איך לומדים תנ''ך בשנת 2018

מפמ"ר תנ"ך בחינוך הדתי מספר לערוץ 7 על החידושים שבלימוד תנ"ך גם אלפי שנים אחרי שניתנה תורה בסיני. האם ההנגשה לא פוגמת בעמל?

שמעון כהן , ג' בסיון תשע"ח

תנ"ך
תנ"ך
צילום: ISTOCK



טוען....

לקראת חג השבועות, חג מתן תורה, שוחחנו עם מפמ"ר (מפקח מרכז מקצוע) תנ"ך בחינוך הממלכתי דתי, הרב יהודה טרופר, על התכניות החדשניות ללימוד תנ"ך.

כבר בפתח הדברים הוא מעיר כי אמנם נדמה שבתורה שניתנה לפני אלפי שנים מסיני נראה כאילו אין עוד מה לחדש, אך כמאמר הרב קוק 'הישן יתחדש והחדש יתקדש' וגם בתחום זה רבים החידושים.

עם זאת מעיר הרב טרופר כי לא פעם מה שנדמה בעינינו כחידוש כבר התחדש בעבר על ידי אחרים ולעיתים החידוש אינו אלא דיוק ודקדוק רב יותר של חידוש וותיק.

על החדשנות בלימודי תורה ונ"ך בחמ"ד הוא מספר כשהוא מזכיר כבסיס מחשבתי ולימודי את התיאוריה הפסיכולוגית של ריבוי אינטלגנטציות, תיאוריה המגלה בכל אחד מאיתנו אינטלגנציות רבות, וכר הלימוד אינו מתפתח רק מתוך קריאה וכתיבה אלא מתוך אינטלגנציות נוספות בתחום הרגש והיצירה ומוסיקה היא רק דוגמא אחת מיני רבות.

"הבחנה הזו משפיעה דרמטית על לימוד התורה", הוא אומר ומציין כי אם אדם לומד תורה רק בשכלו הוא אכן מגיע להישגים יפים, אך אם ילמד תורה מתוך שלמות אישיותו הרי שהתורה שיגלה תהיה גדולה ושלמה יותר.

"לימדתי לא מזמן את ברכת 'לירושלים עירך ברחמים תשוב'. קראנו, הסברנו ושאלנו ובסוף גם שרנו את המילים בשלושה לחנים שונים למילים הללו – לחן אחד של תחנונים, לחן של כיסופים ולחן של הודאה. השמיעה של דברי חז"ל בלחנים שונים מעמיקה מאוד את ההבנה ויוצרת חיבור עמוק לנשמה", מדגים הרב טרופר.

אם כן, שאלנו, מסתבר שעבודתו של המורה כבר אינה רק להעביר את החומר מתוך ידע ובדרך דידקטית כזו או אחרת. עבודתו של המורה כעת מצריכה גם היכרות בתורת הנפש ואפילו ידע בתחומי היצירה, המוסיקה ואפיקים אחרים שבעבר לא היו קשורים בהכרח לעבודת ההוראה. הרב טרופר מסכים לקביעה ומוסיף: "להיות מורה זה אתגר גדול, זו משימת קודש ואנחנו במשרד החינוך אמורים לתת לו את הכלים המעשיים לכך.

''לדוגמא, אנחנו מפרסמים חידה שבועית למורי תנ"ך. החידה הזו בנויה על הרחבות שאנחנו נותנים למורים אחרי שצוות עמל על כך", כך גם לימוד יומי בתנ"ך למורים דרך הסמארטפון והמחשב, ובאשר לידע הנצרך בתחומים נוספים הוא מציין כי כלי נדרשים יינתנו על ידי המערכת גם למורים חסרי און מוזיקאלית.

ומה יהיה על העמל? הם בתקופה שהמורים והמחנכים עסוקים בה בשאלת ההנגשה של החומר ויצירת העניין האטרקטיבי סביבו, אנחנו לא מאבדים את ערך העמל בתורה, היגיעה מניבה תוצאות והניבה תוצאות לאורך כל הדורות?

"אנחנו בדור שהשאלה הזו מאוד חשובה, כי זה דור שבו הנוער מחפש אינסטנס ופחות עמל, ועם זאת יש תלמידים שמשקיעים עמל עצום בלימוד", משיב הרב טרופר ומספר על מיזמים חינוכיים בהם מפרסמים תלמידים מאמרים מעמיקים בסוגיות בתנ"ך, בבגרות נדרשים התלמידים לנתח דבריהם של פרשנים ובסך הכול לצד ההנגשה העמל היגיעה אינם נשכחים.

"הרב סולובייצ'יק בספרו 'ימי זיכרון' כותב שאין צלם אלוקים שורה על האדם אלא אם חברו אליו חכמת הלב וחכמת הראש", מזכיר הרב טרופר הרואה צורך בשילובם של שני סוגי העמל, עמל הראש ועמל הלב על מנת להגיע לשלמות והשלמה. גם הלב צריך לדעת מתוך עמל, וגם זה סוג של עמל. יש לשלב דרישה והנגשה".

ובהקשר זה הוא מוסיף ומספר כי "בקרוב נוציא לאור חוברות באור פניך שבהן תלמיד נדרש לכתוב מאמר עיוני עם תוספת אישית, מה לקחתי מהלימוד, מה התהליך שעברתי בכתיבת המאמר. זהו עמל הלב יחד עם עמל הראש".