מהופעות הכנס
מהופעות הכנסצילום: יח"צ

בשבוע הבא יתקיים בהיכל התרבות בגבעת וושינגטון כנס ראשון לתרבות נשית תחת הכותרת המתחכמת '(ת)רבות בנות עשו חיל'. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם יעל קבסה, המנהלת האמנותית של האירוע.

"אנחנו עושים יום של טעימות וחשיפה של אמנויות במה מתחומים שונים. השתדלנו לגוון ככל הניתן כדי לתת חלון להכיר ולטעום מהמגוון העצום של יוצרות הבמה. זה תחום פורח ומשגשג. מטרה שלנו היא גם פרקטית, לקשר בין היוצרות שמציעות את ההצגות שלהן לבין הקניינים והרכזים, וגם למי שרוצה לראות את ההופעות והאירוע הססגוני הזה".

"רצינו לתת מקום מכובד שמאפשר ונותן מענה למי שמופיעות בפני נשים שאופציות אחרות לפעמים סגורות בפניהן", היא מוסיפה ומבהירה: "יש כאן אמירה שאנחנו מעודדות תרבות נשית מכל המגזרים".

בדבריה מדגישה קבסה כי האירוע כולו הוא יוזמה של האגף לתרבות יהודית במשרד החינוך ובהובלתו של מפקח מחוז, דרום חנוך גנן, "הפועל ללא לאות לקדם ולפרגן ליוצרים צעירים להגיע לכל מקום שאפשר", היא אומרת ומציינת כי מניסיונה "הרבה גופים רשמיים קשה לפצח ולהגיע אליהם והפעם זה מגיע מהאגף, כך שזו יוזמה יפה".

באשר לקושי של יוצרות נשים המופיעות בפני נשים לצלוח את הסינון של ספרי ורכזי התרבות המעדיפים לפעמים לרכוש אירוע לכלל האוכלוסייה. "המציאות שלנו מחולקת, יש דברים לכלל האוכלוסייה יש לילדים ויש לנשים. כל מפיק או מי שמרים אירוע צריך לקבוע מה קהל היעד. האמניות שמציגות רובן ככולן מייעדות את עצמן לקהל הנשים, ויש הרבה אירועי נשים בהרבה מוסדות וישובים. כאשר נשים צורכות תרבות זה מפיח חיות אחרת בכל אישה שחוזרת לבית שלה והדבר מזין את כל החיים והקהילה".

על קשיי השיווק של היוצרות היא מספרת מניסיונה שלה: "בהתחלה כל אמן בטוח שכל העולם מחכה לו וכולם רוצים לשמוע אותו, אבל כשמתחילים לפלח את עצמך לקהל יעד העבודה הופכת ליותר ממוקדת ואתה ממוקד יותר בעבודה שלך. יש קושי בתחום הזה שהוא מאתגר, גם בשיווק ובהפיכת התחום לעסקי, אבל התהליך של מיקוד לקהל יעד עוזר להתקדם".

עוד נשאלה קבסה מדוע למרות שנשים יוצרות מדברות על יתרונותיה של יצירה נשים המוצגת בפני נשים, התפיסה הזו והאמת הזו אינה מגיעה לכלל האוכלוסייה ולא רואים יוצרות מהמגזר שאינו דתי נוהגות כך גם הן. "זה תהליך. דברים שהם אמיתיים לפעמים לוקח להם זמן לגדול ולצמוח ולצאת מהשורשים שלהם. זה תהליך של גאולה שבו נשים הולכות להיות שמחות יותר, לרקוד לשיר לשמוח ולנהל שיח בינן לבין עצמן. זו פריבילגיה של הדור שלנו. בעבר נשים היו הרבה יותר עסוקות וכיום נשים יכולות להתענג מלצרוך יצירה כזו. אני לא מוסמכת לענות על השאלה למה זה לא קורה בציבור הכללי, אבל בגלל שיש גבול שנחשב לנוקשה אנשים חוששים מהגבול בין גברים לנשים, שמא יהפכו לאיראן. השאיפה לחופש מוחלט הוא סוג של הפסד בסופו של דבר. במופעים של אנסמבל 'פעימה' מגיעות נשים חילוניות שמקבלות מזה המון. זה לא קיים בציבור הכללי. ההפסד כולו שלהן כי בעיניהן האידאל הוא החופש והערבוב".