בחקירת החשדות נגדה נחשף התשלום. פאינה קירשנבאום
בחקירת החשדות נגדה נחשף התשלום. פאינה קירשנבאוםצילום: פלאש 90

פרשה שנדמה שחלפה מתחת הרדאר התקשורתי היא פרשת סכומי הכסף שהובטחו על ידי המדינה לעדי המדינה בפרשת החשדות נגד בכירים ב'ישראל ביתנו'.

על פי הנתונים שדווחו בקול ענות חלושה, יחסית, הובטח לעדי המדינה כי יקבלו לא פחות מ-700 אלף שקלים על עדותם המפלילה. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם עורכת הדין רלי אבישר-רווה על התהיות שעולות מההתנהלות הזו.

לדברי עו"ד אבישר-רווה מדובר בסכומים לא מבוטלים ועל פי הידוע אם היו מקרים שכאלה בעבר הרי שהסכומים ששולמו לעדי מדינה היו נמוכים בהרבה. לדבריה חמור במיוחד. "במסגרת חקירת עד המדינה הנושא התגלה אחרי שהמדינה לכאורה ניסתה להסתיר זאת בעד המדינה הראשון וכשהעידה בת זוגו העניין עלה".

"הבעיה מטרידה עוד יותר. בשנים האחרונות אנחנו רואים עלייה במספר עדי המדינה בעיקר בתיקים של אנשי ציבור. עדי המדינה מגוייסים על ידי המשטרה שיש להן רצון עז לפצח ולפענח תיקים ואז מציעים טובות הנאה מפליגות למעורבים בעבירות, ובהרבה מהמקרים הטובות הנאה הללו מובילות לשיתוף פעולה כשספק אם הדברים שנאמרים במסגרת העדויות הללו הם דברי אמת".

במקרה הזה, היא מספרת "מדובר בזוג עם חובות כבדים והמדינה הציעה למחוק את החובות ולשלם להם סכומי כסף גבוהים, מה שבסופו של יום הביא אותם להפליל את המעורבים בפרשת ישראל ביתנו. בהרבה מהמקרים אנשים אומרים שאם כך האמת מתגלה אז זה בסדר, אבל לא פעם כדי לקבל את טובות ההנאה המופלגות אנשים אומרים לא אמת. הדבר הזה התגלה במספר לא מבוטל של אירועים בשנים האחרונות. התברר שעדי מדינה אמרו דברים שאינם אמת כמו בפרשת הברנוער, לה-פמיליה, הולילנד ועוד. אי אמירת אמת על ידי עדי המדינה היא לא דבר נדיר. כשמסתמכים עליהם כמשטרה שאמורה לאסוף ראיות חיצוניות כדי לבסס תשתית ראייתית שרק תקבל חיזוק מעד המדינה, הרי שכאן זה נהיה הפוך. המשטרה מגייסת עד מדינה בשלבים ראשונים של החקירה, ובשלב זה כוח המיקוח של המשטרה קטן יותר, והדבר החמור יותר הוא שבגלל שלא נאספו די ראיות אחרי עדותו של עד המדינה הרצון של המשטרה הוא לאסוף ראיות שיחזקו את עד המדינה ולא שיפריכו אותו. כך יוצא שכיוון החקירה מאוד ממוקד למה שעד המדינה אמר".

מוסיפה עו"ד אבישר-רווה ומזכירה כי עד המדינה הוא אדם שהיה חלק מביצוע העבירה ואינו טלית תכלת, "כשעולות בעיות של מהימנות והמשטרה מעדיפה להעלים עין ולהמשיך עם אותו עד מדינה זה חמור מאוד".

"עד מדינה הוא כמו ביצת זהב מבחינת המשטרה. כי זה עושה להם את כל העבודה כשהוא מספר סיפור שמפליל אנשים אחרים ובכך הוא חוסך מהם את העבודה הקשה של איסוף ראיות ופעולות חקירה מורכבות. זה מאוד נוח לכל המעורבים בדבר, והעובדה שכמעט בכל תיק יש עד מדינה מלמדת שיש בעיה".

לדבריה ישנן אמנם הנחיות היועמ"ש שנועדו להסדיר את העניין אבל מתברר שאין אמות מידה שאמורות לקבוע את רמת הסכומים שמשולמים לעדים ולא את רמת ההטבות שיינתנו להם בתמורה להפללת חשוד.

"בעניין חקירת ראש הממשלה וניר חפץ. נקודת המדינה היא שהעבריין, עד המדינה, לא ייצא פטור בלא כלום, ואכן המשטרה עמדה על כך שישלם בצורה כזו או אחרת, אבל הוא הצליח להפעיל לחץ כשלמשטרה היה כוח התמקחות קטן והם נעתרו לבקשות שלו לחסינות מוחלטת ואי העמדה לדין. צריך לזכור שמדובר באנשים שממלטים את עצמם מענישה ארוכה וכבדה. הרצון לרצות את החוקרים מביא לאמירת שקר. יש מקרים שבהם בגלל שהשימוש בכלי זה הפך לשגרה ולא רק למקרים קיצוניים, בחסות המדינה קוברים את המדינה ולא חושפים אותה. נצרכת כאן חשיבה מחודשת".

לנוכח הדיווחים לפיהם סיפרה העדה בחקירת פרשת סגנית השר, פאינה קירשנבאום, כי הובטח לה סכום של 6000 שקלים מדי חודש מאחר והיא הוגדרה כ'סוכנת משטרה', עורכת עו"ד אבישר-רווה הפרדה מוחלטת בין המונח 'סוכן' למונח 'עד מדינה': "סוכנת היא מישהי שמופעלת תקופה תחת כיסוי ובתקופה זו מבצעת עבירות תוך שהיא מתעדת אירועים. עד מדינה הוא עד שמעיד על דברים שהוא היה בהם בעבר. כאן לא מדובר בסוכנת אלא בעדת מדינה לכל דבר. היא לא הופעלה על ידי המשטרה אלא מסרה מידע מפליל תמורת טובות הנאה. במצב כזה לא ניתן לתאר אותה כסוכנת".