טיסות נוספות? לא בשטחנו
טיסות נוספות? לא בשטחנופלאש 90

בועדת הכלכלה של הכנסת התקיים (שני) דיון אודות הכוונה להקמת שדה תעופה בינלאומי נוסף ברמת דוד, זאת לבד מתכנון נמל התעופה בנבטים. ראש מועצת עמק יזרעאל, אייל בצר, הציג נתונים ולפיהם התכנון הכפול של שני האתרים מיותר וכרוך בסכומי עתק כאשר לנמל ברמת דוד חסרונות רבים ואילו נבטים הוא המקום הנכון למיזם.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם בצר על הסוגיה שלה השלכות לא מעטות על אוכלוסייה רחבה באזור העמק. "מדובר באבסורד. התקבלה החלטה בשנת 2014 לבדוק את חלופת רמת דוד, אבל לצערי לא בדקה חלופות אחרות הדרום. העובדה הניצחת היא שבנובמבר 2017 הצלחנו לשכנע את חברי המועצה הארצית לבדוק את החלופה ההגיונית יותר של נבטים".

"הדרום משווע לפיתוח. המרכז כבר הרבה שנים רוצה לצמצם את הפעילות בנתב"ג בגלל רעש. בצפון יש ישובים חקלאיים שקרובים לבסיס רמת דוד, והפגיעה בחקלאות ובאיכות הסביבה היא בלתי סבירה, בעיקר כאשר מדובר בהכפלה של מספר הנוסעים מנתב"ג", אומר בצר.

"כעסתי כי ההחלטה בנובמבר הייתה בניגוד להחלטת מנהל התכנון שרצו רק את ההצעה של רמת דוד מסיבות מאוד תמוהות. הם למעשה קיבלו החלטה לממן שתי תכניות מפורטות לרמת דוד ולנבטים כאשר כל אחת מהן זה עשרות מיליוני שקלים. חבל על הכסף והזמן. תתמקדו בתכנית נבטים שאותה כולם רוצים, גם הצפון גם המרכז וגם הדרום. לתכנית נבטים אין התנגדויות".

מוסיף בצר ואומר כי "מאחר והם כיוונו לרמת דוד החשש שלנו הוא שללא פיקוח פרלמנטרי על התהליך מנהל התכנון יחזור לרמת דוד. לכן דרשתי שוועדת משנה של ועדת הכלכלה שעוסקת בתחום שדות התעופה תפקח על התהליך. מדובר באיוולת לכל תושבי המדינה. העמק הפורח והפורה שכל תושבי המדינה נהנים ממנו ייפגע. זה נכס לכל עם ישראל ולהפוך את כולו להשלמת בטון ומלט זה אבסורד, בעיקר כאשר בדרום יש יתרון כלכלי גדול".

לדבריו הסיבות שבממשלה ממקדים את התכניות ברמת דוד היא עמדה שהוצגה ולפיה ראוי לשחרר את השמים באזור רמת דוד לתרגולים צבאיים בלבד ולא לשלב טיסות אזרחיות, אך טענה זו, המובנת לו, נדחית בפני מציאות בלתי סבירה המוצעת, "הצבא יידע להתארגן אחרת", הוא אומר ומציין כי בידיו שתי חוות דעת של בכירי חיל האוויר לשעבר הסבורים שהחלופה בנבטים בהחלט ראויה ואפשרית.