אבו מאזן
אבו מאזןצילום: רויטרס

"לֵילַא ע'נדור"

הקריקטוריסט מֻחַמַּד סַבַּאעַנֶה מצייר בקריקטורה זו חייל ישראלי המחליף את בקבוק החלב של התינקות בבקבוק רעל.

הקריקטורה מתייחסת למותה של התינוקת לֵילַא ע'נדור בת השמונה חודשים שהובאה ביום שני האחרון לאירועי "צעדת השיבה" ומתה. התינוקת הפכה, כנהוג בעזה ובאזור כולו, לפנים של המאבק של יום שני – בו מתו כ-60 מפגינים, כ-50 מתוכם אנשי חמאס.

הטענה הפלסטינית הראשונית היתה כי התינוקת מתה בשל שאיפת גז מדמיע והלוויה שלה שודרה והופיעה בשידורי החדשות בטלוויזיה העולמית ובעמודי העיתונים. את השאלה מי מביא לאירוע מלא עשן, גז ואש תינוקת בת שמונה חודשים ומדוע, אף אחד לא שאל.

"יש ספק יסודי באמינות הודעת משרד הבריאות של חמאס אודות מות התינוקת ברצועת עזה משאיפת גז מדמיע", נכתב בחשבון הטוויטר של רב סרן אביחי אדרעי, ראש מדור תקשורת ערבית בחטיבת דובר צה"ל. "יש בידינו מספר עדויות המטילות ספק באמינות ההודעה".

בהמשך השבוע יצאה הצהרה עזתית שאף היא הטילה ספק בכך שע'נדור מתה משאיפת הגז המדמיע, אלא מתה מבעיה מולדת בלב. הדבר מזכיר לי את פרשת "מוחמד א-דורה". ילד בן 12 שנטען כי מת בתחילת אינתיפאדת אלאקצא (ספטמבר 2000) מירי צה"ל.

בשל הפצת קטע הווידאו הפך א-דורה לסמלה של האינתיפאדה בעיני הפלסטינים ובעולם כולו. מאוחר יותר הוכח כי הוא לא מת מירי חיילי צה"ל, אבל זה היה מעט מדי ומאוחר מדי – הנזק ההסברתי כבר נעשה.

ההקשר של קריקטורה זו, הקשה לעיכול, לשבוע זה הוא מחמוד עבאס המוכר לרבים בכינוי "אבו מאזן". עבאס, שחגג לאחרונה 83 חורפים, מאושפז ברמאללה וסובל מדלקת ריאות. הוכרז כי הוא צפוי להשתחרר מבית החולים בימים הקרובים.

ח"כ אחמד טיבי, רופא בהכשרתו ויועץ אישי של המנהיג הקודם, יאסר ערפאת, צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי עבאס מטופל באנטיביוטיקה ועדכן כי מצבו משתפר.

בכדי להוכיח את בריאותו עלו לרשת תמונות של עבאס קורא את עיתון אלחַיַאת אלגַ'דִידִה, השופר הרשמי של הרשות הפלסטינית, בעצם העיתון עליו הוא שולט. כאן מתחברת לנו הקריקטורה – חדי העין יבחינו כי הקריקטורה היומית בגב העיתון היא לא אחרת מהקריקטורה של מֻחַמַּד סַבַּאעַנֶה שהצגתי פה.

אין זו הפתעה כי עיתון השייך לאבו מאזן מתייחס למותה של תינוקת מרצועת עזה. העובדות כי אופן מותה של התינוקת מוטל בספק וכן פרסום הקריקטורה שעושה יחסי ציבור למאבק של חמאס גם לא מפריע לו.

השימוש בקריקטורה זו עם החייל המרעיל תינוקות והכל דווקא בתמונת ההרגעה של "פרטנר לשלום", בעיני חוגים מסוימים בישראל, הוא אירוני ביותר.

מדינת ישראל מן הסתם כבר מתכוננת ל"יום שאחרי אבו מאזן" שנראה קרוב מתמיד, אך אל לנו לשכוח כי מנהיגי ערב ידועים בסגולה מיוחדת. אותה סגולה שניחנה בחאפז אלאסד הסורי, מובארכ המצרי, קד'אפי הלובי ועוד – ככל שמדברים על המצב הרפואי הרופף – כך ממשיך המנהיג לחיות ולמשול בעמו.

אנחנו בינתיים נמשיך לעקוב – אחרי מנהיגי ערב והקריקטורות שלהם. מה דעתכם?

נעם בנעט - חלון למזרח התיכון המתחדש.