ערב ההשקה במדרשה
ערב ההשקה במדרשהבאדיבות המדרשה

בכנס חגיגי שהתקיים השבוע במדרשה באוניברסיטת בר-אילן הושק הגיליון השלישי של כתב העת "דרישה".

כתב העת, היוצא לאור זה שלוש שנים ברציפות – בעריכתו של הרב ד"ר יהודה זולדן, מפמ"ר תושבע"פ במשרד החינוך – מביא את בשורת לימוד התורה הנשי בקרב מורות ותלמידות המדרשה ובקרב לומדות התורה במגזר הדתי-לאומי כולו.

ד"ר טובה גנזל, ראש המדרשה, סיפרה על תחושותיה בעקבות הוצאת הגיליון השלישי, הדגישה את כובד האחריות שמלווה את הוצאתו, את התקווה שמעתה תהיה קביעות להופעת הגיליון מדי שנה, ואת התפילה שמעגל הכותבות ילך ויתרחב.

בגיליון החדש מגוון מאמרים בכלל תחומי התורה שבעל-פה: תלמוד והלכה, מדרש ואגדה, הגות מחשבת ההלכה. בין הכותבות: הרבנית ד"ר נעמה סט, ראש תכנית 'ספרא' במדרשה, והרבנית נעמי שפירא, ולצידן כותבות מבתי מדרש אחרים: הרבנית ד"ר מיכל טיקוצ'ינסקי ואחרות.

איכותם של המאמרים, מגוון הנושאים שהם עוסקים בהם, והדרכים המיוחדות שהם פותחים – מעידים על קולו המיוחד של לימוד התורה הנשי ומזמינים כותבות נוספות להצטרף ולכתוב מחידושיהן.

הכנס התמקד בנושא הגיור – בעקבות מאמרו של הרב דוד בס, אב"ד מיוחד לגיור, שהתפרסם בגיליון החדש ועוסק בסוגיות אלו.

בשלושת מושבי הכנס השתתפו רבנים, חוקרים ואישי ציבור וביניהם: המשנה (בדימוס) לנשיאת בית המשפט העליון, השופט אליקים רובינשטיין; פרופ' אריה אדרעי מאוניברסיטת תל-אביב; מר אליעזר יסלזון, יו"ר הנהלת המכון הגבוה לתורה; הרבנית ד"ר נעמה סט, הרב ד"ר מיכאל אברהם, והרב דוד בס.

השופט רובינשטיין סיפר על מעורבותו בניסיונות השונים בעשורים האחרונים להסדרת נושא הגיור, וציין שאחד הפרמטרים החשובים בנושא הוא מניעת קרע בעם היהודי – בין מדינת ישראל לבין יהדות ארה"ב. הרב בס טען שבתי הדין המיוחדים לגיור מגיירים במשך השנים את רוב הנשים הצעירות הלא-יהודיות במדינת ישראל, כך שהילדים הנולדים להם רובם יהודים, ולפיכך, אם מקדישים את המחשבה לעתיד, בתי הדין למעשה נותנים בידי המדינה את הפתרון המבוקש על ידיה.

הגיליון החדש של כתב העת זמין לעיון באינטרנט בספריית 'אסיף' ובאתר המדרשה, יחד עם שני הגיליונות שקדמו לו. ניתן להשיגו גם דרך משרדי המדרשה.