מערכת העיכול
מערכת העיכולצילום: ISTOCK

ממחקר חדש שביצעו חוקרים מהמרכז למחקרים קליניים בבית החולים סורוקה עולה כי שיעור הפונים עם אבנים בדרכי שתן לחדר המיון של בית החולים בקרב המוסלמים עולה בחודש הרמדאן ב-27% אחוזים.

המחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת הרפואי QJM, בוצע בהנחיית פרופ' ויקטור נובק מנהל המרכז למחקרים קליניים, ובשיתוף ד"ר ולדמיר זלדץ ממלר"ד סורוקה, ד"ר מוחמד אבו תילך ודניאל הלפרין מהמרכז למחקרים קליניים.

אבנים בדרכי שתן עלולות לגרום לכאב ולסבל רב עד כדי פגיעה כלייתית כרונית, ומהוות סיבת פנייה שכיחה לחדרי מיון. קיימים כמה גורמים לשכיחות מוגברת של אבנים, ביניהם טמפרטורת סביבה חמה ושתייה בכמות מועטה.

במסגרת המחקר, ביצעו החוקרים ניתוח יומי של כלל הפונים למלר"ד (מחלקה לרפואה דחופה) סורוקה בשנים 2004 עד 2015. הנתונים תוקננו לעונתיות ולטמפרטורה היומית שכאמור משפיעה על הארעות אבנים בדרכי שתן.

במחקר נמצא שבקרב 18,163 מטופלים אשר פנו במהלך תקופת המחקר לחדר המיון עם אבנים בדרכי שתן, שיעור המוסלמים היה 25% למרות ששיעורם הכללי בקרב אוכלוסיית הדרום עומד על כ – 20%.

כל קבוצות המחקר הראו קשר מובהק בין עלייה בטמפרטורה היומית לבין סיכון מוגבר לפתח אבנים בדרכי שתן. במהלך השבועיים הראשונים של חודש הרמדאן, נמצאה עלייה של 27% בכמות הפניות היומית של מטופלים עם אבנים בדרכי שתן בקרב האוכלוסייה המוסלמית, בעוד שבקרב האוכלוסייה היהודית לא חל כל שינוי בתקופה זו.

ד"ר יפתח שגיא, מומחה ברפואה פנימית בסורוקה שהיה מצוות החוקרים אמר כי ''חודש הרמדאן הינו החודש החשוב ביותר למיליוני מוסלמים בעולם כולו. אנו סבורים כי הגברת המודעות לסיכון לפתח אבנים בדרכי שתן במהלך חודש זה, ובמיוחד בשבועיים הראשונים של הצום, חשובה במיוחד בקרב קבוצות פגיעות, כגון קשישים וחולים הסובלים ממחלות רקע כגון אי ספיקת כליות.

''שתייה מוגברת בשעות הערב, ומתן אישור לשתייה גם במהלך שעות הצום לקבוצות חולים אלו עשוייה להקטין את הופעת האבנים, ולסייע לעבור את הצום בביטחה", פירט הרופא.