אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: מאיר סלע

הוועדה לפניות הציבור של הכנסת קיימה היום (שלישי) דיון מעמיק אודות כשלי התחבורה הציבורית בירוחם.

בפתח הדיון אמר יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר כי על פי נתונים שבידיו 76% ממשתמשי התחבורה הציבורית בירוחם מתלוננים על בעיות אמינות ותדירות בקווי התחבורה של חברת מטרופולין ו-13% מתלוננים על העדר קו פנימי בירוחם לשירות התושבים.

"רבים מהתושבים נאלצים לצעוד מביתם כ-20 דקות לרחוב הראשי של ירוחם בחום או בקור שם הם עוצרים את הקו הבינעירוני לנסיעות בתוך העיר", אמר.

אייכלר הוסיף כי אין קוים ישירים לאזורי תעסוקה ואין קוים שמותאמים לצרכי התושבים. "תושבים רבים לא יכולים להגיע לקופת החולים או לטיפת חלב. אחרים מאחרים לעבודה ולבתי הספר. ועל כן הוועדה מבקשת ממשרד התחבורה להאיץ את פתיחת הקו הפנימי ובמקביל לפתוח מסוף סמוך לתחנה המרכזית בבאר שבע, בה נוצרים מרבית העיכובים".

ח"כ מיכאל מלכיאלי שיזם את הדיון אמר: "שוחחתי עם תושבים רבים בירוחם ונושא התחבורה הציבורית היה מוקד התלונות המרכזי. אנחנו חייבים למצוא ולקדם פתרונות זמינים. יש מצוקה של פרנסה בפריפריה ולא ייתכן שבעיות תחבורה יגרמו לפיטורי עובדים. אני בטוח שהוועדה תצליח לסייע לתושבי ירוחם במאבק זה".

תושבי העיר שהגיעו לדיון סיפרו כי הם עשו כל מה שניתן כדי לשפר את המצב וכבר התייאשו. "יש חוסר בנהגים ותשתיות. המאבק שלנו הוא גם המאבק של מצפה רמון, רמת נגב והפזורה. המאבק של ירוחם משליך גם עליהם. היו לנו פגישות עם מטרופולין וכלום לא עוזר".

לדבריהם ישנם תושבים שפוטרו מעבודתם בגלל איחורים. "אנשים הפסידו תורים רפואיים ופרנסה. יש 436 נסיעות שהגיעו באיחורים של מעל 15 דקות וזה עוד לפני שמדברים על קווים שלא הגיעו בכלל".

ראש מועצת ירוחם מיכאל ביטון קבל על חוסר ההיגיון בתעריפים: "כאשר נסיעה באוטובוס לבאר שבע מירוחם באמצעות חברת מטרופולין עולה 6.40 ש"ח לנסיעה שאורכת כחצי שעה, ומדימונה לירוחם בנסיעה של אגד תושב משלם 9 שקלים עבור נסיעה של 15 דקות יש פה בעיה קשה. אם נצטרך – נגיע עם זה לבג"ץ. זהו נזק של מאות שקלים לאדם עני שזקוק לקו הזה".

ביטון טען כי באופן יסודי היקף התחבורה הציבורית בירוחם לא עונה על הצרכים: "יגידו השמיכה קצרה, אבל כשרוצים אפשר. לכן ביקשנו את כובד המשקל של הוועדה. צריך תוכנית עבודה לשיפור כמות האוטובוסים ולהקטנת כמות האיחורים ואי הגעת הקווים. אנחנו רוצים ממשרד התחבורה תשובות ברורות איך יש אוטובוסים שמדלגים על תחנות? מישהו צריך לקחת אחריות".

אילן קרני מנכ"ל מטרופולין הגיב: "יש בעיות תשתית חמורות שרק יועצמו ויגברו האיחורים כתוצאה מכך, ועדיין אנו שומרים על רמת אי ביצוע מהנמוכות בענף. יש בעיית תשתיות דרמטית. בכל פעם שמוסיפים קווים ותחנות אנחנו מאחרים יותר. רוב האיחורים נגרמים בגלל העומסים בתחנה המרכזית בבאר שבע עם אלפי חיילים שמגיעים ועקב הבדיקות הקפדניות של המשטרה. אני צריך לגלגל נהגים בכל נסיעה כדי לצמצם את זמני האיחורים. זה יחמיר. עד שלא יהיה פתרון בתשתיות במדינת ישראל לא נצא מזה".

עמיחי לוי ממונה תחבורה ציבורית במחוז הדרום במשרד התחבורה הציג את עמדת המשרד: "נפתחו שירותים למצפה רמון, ירושלים, תל אביב ויעדים בימי שישי עבור הציבור חרדי. הקו הפנימי צפוי להיפתח עד סוף השנה. אין תחנת קצה בירוחם וזה אחד הגורמים המרכזיים לאיחורים. עד הקיץ גם הנושא הזה אמור להיפתח".