ירושלים
ירושליםצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

על רקע העברת השגרירות האמריקאית לירושלים יוצאת תנועת 'התעוררות' בקמפיין הקורא גם למשרדי הממשלה לנהוג כך ולהעביר את יחידות הממשלה לבירה.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם יו"ר התנועה, עופר ברקוביץ', חבר מועצת העיר ומועמד התנועה לכהונת ראש העיר, הקובע כי המציאות הקיימת כיום לא רק שפוגעת במעמדה של ירושלים אלא שמדובר במציאות המנוגדת לחוק.

"חוק יסוד הממשלה וחוק יסוד ירושלים קובעים במפורש שהממשלה תשב ותפעל מירושלים. היום למעלה מ-165 יחידות ממשלתיות עובדות בניגוד להחלטות ממשלות אולמרט ונתניהו שקבעו להחזיר את היחידות לירושלים".

"מעט מאוד יחידות חזרו לירושלים, מדובר ב-6 או 7 יחידות, בעוד רובן המכריע לא חזר לעיר. זה אבדן כלכלי עצום לבירת ישראל. מדובר ב-10,000 מקומות עבודה, 400 מיליון שקלים היו מתווספים מדי שנה לקופת העיר. 50 מיליוני שקלים הכנסות מארנונה ועוד". לדבריו הדברים נחקרו ונבדקו והמסקנה היא שאנשי המשרדים, אורחי, ספקים וספקי המשנה רוכשים בעיר בסכומים המדוברים, וההכנסה הזו נגרעת מהקופה העירונית. "ממשלת ישראל, ממשלה ימנית לאומית, מדברת גבוהה גבוהה על ירושלים, אבל את הדבר הזה היא לא עושה וזו טעות קשה. מחדל שחייבים להפסיק אותו".

בדבריו מדגיש ברקוביץ' כי החוק אינו מתייחס לשלוחות האזוריות-מוניציפאליות של משרדי הממשלה, אלא ליחידות הממשלה שאמורות לעלות לירושלים ולהתבצע ממנה. לדבריו, לא די בכך שיחידות ממשלתיות אינן מוחזרות לירושלים, אלא שגם יחידות חדשות המוקמות כעת ממוקמות מחוץ לירושלים. כך קורה ב"יחידה למלחמה ב-BDS שנמצאת מחוץ לירושלים, היחידה לישראל דיגיטאלית תחת המשרד לשוויון חברתי נמצאת מחוץ לירושלים, כך עשרות יחידות במשרדי התחבורה המשפטים החינוך ועוד. ועדת חריגים נותנת אישורים ללא סיבות של ממש. לא שמעתי נימוק ראוי לכך שהן מחוץ לירושלים. ההסברים עמומים וכמעט פיקטיביים".

ברקוביץ' מספר כי הוא ותנועתו מנהלים תכתובות בנושא זה עם שרי הממשלה, המנכ"לים, היועמ"שים ומנהלת הדיור הממשלתית, "בעקבות המגעים האלה יש התקדמות קטנה בכך שיוטלו סנקציות על יחידות שלא יעברו לירושלים, אבל זה עדיין רפה ולא חזק. צריכה להיות תכנית ממשלתית מתוקצבת שמעלה בכל שנה עשר או 15 יחידות לירושלים לשימור מעמדה של העיר ולחזק את חוסנה".

ברקוביץ' מעיר ואומר כי "אם הדבר לא יקרה נשקול עתירה לבג"צ". בדבריו הוא מציג דוגמא: "השרה רגב העלתה את המשרד שלה ביומה הראשון לירושלים, זה מהלך ראוי שקיבל את כל הפרגון מאיתנו, אבל עדיין תחתיה יש יחידות כמו הלפ"מ והיחידה לנהיגה מוטורית ואחרות נשארות בחוץ. הם עונים תשובות מתחמקות כמו אין מקום דיור או שהוועדים מתנגדים. את זה הם אומרים כשמתחם 'ג'נרי 2' עומד ריק. זו אוזלת יד".