תעודת זהות:

שני עשורים לאחר הקמת הישיבה הגבוהה, בשנת תשנ"ג, נוסדה בבית אל אולפנת רעיה, המהווה כיום מרכז חינוכי ראשון במעלה לבנות ממשפחות תורניות. באולפנה לומדות כ-400 תלמידות, אשר מתחנכות לחיים של תורה ויראת שמיים לצד רכישת השכלה כללית.

האולפנה שמה לעצמה מטרה להקנות לתלמידותיה רמה ערכית ותורנית גבוהה, תוך דגש על לימודי אמונה והלכה וחינוך לדקדוק במצוות, צניעות ומידות טובות. במקביל, שוקדות התלמידות על רכישת השכלה והרחבת אופקים.

הודות לרמת הלימודים הגבוהה בכל המקצועות רושמת האולפנה לזכותה שיעורי הצלחה ניכרים בבחינות הבגרות. בנוסף לכך מתקיימות במסגרת האולפנה פעילויות חברתיות וערכיות מגוונות, שמסייעות לבנות להתגדל במידות טובות ולהפנים את הקשר לתורה.

בראש האולפנה עומד הרב חיים סולטן ואיתו צוות הוראה מהטובים בארץ. דגש מיוחד מושם על בניית קשרים אישיים בין הצוות לתלמידות, מתוך כוונה להוות מקום חם, מקבל ותומך בשביל התלמידות. צוות האולפנה משתדל ללוות את בוגרותיו בעצה ובעזרה גם לאחר סיום לימודיהן, עם השתלבותן בשירות הלאומי, בלימודים אקדמיים ובבניית בית יהודי נאמן, מלא בתורה, בגמילות חסדים ותרומה לעם ולארץ ברוח תורת מרן הראי"ה קוק זצ"ל.

נעים להכיר: הרב חיים סולטן

הרב חיים סולטן עומד בראש אולפנת רעיה כבר למעלה מעשרים שנה, כאשר עוד קודם לכן לימד באולפנה.

אני מאמין: לחזק את הקשר בין הדורות ולא להוות חוצץ ביניהם. זהו אחד מסודות הגאולה: "והשיב לב אבות על בנים".

רגע מיוחד: כשבנות של בוגרות המחזור הראשון הגיעו ללמוד באולפנה. ראינו בזה מחמאה גדולה וזה חיזק אותנו בדרכנו החינוכית והגדיל את אחריות שחשנו.

הרב חיים סולטן
הרב חיים סולטןצילום: אולפנת רעיה

כתבה מרכזית

כ-400 תלמידות בוחרות ללמוד מדי שנה באולפנת רעיה, שם הן מתחנכות לחיים של תורה ויראת שמיים לצד רכישת השכלה כללית, מתוך דגש על לימודי אמונה והלכה וחינוך לדקדוק במצוות, צניעות ומידות טובות. אחד הדברים המשמעותיים ביותר בשביל הבנות הוא בכך שהאולפנה דוגלת בכך שהחינוך של הבנות לא נגמר בארבע שנות הלימוד אלא נמשך הרבה אחר כך.

מחקרים רבים מוכיחים שגיל ההתבגרות לא נגמר בגיל שמונה עשרה כמו פעם, אלא הרבה יותר מאוחר, בסביבות גיל עשרים וחמש. מחקרים אלו מחזקים את המהלך של הקמת קרן הבוגרות על ידי הרב חיים סולטן וצוות אולפנת רעיה. "הרעיון הוא שתפקיד האולפנה לא מסתכם בארבע שנות הלימוד באולפנה, אלא הרבה מעבר, עם תמיכה, כוח, עידוד והשקעה להמשך הדרך", מתארת אחת המחנכות.

כך למשל מוקדשת חשיבה רבה להמשך הקשר עם הבוגרות בשנה הראשונה לאחר סיום הלימודים באולפנה. ראש האולפנה הרב חיים סולטן משקיע הרבה ועושה מאמץ לפגוש את כל הבנות במהלך השירות הלאומי, לפחות שלוש פעמים לאורך השנה. הוא נוסע בכל רחבי הארץ כדי לפגוש אותן, מתוך הבנה שבשנת השירות הלאומי הבנות עדיין רוצות וצריכות את הקשר הזה ואת החיזוק של המקום שהאולפנה היא עדיין בית ומקום שאיתו אפשר להתייעץ ובו אפשר לקבל תמיכה ולשאוב כוח.

מתוך הבנה שהרווקות המאוחרת במגזר הדתי היא סוגיה בוערת וחייבים לדאוג לבוגרות, הרב חיים משקיע רבות בשידוכים, וכבר מאות זוגות מבוגרות האולפנה השתדכו בעזרתו ובנו בית נאמן בישראל. בנוסף לכך, כדי להגדיל את המיזם ולדאוג לכל בת באשר היא, החליטה האולפנה לקחת רכזת שידוכים בתשלום שתתעסק בכל הנושא של שידוכים לבוגרות האולפנה. לא מעט בוגרות מגיעות לבקר באולפנה, חלקן עם אורח חיים דתי יותר וחלקן דתי פחות. לכולן מכנה משותף אחד: האהבה הגדולה לאולפנה ולערכים המיוחדים שספגו וקיבלו בה.

פרט לכך, מעניקה קרן הבוגרות הלוואות ומלגות לבוגרות שצריכות תמיכה ועזרה כלכלית. מיזם שהאולפנה מאוד הייתה רוצה לגדול ולהתפתח בו ולעזור הרבה יותר ממה שמתאפשר כיום. באופן דומה פועל מיזם נוסף של עזרה במימון טיפולים. ישנן לא מעט בוגרות של האולפנה שזקוקות לטיפולים כאלה ואחרים, שהמשפחות של הבוגרות מתקשות לממן, הן מחוסר יכולת כלכלית והן מחוסר מודעות וחוסר יכולת לעכל את הצורך של הבת לקבל טיפולים כאלה. בכל חודש מושקעים אלפי שקלים בטיפולים בבוגרות שזקוקות לכך ואין להן דרך אחרת לממן זאת בעצמן.

אפשר לפגוש בוגרות בכל רחבי הארץ, בכל שלב בחיים במרחב הפסיפס הישראלי שיכולות להצביע על הנקודה הזאת שהקשר המיוחד של הרב חיים וצוות האולפנה וההשקעה שלהם בקשר ובליווי הזה של הבוגרות הוא דבר שמאוד משפיע ותומך בחיים שלהן. לפני כמה חודשים בוגרת אחת שנמצאת בגיל מבוגר יחסית התקשרה אל הרב חיים ועדכנה אותו שהיא חייבת לאולפנה 30,000 שקלים. שאל אותה הרב חיים: מאיפה מגיע חוב כזה? "תדע לך שלפני הרבה שנים הייתי צריכה כל מיני טיפולים והאולפנה מימנה לי אותם. בזכות האולפנה הגעתי לאיפה שאני נמצאת היום, עם בעל וילדים". בוגרת אחרת הייתה צריכה עזרה במימון טיפולי פוריות שעולים הון עתק, וגם במקרה זה האולפנה השתתפה במימון. הרצון הוא להגיע ליותר בוגרות ולעזור יותר בכל מה שאפשר, ולכן רוצים להשקיע ולפתח את קרן הבוגרות.

"אולפנת רעיה קיימת זה 26 שנים. ב"ה זכינו להרבה מאוד תלמידות וממילא להרבה בוגרות. אנחנו משתדלים לסייע לבוגרות כפי יכולתנו בכמה תחומים אבל ברור לנו שאין זה מספיק. יש צורך למסד יותר את הנושא. היינו מאוד רוצים לסייע יותר לבוגרות במשך הלימודים שלהן, בהקמת ביתן ובמימון טיפולים שונים", מתאר הרב חיים סולטן, ראש האולפנה. "לשם כך החלטנו להקים קרן בוגרות שתנוהל באופן עצמאי ובנפרד מהאולפנה. אני קורא לכם לעזור לנו להקים את הקרן. מדובר במפעל חשוב".

פינת הבוגרת:

אביגיל אנסבכר (36), אם לשמונה, תושבת רמת השרון ואחות במחלקת יולדות בבית חולים מאיר בכפר סבא, היא בוגרת מחזור ה' באולפנה. "יש דברים שהולכים אתך כל החיים", היא מתרגשת, "השנים באולפנה נתנו לי כלים לבניין האישיות ועבודת ה' מאל"ף ועד תי"ו. אלו דברים שאני יכולה להעביר לילדים שלי מכל אנשי הצוות של האולפנה, החל מהרב חיים סולטן ראש האולפנה ועד לכל בעלי התפקידים שהיו בעלי אישיות והיה מה ללמוד מהם, החינוך היה הדבר הכי חשוב להם".

אביגיל מתארת את הקשר האישי שהיה לתלמידות עם המורות, כמובן תוך גבולות של כבוד. "מורות סיפרו על חוויות שעברו בתור נערות, המורה בכיתה ט' סיפרה על אבא שלה שנפטר. זה היה מאוד מרגש ומעצים". היא מוסיפה שלהכתרה של כיתה י' הביאו בוגרת של מחזור ב' שהייתה בשירות לאומי, היא סיפרה לבנות שיעקב אבינו הלך לישון בבית אל והוא לא ידע כמה גדול המקום הזה. "'אתם נמצאים במקום מאוד גדול, אל תגידו לא ידעתי', היא אמרה לנו וכך הרגשתי, שיש כאן המון מה לקבל".

פרויקט ההתרמה:

במשך השנים הבינה הנהלת האולפנה שההשפעה הגדולה והחוויה שעוברות הבנות במשך שנותיהן באולפנה חייבת להימשך אף אחרי שנות הלימודים. מתוך הבנה זו קמה היוזמה להקים קרן בוגרות שתרכז את כלל הפעילות לבוגרות האולפנה - בין השאר עזרה בטיפולים שונים, יחס אישי וליווי צמוד בתחום השידוכים המנוהל שנים רבות על ידי הרב חיים סולטן ששידך מאות בנות, וכן הלוואות לבוגרות מאותגרות כלכלית.

מוזמנים להיות שותפים בפרויקט