גם שם הליכוד מתחזק. בני ברק
גם שם הליכוד מתחזק. בני ברקש. כהן. ערוץ 7

בבני ברק יושק ביום חמישי סניף תנועת הליכוד. באירוע יקחו חלק חברי כנסת ושרים בהם השרים הנגבי, רגב, ארדן וחיים כץ ומאחורי המהלך עומד יו"ר המטה החרדי בליכוד, יעקב וידר, עמו שוחחנו ביומן ערוץ 7.

בראשית השיחה עמו שאלנו כיצד מקבלת בני ברק את סניף הליכוד, המפלגה המבקשת לנגוס במנדטי המפלגות החרדיות המסורתיות. וידר מציין כי "הליכוד קיים בבני ברק הרבה שנים. ישנו סניף פעיל שמונה למעלה מאלפיים חברים" והוא עצמו עומד בראשו תקופה לא מבוטלת. כעת השלים הסניף שיפוץ גדול והאמירה העולה מהמהלך היא ש"הליכוד חפץ בקול החרדי. בבחירות הקודמות הגיע לליכוד קרוב למנדט מהציבור החרדי והשאיפה שלנו היא להכפיל את המספר הזה".

באשר לאופן שבו הדברים מתקבלים ברחוב החרדי הוא אומר: "זו אמירה מאוד מובהקת. אני טוען מזה תקופה ארוכה שישנו צורך בפוליטיקה כמו זו של ארה"ב. לא צריכות להיות מפלגות סקטוריאליות. צריכות להיות שתי מפלגות גדולות, מימין ומשמאל, והציבור יבחר. הציבור החרדי יפנה לימין".

לטעמו התפיסה הזו הולכת ומוטמעת ברחוב החרדי שההצבעה בו לליכוד עולה בקצב מתמיד על אף התחרדותה של בני ברק. "יש ציבור גדול שלא מרגיש מיוצג במפלגות החרדיות. זה הציבור החרדי ישראלי, זה שעושה צבא, לומד באקדמיה ולא מרגיש ייצוג במפלגות החרדיות".

דוגמא לדבריו מוצא וידר בדיון שהתקיים היום (שלישי) בבוקר בועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ובו נדונה שאלת היחס להתקפות על חיילים חרדים. וידר מציין כי בדיון זה לא נמצא ולו חבר כנסת חרדי אחד, בעוד את לשלומם של החיילים החרדים מי שדאג היו חברי כנסת מהליכוד וחברי מפלגות אחרות. "הציבור רואה את זה ולכן הגידול בהצבעה לליכוד".

באשר לעמדתו לפיה יש לבטל את המפלגות הסקטוריאליות נשאל וידר אודות הדאגה לאינטרסים המגזריים, האם לזה ידאגו אנשי הליכוד כאשר החרדים יהיו ממילא בכיסו? "נושאים שמפריעים לציבור החרדי זה לא רק תקציבים ,כמו מה שליצמן גפני ודרעי מדברים עליהם. גם נושא ארץ ישראל, הפקרת ישובים, ביטחון וכלכלה מעסיקים את הרחוב החרדי. לכן מי שמטפל בזה צריכות להיות שתי המפלגות הגדולות. זה קורה בניו יורק ואין סיבה שזה לא יקרה כאן והדברים כבר קורים כאן על ידי הליכוד".

ובכל זאת, ראינו בעבר את המפלגות החרדיות חוברות לממשלות שמאל. כלומר שהם אינם בהכרח בכיסו של הימין. על כך משיב וידר וקובע כי חברי הכנסת החרדיים "ניצלו את הציבור החרדי", כלשונו. הוא מספר על סקר שגילה כי שלושה אחוזים בלבד ברחוב החרדי הגדירו את עצמם כשמאל, בעוד מהבחינה כלכלית ומדינית הח"כים החרדים נמצאים בשמאל ואפילו השמאל הקיצוני, שזה רחוק מאוד מהרחוב החרדי. הם לוקחים את הכוח מהציבור החרדי ומשתמשים בו נגדם".

על אינטרסים מגזריים כמו דיור, השקעה בעולם הישיבות ועוד שעלולים להיעלם תחת מפלגת ימין גדולה, הוא משיב: "בארה"ב אין מפלגה חרדית ואין שום בעיה בנושא הפתרונות לעולם החרדי. כך בצרפת ובמדינות נוספות. אין שום סיבה שזה לא יקרה בארץ, במדינה יהודית, במיוחד כאשר בשלטון נמצאת מפלגה מסורתית הקרובה לציבור הדתי והחרדי".

להערכתו הכללת הציבור החרדי במפלגת ימין גדולה תסיע גם להורדת ההסתה נגד המגזר החרדי מעבר לטיפול במצוקות הפרטיות והכלליות. בהקשר זה הוא מזכיר כי גם במפלגת העבודה הוקם תא חרדי מתוך הבנה שהציבור החרדי אינו מיוצג על ידי המפלגות החרדיות, אם כי להערכתו המהלך במפלגת העבודה לא יצלח.

ומה באשר לייצוג? האם העובדה שעד כה לא שולב נציג חרדי ברשימת הליכוד לכנסת אינה מעיבה על העתיד האופטימי שהוא חוזה? וידר משיב בשלילה. הוא מזכיר שהליכוד היא תנועה דמוקרטית וככזה בעתיד היא תבחר לא רק חבר כנסת חרדי אלא גם חברת כנסת חרדית. "נבחרתי לנשיאות המרכז על ידי כלל החברים בליכוד", הוא מזכיר.