שתיים ממסיימות המסלול הייחודי
שתיים ממסיימות המסלול הייחודיצילום: גרשון אלינסון

טקס הענקת תואר מנהיגה רוחנית ומורת הוראה של המכון למנהיגות הלכתית במדרשת או"ת לינדנבאום התקיים הערב (רביעי), ובמסגרתו הוענק תואר מנהיגה רוחנית ומורת הוראה לנשים אשר סיימו את התכנית הראשונה מסוגה להכשרת נשים כמוסמכות לפסוק הלכה וכמנהיגות רוחניות.

את התואר קיבלו: הרבנית נוית צדיק, אמא לתשעה ילדים, בעלת תואר ראשון ותעודת הוראה בחינוך ויהדות ומדריכת כלות, ובוגרת המכון התלמודי עיוני במת"ן, ועוסקת בתחום של חינוך והובלת נשים בבית מדרש והכשרת הדור הבא של נשים לומדות תורה;

הרבנית אמירה רענן, המלמדת במסגרות תורניות גבוהות, בהן מרכז יעקב הרצוג, מכינת בארות יצחק, בישיבת ההסדר אור תורה מחנים ובהשתלמויות מורים, בוגרת המסלול ליועצות הלכה ב'נשמת' והמכון התלמודי-עיוני במת"ן; והרבנית יעל שמעוני, סיימה מסלול של שלוש שנים וקיבלה תואר מנהיגה רוחנית, העומדת כיום בראש מיזם "משיבת נפש" של ארגון רבני ורבניות בית הלל, וקיבלה הזדמנות להגשים את חלומה ולהקים ישיבה חדשה לנשים.

באירוע נכחו ראש מוסדות אור תורה סטון הרב שלמה ריסקין, הנשיא הנבחר של המוסדות הרב כתריאל (קנת') ברנדר, יו"ר-עמית של המוסדות הרב דוד סתיו, ראש מדרשת או"ת לינדנבאום הרב אהד טהרלב, מנהלת המכון למנהיגות הלכתית הרבנית דבורה עברון, ראש בית המדרש של המכון למנהיגות הלכתית הרב יהושע רייך, מנהל המכון הרב שמואל קליצנר, מנכ"ל אור תורה סטון ינון אחימן, ראש ישיבת עתניאל הרב בני קלמנזון ורב הקיבוץ ראש צורים הרב מרדכי ורדי.

הרב ריסקין העניק לנשים את התואר ואמר "הייתה לי הזכות לבחון בבחינה שבעל-פה את הרבניות אמירה ונוית. לבחינה הקצבתי זמן מסוים, אך בסוף ישבתי איתן שלוש שעות וחצי ורק רציתי להמשיך. אני מודה לכן שאני רווה נחת מכן. זה הדבר הכי טוב שיכול להיות, ואני מודה לקב"ה כי כאשר התחלנו, היו אנשים ששאלו על האפשרות להעניק הכרה זו לנשים. היום זו כבר לא שאלה".

הנשיא הנבחר של רשת אור תורה סטון, הרב ד"ר כתריאל (קנת') ברנדר הוסיף, "אין אנו חפצים לרוקן מתוכן את תפקידו של רב קהילה או לפגוע במקצוע הרבני, אלא לאפשר לים התלמוד להפוך לחלק מ"תורת אמך". שנשים המסוגלות לכך ייכנסו לדיון אינטלקטואלי עם רבינא ורב אשי, רבה ואביי, הראב"ד והרמב"ם, ושבשל ידע תורני רחב, יכולות להורות וללמד לאחרים בכל תחומי ההלכה. עם זאת, צריך לזכור שכולנו חלק מישות מטאפיזית ששמה 'עם ישראל', המחייבת אותנו כאנשים פרטיים להכפיף את עצמנו למסורת ולהלכה. מחויבות זו מכוונת אותנו בשאיפותינו הפרטיות והמקצועיוֹת, כולל השאיפה לאפשר לנשים לשמש כמנהיגות רוחניות ומורות הוראה, ולהיות דמויות תורניות שממשיכות את מורשתה של דבורה הנביאה".

מנהלת המכון למנהיגות הלכתית ע"ש סוזי ברדפילד, הרבנית דבורה עברון הוסיפה, "כדי להיות מנהיגות שרואה את כולם וכולן, עלינו להקפיד לקחת את חוויות החיים איתנו, את מה שלמדנו מאחרות ואת מה שלימדנו, מכיוון שרק מי שמבינה שבתוך עמה היא יושבת, תוכל להיערך לדברים שאינה מכירה בדרך, לקשיים ולאתגרים".

לדבריה, "נשים לומדות היום תורה ומשנה, גמרא, אגדה והלכה. כניסת נשים לעולם התורה מחייבת אותנו לאחריות. אין לנו את הפריווילגיה להיות לומדות תורה בלבד, אלא מרגע שניתנה לנו הרשות ללמוד קיבלנו על עצמנו את החובה לעשות".

הרבנית נוית צדיק סיפרה, "באתי לתוכנית כדי ללמוד הלכה, כדי לדעת הלכה למעשה, הלכה פסוקה וברורה. אך היה לי חשוב לא פחות להיכנס ללימוד הבית מדרשי ולהבין איך ההלכה הגיע למסקנות שאליה היא הגיע. אני מאמינה שהתורה ניתנה לנו עם המון היגיון והמון חכמה. רק אם ניכנס בעומק לעולמה של תורה, נוכל להבין את ההיגיון והתבונה של יצירה אלוקית זו".

הרבנית אמירה רענן הוסיפה, "בחמש השנים האחרונות עסקנו לא מעט במושג 'פסיקת הלכה'. במילון, 'פסק' משמעותו חדל, עמד במקום. 'הלך' משמעו צעד, התקדם, עבר ממקום למקום. לכאורה זה דבר והיפוכו. אדם שנדרש לפסוק הלכה נדרש לעמוד במקום ובו בזמן להתקדם. פוסק הלכה הוא זה שיודע להיות נטוע ולא רק תקוע. מצד אחד שומר מסורת בית אבא ומצד שני מחדש קומה נוספת. פוסק והולך".

יו"ר עמית אור תורה סטון, הרב דוד סתיו סיכם, "התורה איננה ניתנת לקבוצה אחת, היא ניתנת לאומה כולה, לגברים ולנשים. זה אך טבעי שנבקש שבמסגרת נושאי התורה והמסורת, יהיו גם נשים שמעורבות בהעברת מסורת התורה. 'שמע בני מוסר אביך ואל תיטוש תורת אמך', תורת האם היא חלק מהתורה אותה אנו מבקשים להעביר בדור הזה. אנו שמחים שיש נשים שהחליטו להקדיש את חייהן ללימוד תורה, לא רק ללימוד בעלמא, אלא ללמדה ולהעבירה למרחבים שונים של החברה הישראלית, בה אנו חיים ופועלים".