הצתה בגוש עציון
הצתה בגוש עציוןצילום: משטרת ישראל

פורעים פלסטינים הציתו הלילה את מטע הדובדבנים של קיבוץ כפר עציון. בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס רבש"ץ כפר עציון, אפי סומך, לאירועים שמסתבר אינם חדשים כלל ועיקר בגזרתו.

"הצתות כאלה קורות לפחות פעמיים בשבוע", הוא אומר ומציין כי גם בשבוע שעבר הציתו פורעים פלסטינים עצי דובדבן אם כי בהיקף נמוך יותר מהאירוע של הלילה האחרון. "הפעם מדובר באירוע מאוד חריג בהיקף שלו, בשורה התחתונה של הנזקים שבו וכל מה שהתלווה אליו, אני לא זוכר אירוע כזה בחמש השנים האחרונות. היו אירועים של צמיגים בוערים והתנכלויות לעצים אבל לא בהיקף הזה".

על השתלשלות האירועים הלילה הוא מספר: "לאירוע של אתמול התחברנו מדיווח של החטיבה שראו את הלהבות מכיוון אוכף המוכתר. הגענו עם משטרה וכוחות כיבוי. אחרי סריקה של גששים התגלו שלושה צמיגים בוערים ועקבות לכפר חירבת צאפה".

"הנזק שנגרם מאוד כבד, אבל מבחינתנו לא מדובר רק בנזק כלכלי או פשיעה חקלאית אלא גם בסכנה ביטחונית. מדובר במקום סמוך מאוד לכפר עציון", הוא מזכיר ורואה בתעוזה של הפורעים להתקרב סמוך כל כך לישוב סכנה בפני עצמה.

באשר לסמיכות האירוע לפסטיבל הדובדבנים הצפוי בימים הקרובים במקום מעיר סומך ואומר כי "האירוע של הפסטיבל הוא בראש צורים, ששם המטעים בתוך שטחי הקיבוץ, ולא מחוץ לשטחי הקיבוץ כפי שזה בכפר עציון, אבל עדיין יש בשטחים הללו קבוצות רבות של מטיילים בעיקר של בית ספר שדה כפר עציון. כל זה מצריך תפיסה ביטחונית יותר הדוקה מזו שהייתה עד היום. אנחנו בפאזה אחרת ובתקופה אחרת".

על עבודות התיאום וההיערכות הביטחונית מול גורמי הצבא מספר סומך: "הצבא מאוד משתדל, אבל זה תלוי בסד"כ שעומד לרשותו ולמה שקורה בהערכת המצב הכוללת ביהודה ושומרון. גם לנוכח פתיחת השגרירות, גם לנוכח יום הנכבה, אירועי הגדר ותחילת הרמדאן אנחנו בתקופה רגישה בכל הרמות, גם בצירים וגם בישובים. הצבא משתדל אבל לא תמיד מצליח לתת את מלוא הסד"כ".

לטעמו מענה ביטחוני ראוי יכול להינתן, אך לשם כך "היו צריכים לתגבר משמעותית יותר את אזורים האלו בתקופות של הקטיף והקיץ. אני מניח שנשב עם הצבא והמשטרה וגורמים רלוונטיים נוספים וננסה להגיע לפתרון שיתן מענה לכל הסוגיה הזו, שהיא טרור ולא פשיעה", מדגיש סומך.

באשר ליחסה של מערכת המשפט להצתות בידי פורעים פלסטינים נשמעת נימת ביקורת לא מבוטלת מפיו של סומך: "אני חייב לציין שלפני כשלושה שבועות נתפסה חוליית גנבים בפעילות משטרה וצבא, אבל הם השתחררו כעבור ימים אחדים על ידי בית המשפט. ככל הנראה בעיני בית המשפט לא היו ראיות חותכות לקשר שלהם לגניבות שהיו, למרות שהיו הוכחות, אב אולי הן לא הספיקו מבחינה ראייתית כדי להביא להמשך המעצר".

עוד הוא מוסיף ומספר כי "גם בשנים קודמות שהיו תפיסות של גנבים הם שוחררו בלי כתבי אישום". לטעמו המענה הראוי הוא יצירת הרתעה שתגיע מתפיסה מערכתית כוללת של כלל הגורמים המעורבים בהתמודדות מול התופעה, צבא, משטרה, ממשלה ופרקליטות ותוך שימוש בקנסות, במעצרים או בכל אמצעי חוקי אחר שבידי מערכת אכיפת החוק".