הרב ראובן נתנאל
הרב ראובן נתנאלצילום: אסף שמידט

הרב נריה זצ"ל היה מחנך באישיותו אשר ספג את תורתו החינוכית מהרב קוק. בכישרונו החינוכי לקח הרב נריה את רעיונותיו המופשטים של הרב קוק והפך אותם למשנה חינוכית מעשית.

במרכז פועלו התייחס הרב נריה לנושא הדור הצעיר. מהפסוק "בינו שנות דור ודור" (האזינו) למד שלכל דור יש את הבינה והשפה שלו. ולכן צריך לדבר לכל דור בשפה שתתאים לו, אחרת הדברים לא יחדרו ללב הצעירים.

הדור שהיה חי בתקופתם היה דור עם הרבה מאוד כוחות ועוצמות. דור שיצא מגלות והקים לנו מדינה, דור של צעירים שלחמו במחתרות, ייבשו ביצות, עסקו בהתיישבות ופיתוח המדינה הצעירה. דור שמה שאפיין אותו זה פריצת גבולות מחשבתיים, רוחניים ומעשיים.

הרב קוק סבר שלדור ההוא לא נכון לגשת בשיטות שהיו נכונות לדור הגלות. בספרו "מאמר הדור" כתב: "הדור מוצא את כל מה שהוא שומע ורואה מהורים ומורים קטן מערכו", כלומר לדור יש שאיפות גדולות מהפכניות, זה לא נכון עבורם לקבל בהכנעה את מסורת אבותיהם.

הזמן עבר, ודורות התחלפו, אבל נשארנו עם אותה שאלה- מהי השיטה החינוכית הנכונה עבור בני הנוער בדורנו?

הדור של היום הוא כבר דור חדש, דור ששואל שאלות, דור שמתמודד עם אתגרים חדשים בעולם הטכנולוגי המתפתח, דור שעסוק בפריצות דרך עולמיות בתחומי הרפואה והיי-טק.

הצעירים בדורנו רוצים להבין את מה שעושים ולא לפעול לפי מה שההורים נהגו. ועל כן ההורים והמורים צריכים לחשב מסלול מחדש, ולהתאים את השיטה החינוכית הנכונה לצרכי הדור הצעיר.

והדרך בה נכון לפעול היא בשני מישורים על פי שיטתם של הרב קוק והרב נריה:

במישור הראשון עלינו לתת אמון בנוער. לדעת שבנוער יש כוחות חיוביים. צריך רק לסייע בלנתב אותם למקומות הנכונים. אם ניתן אמון בבני הנוער ולא נלחם איתם או נעצור את הכוחות שבהם, הם יוכלו לצמוח ולהגיע לעוצמות גדולות. עלינו להאמין שבנוער נמצאים הכוחות האלו ולעזור להם להשתמש בהם.

במישור השני עלינו לתת אמון בעצמנו, ההורים והמחנכים. עלינו להיות משוכנעים שאנחנו מסוגלים ללכת יחד עם הדור הצעיר ולקדם אותו. בשביל שזה יקרה אנחנו נדרשים לסבלנות גדולה לתהליכים.

נער הוא כמו צמח. אם אתה רוצה להצמיח אותו אתה צריך להשקות אותו ולהתאזר בסבלנות. כל תהליך חיצוני כפייתי עלול להזיק לצמח ואם תמשוך אותו בכוח הוא יקרע. השקיה נכונה בסבלנות תעצים את מה שבתוכו ותסייע לו לצמוח ולגדול.

אנחנו כחברה בוגרת צריכים להשלים עם זה שהתהליך ייקח זמן. בסופו של דבר הדור הצעיר צריך לדעת שמה שהוא עושה הוא שלו במאה אחוז. התוצאה תהיה שכל אחד יעמוד על רגליו שלו ולא על רגלינו. מי שייתן אמון בנער וייתן אמון בעצמו תוך סבלנות ירוויח ילד שעובד בכוחות עצמו והולך בדרך שבה הוא חפץ מתוך בחירה שלו.

לדור הצעיר יש גדולה ומיוחדות בכך שהוא יכול להתחבר לדרך שלנו ההורים והמורים מתוך בחירה, וזה לא חסרון, אלא מעלה של דור הגאולה.