחנו מדברים על ירושלים אנחנו מתווכים את ירושלים על פי מתווה חוק יום ירושלים. במשרד החינוך יש הנחיה ברורה איך להתייחס ליום ירושלים. הנושאים האקטואליים המורכבים מטופלים על ידי רכזי החינוך החברתי לאורך כל השנה ועל פי קווי המתאר שבהם משרד החינוך מאפשר את השיח, אבל יום ירושלים הוא הזדמנות לאיחוד ו'יחד ירושלים' הוא חגיגה גדולה שמאפשרת את הביחד הזה".

"יש כאן לימוד, חוויה, ערך וממלכתיות, ואת כל אלה התלמיד מקבל כשהוא צועד ברחובה של עיר ופוגש את כל האוכלוסייה המקומית, שומע ולומד על העיר. יש לזה ערך גדול בעינינו".

שנה זו היא השנה השנייה בה מתקיים המיזם, ואולם קדמו לו פעילויות דומות מתוך מגמה דומה בניצוחו של ראש החמ"ד, אברהם ליפשיץ, וככל שהשנים חולפות מספר הרשויות המקומיות המשתתפות במיזם הולך וגדל.

"התחלנו בצורה מצומצמת וזה הלך וגדל. השותפות בין שלושת המנהלים השונים נתנה לעניין כוח ומשמעות והפכה את היום לבעל אפשרויות רבות יותר למימוש מול השלטון המקומי ותודתנו לשלטון המקומי שנרתם לכך עם ראשי רשויות ובעלי תפקידים ברשויות. בכל יום ויום מתרחשים דברים מיוחדים ברחובה של עיר, באולמות התרבות, במפגשים עם אמנים, סיפורי ירושלים ועוד. חגיגה חינוכית של ממש", היא מסכמת.