בנייה בלתי חוקית בגליל
בנייה בלתי חוקית בגלילצילום: באדיבות רגבים

בתנועת רגבים מברכים הערב (שני) על אישור התקנות בוועדת הפנים, המאפשרות הטלת קנסות מנהליים על עבירות של בניה בלתי חוקית והפרת צווי הריסה.

"אחרי שנים של חידלון, הגיע כעת 'שלב ההוכחות' בו ניתן יהיה לראות האם המדינה תפעל כנגד 'מכת מדינה זו", אמרו ברגבים.

תקנות העבירות המנהליות שאושרו היום בוועדת הפנים והגנת הסביבה, קובעות כי לראשונה יוטלו קנסות מנהליים על עבירות בניה ושימוש חורג. גובה הקנסות נע בין 8,000 ועד 300,000 שקלים והם יוטלו לפי סיווגים שונים: גודל המבנה, מיקום הבניה, עבירות בניה ועבירות שימוש, בניה פרטית או תאגידית ועוד.

בתנועת רגבים, הפועלת בתחום המשפט והחקיקה כנגד בניה בלתי חוקית ברחבי הארץ, אמרו כי מדובר בשלב ראשון וחשוב.

"במדינת ישראל ישנם מאות אלפי מבנים בלתי חוקיים 'הארדקור', וזה מבלי לחשב מבנים עם חריגות בניה", מסביר מאיר דויטש, מנהל מחלקת מדיניות וחקיקה בתנועת רגבים.

לדבריו, "זו הסיבה שבית המשפט העליון הגדיר את הבניה הבלתי החוקית בישראל כ'מכת מדינה' של ממש. רוב ככל עברייני הבניה טופלו עד כה בתהליך משפטי ארוך ומייגע שלרוב הסתיים בלי אכיפה של ממש, וממילא איבד את אפקט ההרתעה".

דויטש מוסיף כי "התקנות החדשות יאפשרו לראשונה מתן מענה מיידי ומרתיע כנגד אותן עבירות, וכעת יש לוודא שהן אכן ייושמו וייאכפו. אנו מברכים את הצוות הבין משרדי בראשות המשנה ליועמ"ש ארז קמניץ, שהטמיע חלק ניכר מהמלצותינו בתחום, את ראש הממשלה נתניהו ושרת המשפטים איילת שקד, את יו"ר וועדת הפנים יואב קיש וקודמו דודי אמסלם, שעמלו קשות על התיקונים לחוק התכנון והבניה. כעת, אחרי שנים של חידלון, הגיע כעת 'שלב ההוכחות' בשאלה, האם מדינת ישראל אכן רוצה לפעול באופן מערכתי ומעמיק כנגד הבניה הבלתי חוקית ולשים קץ לאותה מכת מדינה".