לא מטומטמים. סמוטריץ'
לא מטומטמים. סמוטריץ'צילום: מרים אלסטר. פלאש 90

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) מבקר בחריפות את רפורמת החשמל אותה מקדמים השרים כחלון ושטייניץ.

בראיון ליומן ערוץ 7 הוא מסביר מדוע וקובע כי מדובר בהנצחה של מונופול חברת החשמל ולא ברפורמה.

"הרפורמה הזו תפגע בכניסת שחקנים חדשים וממילא תפגע ביעילות ובהוזלת מחיר החשמל לצרכנים", אומר חבר הכנסת סמוטריץ' ומוסיף: "לפי החוק חברת החשמל לא יכולה להקים תחנות חשמל חדשות. לפי החוק שנחקק לפני עשרים שנה כבר היום חברת החשמל אמורה הייתה להיות מחוץ למגרש הייצור, ולעסוק רק בהולכה וחלוקה וכל הייצור אמור היה להיות של שחקנים פרטיים מה שאמור היה להביא לתחרות ולהורדת מחירים.

''עכשיו חברת החשמל מקבלת אישור להקמת שתי תחנות חדשות נוספות והיא נשארת שחקנית משמעותית מאוד גם בשלושים השנים הבאות גם בתחום ייצור החשמל".

לדבריו כך קורה ש"במקום ללכת לתחום תחרותי ויעיל וכזה שמוזיל את המחיר ומייעל את השירות, אנחנו מנציחים את השליטה והמונופול של חברת החשמל"

בנוסף לזאת, אומר סמוטריץ', "בתמורה לכאילו ויתורים קטנטנים של עובדי חברת החשמל הם קיבלו 7 מיליארד שקלים שלמונים מכפסי אזרחי ישראל. הסכום הזה הולך לעובדים כמעט הכי עשירים בישראל ומי שישלם את זה זה אני ואתה. הוזלה שהייתה מתוכננת לא הולכת להתבצע כדי לממן שבעה מיליארד שקלים.

''אם היו אומרים לי שהכסף הזה הולך לקליטת עובדי קבלן או כדי לשפר שכר לשכר מינימום הייתי אומר שזו מטרה ראויה, אבל לקחת את העובדים הכי חזקים במשק ולתת להם עוד כל מיני הטבות ותופינים באלפי שקלים על חשבון משלם המיסים בישראל? כל משפחה בישראל תשלם 3,000 שקלים בתוספת למחיר הקיים כדי לממן את הרפורמה הזו. כך נתניהו וכחלון מטילים על אזרחי ישראל מס חשמל במשך 8 שנים כדי לממן שלמונים להסתדרות ולוועדים החזקים".

את הסכום הזה שאותו תשלם כל משפחה, בגובה של 3,000 שקלים תוספת, לא יראו האזרחים בפועל בחשבונית הגבייה שכן לא מדובר בהעלאת מחיר אלא בביטול הורדת מחיר שאמורה הייתה להיכנס לפועל בתקופה הקרובה, מסביר סמוטריץ'. הירידה אמורה הייתה להיכנס לפועל באופן טבעי בעקבות ירידה במחירי הגז בעקבות רווחי מאגר 'תמר'.

"מה שנקבע ברפורמה הזו הוא שמחיר החשמל לא ירד למרות הירידה במחירי הגז כדי שנממן בסכום הזה את אותם 7 או 8 מיליארד שקלים שלמונים לוועדים החזקים. כחלון לא היה מעלה בדעתו להוריד מחיר ואחר כך להעלות אותו. הוא חושב שכולנו מטומטמים ומכיוון שהמחיר לא יירד אז לא נרגיש. לכן אני אומר לאזרחי ישראל – תרגישו. הייתם אמורים לקבל הנחה משמעותית במחירי החשמל מ-2020 בגלל הירידה במחירי הגז, אבל לא תקבלו את ההטבה הזו אלא תשלמו את תנאי השכר המפליגים והמוגזמים של עובדי חברת חשמל, רק בגלל אותה ברית פוליטית מושחתת שבין כחלון לניסנקורן. אין שום הסבר אחר".

בהמשך דבריו מסביר סמוטריץ' את האופן בו למרות הטענות לפתיחת שוק החשמל לשחקנים פרטיים עדיין נותנת המדינה ברפורמה המדוברת לחברת החשמל אחיזה על צוואר בקבוק של מידע, כיוון שרק לה ניתנת האפשרות להתקין מונים חכמים המאפשרים לבחון כמה חשמל נצרך ומתי. מידע זה הכרחי לספק אחר שהיה רוצה להתמודד על ייצור החשמל, אך יישמר בידי חברת החשמל שכעת תקבע מי היצרן שיוכל לייצר ומי לא.

ומה מהותו של הדיל בין כחלון לניסנקורן לטעמו של סמוטריץ'? "עובדתית המדינה הגישה עתירה לבג"ץ כמעין ערעור על פסק הדין בבית הדין לעבודה. והמשמעות של פסק הדין שהיה ניתן לבג"ץ הייתה אפשרות לממשלת ישראל למשול ולקדם רפורמה בנמלים או בשוק החשמל מבלי לקבל אישור של ועדי העובדים שתפקידם לדאוג לתנאי העבודה ואל מעבר לכך.

''אין להם זכות לקבוע אם נפתח את השוק לתחרות. כחלון לחץ מאוד על ראש הממשלה למשוך את העתירה כדי לשרת את ניסנקורן. אפשר רק לנחש ולהעריך מה מהות הברית ביניהם. אולי הוא רוצה שקט תעשייתי מההסתדרות או שיצביעו לו, או שאולי הוא רוצה לנקום באבי גבאי שהיה שר אצלו וכיום עומד בראש המפלגה המזוהה עם ההסתדרות. אולי הוא רוצה להעביר את ההסתדרות לצד שלו".

"כחלון פוגע בציבור, פוגע בתחרות בשוק החשמל, מייקר את החשמל כדי לרצות את הוועדים החזקים ואת ההסתדרות. למה? שכל אחד ינתח בעצמו, אבל זו העובדה", חותם סמוטריץ'.