הרב זלמן קורן
הרב זלמן קורןצילום: באדיבות המצולם

רבנים מן התנועה למורא מקדש הפנו את תשומת ליבי לתגובה שפרסם הרב ישראל מלמד בנוגע לעמדתו של הרב מרדכי אליהו זצ"ל, ובהחלט נדהמתי לראות את הדברים.

לפי ההכרזה שלו בכותרת, אנשי התנועה למורא מקדש ביצעו מניפולציה והציגו דברים שהוצאו מהקשרם. וכראיה לדבריו הוא מציג ארבעה מכתבים מהם עולה כביכול שדעתו של הרב אליהו זצ"ל הייתה שונה ממה שהציגו אנשי התנועה למורא מקדש.

המסמך הראשון שצילם הוא קטע מתוך מכתב שנשלח אלי בשנת תשמ"ב, ופורסם במלואו בתחומין כרך ג' עמ' 423. במכתב זה הרב קבע במפורש כי הוא עומד על משמרתו שאין לעלות להר הבית, אלא אם השליטה תהיה בידינו על כל הבאים בשעריו, וכך ניתן יהיה לבנות שם בית כנסת במקום מסוים, אך זאת בתנאי שהבניין יהיה בנוי כך שלא ניתן יהיה להיכנס פנימה ממנו.

והמדקדק בדבריו שבמסמכים האחרים שפרסם הרב ישראל מלמד, יראה שזו הייתה עמדתו העקבית של הרב מרדכי אליהו. וכי הוא ראה באיסור הכניסה הגורף להר הבית "מגדר מלתא", וכי רק בהשתנות קיצונית של הדברים (כלומר מתן שליטה מחולטת לרבנות על כל הנכנסים להר הבית), ויצירה פיסית של מצב שבו כלל לא יהיה ניתן להיכנס פנימה מן הגבולות המותרים מעיקר הדין, יכולה לאפשר ליהודים לעלות לחלק מסוים של ההר.

הרב ישראל מלמד העיז לפרסם את השורות הראשונות של המכתב שנשלח אלי, והשמיט את ההמשך שאולי לא מצא חן בעיניו, ואשר בו כאמור הרב קבע במפורש את המגבלות הנצרכות לעניין. וזה בעיני ממש מעשה זיוף.

כאמור גם המכתבים האחרים שפרסם הרב ישראל מלמד, הם בגדר של הוצאת דברים מהקשרם, אך הזיוף הנוגע למכתב שנשלח אלי, יכול להוכיח לכל שאין כל שחר לטענה שטען הרב ישראל מלמד כלפי התנועה למורא מקדש כאילו הם כביכול הוציאו דברים מקשרם, כאשר בפועל האשים אחרים במום שיש בו ואין בהם.

נ. ב. בקיץ תש"ע פרסמה התנועה לכינון המקדש באתר שלהם, את המכתב הנ"ל של הרב אליהו, וזאת אחרי שמצאו את כתב היד של המכתב (שכאמור התפרסם שנים רבות קודם). והם אכן פרסמו את המכתב במלואו. אלא שהם יצרו טעות אופטית, ואת המכתב שמשתרע על גבי שני עמודים קטנים, פרסמו בצורה מטעה, כאשר את העמוד הראשון פרסמו בצורה מוגדלת, ואת העמוד השני שבו קבע הרב את עמדתו הלכה למעשה, ואסר את הכניסה בתנאים הקיימים, פרסמו בפורמט מוקטן יותר, אך לכלל זיוף גמור של המסמך לא הגיעו.

עם זאת חייב אני לציין כי הכותרת שנתנו לאותו פרסום, הייתה בהחלט לא נכונה. כי בכותרת כתבו: הרב מרדכי אליהו זצ"ל לפני פטירתו: "לפרסם שהתרתי להתפלל בהר הבית גם במחיר השמצות".

הערת העורך: ישראל מלמד שלח למערכת את ארבעת המכתבים במלואם אולם מאחר והמכתב הראשון התחלק במקור לשני קבצים הועלה בטעות קובץ אחד מתוך שניים ובכך נשמט הסוף של המכתב הראשון.

לישראל מלמד לא הייתה שום כוונה להעלים את הקטע וכעת מובא המכתב המלא כאן ובמאמרו של מלמד - במלואו.