מטרה למתקפות. אושוויץ
מטרה למתקפות. אושוויץצילום: Isaac Harari/FLASH90

החוק הפולני גרם למחלוקת לא רק בין פולין וישראל אלא הפך גם את עובדי מוזיאון אושוויץ-בירקנאו למטרה.

בחודשים האחרונים מתנהל קמפיין מקוון של ביטויי שנאה וחדשות מזויפות כלפי עובדי מוזיאון אושוויץ-בירקנאו מצד חברי ארגונים לאומניים בפולין, הטוענים כי אנשי המוזיאון פועלים כנגד האינטרסים הפולניים.

אחת הטענות העיקריות המופיעות ברשתות החברתיות בהן פועלים חברי ארגוני הימין הקיצוני בפולין היא כי צוות מוזיאון אושוויץ-בירקנאו "מפחית בכוונה בחשיבותם של 74,000 האסירים הפולניים הלא יהודיים שנרצחו במחנה, ומבליט בעיקר את גורלם של האסירים היהודיים".

חלק מאנשי הימין הקיצוני פרסמו כתבות שנאה נגד אנשי המוזיאון במחנה ההשמדה לשעבר והאשימו אותם ב"שיתוף פעולה עם היהודים".

האחראי על הקשר עם הרשתות החברתיות והפעילות המקוונת של אושוויץ-בירקנאו, פאבל סוויצקי, אמר כי "אחד הנזקים סביב המחלוקת על 'חוק השואה' הוא שאושוויץ-בירקנאו הפך למטרה. היו אנשים שטענו כי נאסר עליהם להחזיק את דגל פולין במחנה במהלך הסיור, או שזכרם של הפולנים אינו מיוצג כהלכה, שהמוזיאון הוא אנטי-פולני ועוד. כל זה אינו נכון, כמובן, ונאלצנו להגיב".

"אנו לא מתעסקים בפוליטיקה, אבל מתוך כבוד לכל הקורבנות יש לנו מחויבות להגן על הזיכרון וההיסטוריה של המקום הזה, ולהגן עליו מפני כל נסיון של להשתמש בו או לנצל אותו למטרות שונות" מספר סוויצקי.

בחודש מרץ האחרון רוסס ביתו של אחד המדריכים באושוויץ, מהעיר קרקוב, בכתובות גרפיטי, לאחר שהמפקחת על החינוך במחוז, ברברה נובאק, אמרה, "באושוויץ יש מקום למדריכים פולניים בלבד. יש להדגיש את הנרטיב הפולני של השואה, ולא את הנרטיב הזר".