הדיון בוועדה בראשות יוגב
הדיון בוועדה בראשות יוגבצילום: איתמר סגל

ועדת המשנה לענייני יו"ש בראשות חבר הכנסת מוטי יוגב (הבית היהודי) התכנסה היום (רביעי) לדיון בדרכים לזירוז סלילת הכבישים החדשים ביהודה ושומרון

בין היתר דנו הנוכחים בסטטוס הקידום של כביש עוקף חווארה שנמצא בהליך תכנון מתקדם, עוקף אל ערוב שיצא בשנה הקרובה למכרז, כביש המנהרות וכביש הטבעת המזרחי שחל עיכוב בפתיחתו עקב מחלוקת עם משרד לביטחון פנים ביחס לתקצוב עובדי המעבר.

בפתח הישיבה אמר ח"כ יוגב "המטרה שלנו ברורה, הבאת תכנית אב מלאה לתחבורה ביו"ש, והשוואת תנאי התחבורה ביו"ש לשאר הפיתוח בארץ. אנו אומרים הרבה תודה על מה שארע ויקרה בחודשים הקרובים, אבל כל אחד מבין שזה טיפה בים, קומץ שלא משביע את הארי ולא משקף את גידול האוכלוסייה".

"ביקשתי שיעשו סטטיסטיקה על כמות הפלסטינים. חוסר הידע על כמות האנשים היא תקלה חמורה. בכלל, האוכלוסייה הפלסטינית עדיין גדולה מאשר האוכלוסייה הערבית. לא יתכן שהרשות הפלסטינית אינה שותפה בסלילת הכבישים ופיתוחם''.

יוגב הדגיש, ''אני קורא מכאן פעם נוספת לגבות מחיר ושותפות מהרשות להטבת מצב הכבישים והתחבורה ביו"ש".

סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן (הבית היהודי) אמר בדיון "כמי שאמון על קידום התשתיות ביו"ש, מדי חודש הגורמים הרלוונטיים מדווחים לי על התקדמות כביש הטבעת המזרחי. בסוף החודש יתקיים טקס הפתיחה של הציר ואני מקווה כי המשרד לביטחון הפנים יבין את חשיבות הכביש וימצא את הדרך שתאפשר פתיחת הכביש ליהודים ולערבים כאחד.

''לצערי, הסוגיה אינה חדשה. כבר לפני 3 חודשים התרעתי על הקשיים באיוש המחסום בכביש זה. אי איוש המחסום פירושו פתיחת הכביש לפלסטינים בלבד ואפליה של יהודים שלא יוכלו לנסוע בכביש לכיוון ירושלים. באופן זה פתיחת הכביש לא תמלא את ייעודה המקורי להקלה על העומס בכניסה הצפונית לירושלים."

קמ"ט תחבורה במנהל האזרחי, ישראל אפריאט, הגיב לדברים ואמר "אנו מתקדמים. אי אפשר לומר שלא משתנה, ואנו מנסים להדביק פיגור של עשרות שנים. כשנכנסתי לתפקיד, כמעט לא היו אפילו תמרורים ביו"ש, ואנו בתהליך עמוק של הסדרת ותכנון הכבישים ביו"ש".

נציג חברת נתיבי ישראל הבטיח ''תוך כשנה נצא למכרז בעוקף אל ערוב ונסיים את 'מפרידן אדם' עד סוף השנה. כמו כן, בתוך שנתיים נסיים את שיקוע קלנדיה ועוקף חווארה יצא למכרז בתוך שנה. כמו כן יש התקדמות משמעותית בכבישים נוספים".