הדברה
הדברהצילום:pixabay

חברות הדברה חייבות להעסיק אך ורק מדבירים מורשים בעלי הסמכה ובעלי רישיון בתוקף. המשרד לאיכות הסביבה ומשרד העבודה מחייבים את חברות ההדברה דווקא בשל ההתמודדות עם חומרי הדברה רעילים ומזיקים- להעסיק עובדים שעברו הכשרה מקיפה בתחום, שמכירים את ההתפתחויות בתחום ההדברה ושמוכנים עוד ללמוד ולעסוק בפועל דווקא עם פעולות שגלומות בהן סכנות לא פשוטות.

אמנם חומרי ההדברה השונים אמורים בסופו של דבר למגר את בעלי החיים ואת המזיקים, ואולם לא מן הנמנע כי בכוחם יש גם לפגוע ביצורים נוספים השוהים ברבת מקום- למשל בני האדם.

אז מה עושים – האם כדאי להתעסק עם החומרים המסוכנים הללו בעצמנו? ראשית, על כן אנו ממליצים לא לעסוק בחומרים מסוכנים אלו באופן עצמאי. רבים מאתנו, אנשי היישוב הממוצעים לא מכירים את שיטות ההדברה המקובלות ולא מבינים לעומק את העדיפות של שימוש בחומר זה או אחר. כמו כן, אמנם קנייה של חומר הדברה באופן עצמאי- היא פעולה פשוטה וזולה במיוחד. ולכן היא גם מפתה... אבל חשוב לזכור, כי כל מה שעולה זול בהתחלה- בסוף משלמים עליו ביקר... לכן, אם נקנה הלוך וחזור את החומרים המסוכנים הללו- וננסה להשתמש בהם בעצמנו- ברוב המקרים הפעולה לא תתבצע באופן המיטבי- ובסופו של דבר- מה יקרה?

נכון. נצטרך בכל מקרה להזמין חברת הדברה מוסמכת. ולכן אנו ממליצים מראש- לחפש במקום מגורכם חברת הדברה בעלת רישיון שמעסיקה אך ורק אנשי מקצוע בעלי הסמכה. הם יבצעו עבורכם את ההדברה באופן היעיל ביותר.

רק בעל מקצוע מומחה ועתיר ניסיון יצליח לטפל בבעיית המזיקים והמכרסמים באופן הראוי והיעיל ביותר. כלומר- בניגוד לאדם מן היישוב שבעת מלחמת חורמה עם מזיקים שונים- הוא יפזר מלכודות לתפיסתם, ירסס עליהם חומרי רעל וריסוס- המדביר המקצועי לא יסתפק בפעולות אלו, אלא ירעיף את חומר המיגור גם במקומות נוספים. מתוך הניסיון והידע שלו- המדביר המקצועי, ככל הנראה, יצליח לאתר לא רק את בעלי החיים המזיקים החשופים, אותם ניתן לראות בגלוי גם בעיניים בלתי מזוינות. המדביר המקצועי עתיר המומחיות וההסמכה יחפש ויאתר את מקום המסתור הראשוני של בעלי החיים, הוא ימצא את המקור שלהם- ויטפל בו. כך למעשה באופן מובהק הוא "יקדים רפואה למכה". כלומר- עוד בטרם הם יצאו ממחילתם וממחבואם.

מישהו שמע פעם על הדברה של כיני יונים?

היונים- סמל לשלום או טרדה מיותרת? אז מה בעצם הבעיה בהימצאותם של כיני יונים בסמוך לבית מגורים? כיני היונים מתחילים להתהוות בשלהי האביב ובתחילת הקיץ – זוהי בדיוק העונה שבה מתחילה עונת החום- בעלי חיים רבים יוצאים ומגיחים מתוך מאורותיהם ומקומות המסתור שלהם- כך עושות גם היונים. בעלי כנף אלו שמהוות לרוב סמל חיובי לשלום, לפאר, לזוגיות. היונים נמצאות במרכז לא מבוטל של סמלי מדינות ותעודות. ואולם, רק מעטים יודעים, כי לבעלי כנף אלו פוטנציאל נזק משמעותי ושהן טומנות בחובן גם אפשרות להוות סכנה בריאותית וטרדה לא רצויה כאשר הן מחליטות לבנות את קנן דווקא סמוך לביתם של בני אדם.

כיני יונים- מה בעצם הסכנות הגלומות? יונים מעבירות מחלות והן עלולות להוות מחוללות בעיות בריאותיות. לרוב הנזקים הללו לא יהיו מסוכנים ולא יסתכמו בסכנת חיים של ממש, ואולם גם הטרדות הקלות שהן גורמות להן- עלולות להביא את יושבי הבית לתסכול, לאי נוחות מרבית.

היונים עשויות להביא לנזקים בריאותיים בעיקר בתחום מחלות עור- גירודים, פריחות. כאשר החולה ילך לרופא המשפחה או לרופא עור- קרוב לוודאי שיקבל תכשיר רפואי או משחה לטיפול- ואולם חשוב להבין, שכל עוד לא בוצעה הרחקת כיני היונים באופן המיטבי והיעיל ביותר- הפתרון יהיה רק זמני. על מנת להגיע למצב של החלמה מלאה מאותן מחלות עור- יש רק דרך אחת: למגר את כיני היונים מקרבת בני האדם.

בנוסף, ידוע כיום כי אותן יונים עלולות לצערנו לפגוע בבני האדם השוהים במחיצתן- גם בתחום העיניים והראייה. הן נושאות עמן חיידקים גורמי מחלות וזיהומים שעלולים לגרום לדלקות חמורות מאוד בעיניים.

על חולדות ועכברים- ומה עם בעלי חיים אחרים הדורשים טיפול יסודי ומהיר של חברת הדברה, למשל- המכרסמים: חולדות, עכברים ועוד? אז גם פה מדובר לא רק בנזק תדמיתי של מיאוס, תחושת גועל ודחייה, אלא ממש בבעיה בריאותית של העברת מחלות ופגיעה ממשית ובמפגע מסוכן ביותר. החולדות כידוע עלולות חלילה לנשוף ילדים קטנים ופעוטות ולגרום להם לנזק אדיר מתמשך ולעתים אף בלתי הפיך.

עכברים נתפסים בדרך כלל כבעלי חיים המסמלים ביוב, לכלוך וחוסר היגיינה- אז האם כדאי להדביר אותם לבד? ניתן כמובן עוד בטרם הקריאה לחברת הדברה מוסמכת להניח מלכודות עכברים ברחבי הבית, לנסות ללכוד אותם. ואולם על מנת להצליח באופן יעיל ומשמעותי יותר- רצוי מאוד להשתמש בחומרי הדברה כנגדם. כדי לזהות איזה חומר בדיוק פועל כנגד סוגים מסוימים- חשוב לפנות לחברת הדברה מקצועית.

המאמר בחסות s-hadbara.co.il