מיידנק
מיידנקצילום: יצחק הררי, פלאש 90

הוועדה הפרלמנטרית הפולנית לדרישת פיצויים מגרמניה על נזקי מלחמת העולם השנייה, דורשת לקבל מסמכים היסטוריים על הכיבוש הנאצי ועל הצלת היהודים במהלך המלחמה.

הוועדה, בראשותו של המחוקק ממפלגת השלטון "חוק וצדק" ארקדיוש מולארצ'יק, מבקשת מגרמניה להחזיר לפולין מסמכים שהועברו אליהם על ידי "המכון הפולני לזיכרון לאומי" בין השנים 1961 עד 1999, ובהם תיעוד של זוועות הכיבוש הנאצי ותיעוד של מקרי הצלת יהודים על ידי שכניהם הפולנים.

לדברי מולארצ'יק, "פולין צריכה לשחזר את המסמכים שהועברו לגרמניה, ואלו ששלחו את המסמכים לגרמניה צריכים לעמוד לדין באשמת פשע. בין התיקים היו גם עדויות רבות על פולנים שהצילו יהודים בזמן השואה".

המסמכים המקוריים של "המכון לזיכרון לאומי" בפולין נשלחו למשרד המרכזי של המינהל המשפטי הגרמני בעיר לודוויגסבורג, שם התקיימו חקירות נגד פושעי מלחמה נאצים.

על פי ההערכות נשלחו במהלך השנים 1961 עד 1999 לא פחות מ-62,937 מסמכים שונים הקשורים לתיעוד זוועות מלחמת העולם השנייה והצלת יהודים על ידי פולנים, כאשר בתמורה קיבלה פולין מגרמניה תמונות ומסמכי ארכיון הקשורים לכיבוש המשותף של הנאצים והצבא האדום של פולין בשנת 1939.

פולין מתכוונת לדרוש פיצויים בסך כמעט טריליון דולר מגרמניה על נזקי מלחמת העולם השנייה, כאשר גרמניה כבר הודיעה כי מבחינתה "הנושא נסגר בעבר" והיא אינה מתכוונת לשלם את הפיצויים לפולין.