סוף להסתה בחינוך במזרח ירושלים?

כחצי מיליארד ש"ח ישוקעו בחינוך במזרח ירושלים ביוזמת השרים בנט ואלקין, במטרה לצמצום את התכנים האנטי-ישראליים בבתי הספר.

חזקי ברוך , כ"ח באייר תשע"ח

מזרח ירושלים. ארכיון
מזרח ירושלים. ארכיון
צילום: פלאש 90

בשנים האחרונות אנו מוצאים עדויות להסתה חוזרת ונשנית בבתי הספר היסודיים והתיכונים במזרח ירושלים, אשר ללא ספק תרמה לתשתית האלימה בגל הטרור האחרון.

לכבוד יום ירושלים תשע"ח החליטו השרים בנט ואלקין, בשיתוף ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, לשים לכך קץ.

הממשלה אישרה הבוקר (ראשון) את יוזמת השרים נפתלי בנט וזאב אלקין להקצאת 445 מיליון ש"ח לקידום החינוך במזרח ירושלים.

התכנית תיפרס על פני חמש שנים, ותתוקצב במשותף על ידי משרדי החינוך, ירושלים והמורשת והאוצר, על פי החלוקה הבאה: 41 מיליון ש"ח - משרד החינוך, 40 מיליון ש"ח - משרד האוצר ו- 8 מיליון ש"ח - משרד ירושלים והמורשת. בסך הכל 89 מיליון ש"ח בשנה למשך חמש שנים.

התכנית נועדה להביא לקידום תכנית הלימודים הישראלית בבתי הספר במזרח ירושלים על מנת לצמצם תכנים המסיתים כנגד מדינת ישראל כפי שהם מופיעים היום בתכנית הלימודים של הרשות הפלסטינית.

במסגרת ההחלטה יוקם צוות מקצועי שילווה את התכנית ויקבע את דרכי היישום והבקרה אחר התקדמותה. בראשות הצוות יעמוד מנכ"ל משרד החינוך - שמואל אבואב, וישתתפו בו מנכ"ל משרד ירושלים ומורשת - רן ישי, לצד נציגי משרד האוצר ועיריית ירושלים.

לתכנית ארבעה נדבכים מרכזיים:

קידום החינוך הטכנולוגי - קורסי הכשרה מקצועיים שיעניקו לבוגרים בתום 12 לימוד הסמכה לעיסוק במקצועות כגון: תחזוקת מערכות מכניות - ריתוך, מערכות ייצור מערכות ממוחשבות CNC, מכונאות וחשמל ברכב.

העמקת הידע בשפה העברית - הקצאה של שעתיים שבועיות מכיתות א-ט לכל בתי הספר הרשמיים, לצד שעתיים תגבור לתלמידים שיתקיימו במרכזי למידה. פתיחת אולפנים לתלמידים ולחדרי מורים ללימוד השפה העברית בחט"ב והתיכון. קורס עברית למנהלים ולסגני מנהלים בהיקף של 30 שעות. הסמכת מורים ללימודי עברית במכללות להוראה. הטמעת מבחני הערכה ומדידה בעברית לכיתות ד' ו- ח'.

הרחבת החינוך הבלתי פורמלי - קיום חוגי העשרה מגוונים לתלמידי היסודי והחטיבות, בהם: ספורט, אומנות, מוסיקה, רובוטיקה, שחמט ועוד. בנוסף, קידום תכניות ייעודיות לתלמידי חטיבות הביניים והתיכונים כדוגמת מנהיגות נוער (מדצ"ים) ותנועות נוער (צופי בתי הספר, הנוער העובד והלומד), על מנת לצמצם מעשי טרור ואלימות הנובעים מחוסר מעש בשעות אחר הצהריים.

מתן תמריצים להרחבת תכנית הלימודים הישראלית - שיפוץ מבנים והשקעה בתשתיות, רכישת ציוד מתקדם, הקמת מעבדות וחדרי מחשבים וכיו״ב, לבתי הספר שיחילו את תכנית הלימודים הישראלית.

בנוסף, ייבחן הצורך בהגדלת מספר הסטודנטים ממזרח ירושלים ותגובש תכנית לעידוד סטודנטים מצטיינים ללימודים במוסדות באקדמיה בישראל ולאחר מכן לעודדם להשתלב בתעסוקה מתקדמת ובתפקידים משמעותיים במגזר הציבורי.

לדברי שר החינוך, נפתלי בנט, "יחסים תקינים עם הפלסטינים מתחילים בחינוך הדור הבא. כאשר הרשות הפלסטינית מממנת טרור ומכניסה תכנים מסיתים לתוך תכנית הלימודים כדי ללבות את השנאה בין העמים, אנו לא מחכים: נפעל באופן עצמאי כדי להעצים בתי ספר שמעוניינים לחנך ולא לשסות. התכנית, שמהווה השקעה חסרת תקדים באזור מזרח ירושלים, תעצים את התלמידים והצוותים החינוכיים מתוך ההבנה פשוטה - ככל שהעיסוק בהשכלה ותעסוקה יגבר, המוטיבציה לעסוק בטרור ואלימות תפחת. כך אנו משפרים את החינוך ומחזקים את הביטחון. כשר החינוך של מדינת ישראל, אני פונה לדור הפלסטיני הצעיר במסר ברור: השקיעה בעתיד שלכם עדיפה על החרבת העתיד שלנו".

השר להגנת הסביבה, ירושלים והמורשת, זאב אלקין, הוסיף "המצב הנוכחי במערכת החינוך במזרח ירושלים גובל באבסורד ואי אפשר להשלים איתו. אנחנו חייבים מצד אחד לחזק את מערכת החינוך הרשמית מטעם המדינה ולמנוע מעבר תלמידים לבתי ספר פרטיים שהרבה פעמים נמצאים בהשפעת התנועה האסלאמית וגורמים עוינים נוספים, ומצד שני לייצר תהליך מעבר של התלמידים במערכת הרשמית לתכנית הישראלית במקום התכנית הפלסטינית הנלמדת כרגע. דור שלם של צעירים ערבים ממזרח ירושלים גדל באווירה של שנאה והסתה כלפי מדינת ישראל, הרבה פעמים במימון משלם המיסים הישראלי וזו הסיבה לכך שבגל הטרור האחרון יותר ממחצית פיגועי הבודדים יצאו ממזרח ירושלים. התכנית החדשה שהוכנה על ידינו בשיתוף פעולה עם משרד החינוך ועיריית ירושלים תשים קץ לאבסורד הבלתי נסבל הזה ותייצר מהפכה שבמקביל תביא ריבונות אמיתית למזרח ירושלים וגם תקל על השתלבות כלכלית ואקדמאית של הדור הצעיר במזרח".

ראש העיר ירושלים ניר ברקת, ציין אף הוא "בעקבות המאמצים שנקטנו בשנים האחרונות תושבי מזרח העיר בוחרים להיות יותר ויותר חלק מירושלים המאוחדת וממדינת ישראל. התכנית החדשה תמשיך להאיץ את המגמה החיובית בשטח. לפני עשור היו כמה מאות בלבד שבחרו לעשות בגרות ישראלית ובשנה הקרובה 7,500 תלמידים בחרו בבגרות הישראלית על פני הבגרות הפלשתינית. זהו תהליך של ישראליזציה מרצון שמאפשר לתלמידים עתיד טוב יותר להשכלה, לתעסוקה ולהצלחה בחיים. אני מודה לשרים בנט ואלקין על הרחבת המשאבים על מנת להאיץ את התהליך הבריא שמתחרש במזרח העיר. נמשיך להשקיע בתשתיות ובתכניות הלימודים ולחזק את איחודה של ירושלים".