קרוליין גליק
קרוליין גליקצילום: עצמי

קרולין גליק, עורכת ופובליציסטית בכירה במעריב ובג'רוזלם פוסט, מסבירה כיצד חנוכת השגרירות האמריקאית בירושלים יצרה מציאות חדשה שטרם הייתה ביחסי ישראל-ארצות הברית.

"יש כאן שינוי במדיניות האמריקאית שהתבססה על הכחשת עובדות וכיום מבוססת על קבלת עובדות וזה שינוי מקיר לקיר", אומרת גליק לערוץ 7, ''במשך 70 הם נהגו כאילו הבירה שלנו לא בירושלים משלל סיבות, אם זה כדי לפייס את הערבים על חשבון הזכויות הבסיסיות ביותר של מדינת ישראל, ואם זה כדי להשתמש במטבע הישראלי ולקנות תמיכה ערבית.

''כל זה לא היה דרוש כי הערבים צריכים את האמריקאים הרבה יותר משהאמריקאים צריכים אותם, זה היה נכון ב-48', ב-67' ועד היום, אבל כך הם פעלו וזה לא הוביל אותם לשום מקום טוב וברור שזה לא עזר לנו בשום דבר".

לדבריה עכשיו העובדות מדברות בעד עצמן, "עכשיו כשהמדיניות שלהם אומרת שהם מקבלים את המציאות כמו שהיא, קרי ירושלים עיר בירתה של מדינת ישראל וזה יהווה בהמשך את הבסיס גם של המדיניות האמריקאית, במיוחד של הממשל הזה, זה ישליך גם על כל ממשל בעתיד שלא יוכל לבנות מדיניות כלפינו וכלפי הערבים שנטולת כל אחיזה במציאות".

גליק מעריכה שגם ממשלים עוינים יתקשו להחזיר את השגרירות לתל אביב, "כשהשגרירות הייתה עד עכשיו בתל אביב לא הייתה הכרה אמריקאית בזכות שלנו הבסיסית כמדינה ריבונית לקבוע את העיר בירה שלנו היכן שאנחנו רוצים.

''כל 12 הממשלים שבאו והתחלפו מאז קום המדינה יכלו להציג את עצמם כפרו ישראלים בזמן שבפועל המדיניות האמריקאית הייתה מאוד עוינת לישראל. הכרה בזכות שלנו לקבוע את עיר בירתנו הייתה זכות שהם רמסו, כולם היו כאילו פרו ישראלים בזמן שבפועל המדיניות הייתה עוינת.

''עכשיו בוא נניח לצורך העניין שאליזבת וורן, אחת הדמוקרטיות המאוד אנטי ישראליות, וראינו את זה בחרם שהטילו הדמוקרטים גם על טקס פתיחת השגרירות וגם על חגיגות השבעים, אז אנחנו יכולים לצפות שממשל דמוקרטי שיבוא יהיה עוין לנו אבל יש הבדל בין עוינות שלא מצריכה פעולה ישירה לבין מדיניות עוינת שכן צריכה פעולה.

''אם הדמוקרטים יכנסו ויגידו שחבל שהשגרירות בירושלים אז יצטרכו לעשות פעולה, יצטרכו לפנות אותה ועל זה הם ישלמו במטבע פוליטי פנים אמריקאי, ועל כן האפשרות שהם יעשו את זה קיימת אבל היא לא גבוהה".

לדבריה נכון לעכשיו הפופולאריות של טראמפ בארה"ב עולה, "אני לא יודעת אם זה בגלל הפעילות שלו בזירת החוץ במיוחד כלפינו וכלפי איראן, אבל אחוזי התמיכה שלו בציבור כל הזמן עולים ועכשיו הוא במקום טוב, בין 43 ל- 49 אחוזי תמיכה שזה מצב טוב בפרט כשנכנסים לתוך עונת הבחירות לקונגרס בנובמבר.

''הוא עושה עבודה טובה והמעמד שלו הולך ומתחזק בציבור האמריקאי, אז בוודאי אין סיבה לחשוב שאין לו סיכוי להיבחר שוב לנשיאות", מסכמת גליק.