יועמד לדין. עזרא נאווי
יועמד לדין. עזרא נאוויצילום: Yonatan Sindel/Flash90

פרקליטות מחוז ירושלים הודיעה לעורכי דינו של פעיל השמאל הקיצוני, עזרא נאווי, כי הוחלט להגיש לבית משפט השלום בעיר כתב אישום נגדו.

נאווי יואשם בכך שבמספר הזדמנויות מסר לידי כוחות הביטחון המסכל ברשות הפלסטינית, מידע אודות פלסטינים שהיו צדדים לעסקאות החזקת ומכר מקרקעין באזור דרום הר חברון.

מדובר בעבירה לפי סעיף 7א(ב) לחוק יישום הסכם הביניים בדבר הגדה המערבית ורצועת עזה (הגבלת פעילות).

ההחלטה על הגשת כתב האישום התקבלה על דעת פרקליט המדינה בהתאם לתשתית הראייתית שהתגבשה בתיק, ולאחר שטענות באי כוחו של נאווי במסגרת השימוע שנערך בעניינו נדונו ונדחו.

בד בבד, לגבי טענות שנבחנו בנוגע לפעולות בלתי חוקיות לכאורה שבוצעו על ידי אנשי ארגון 'עד כאן' במסגרת התחקיר שהביא לחשיפת הפרשה, הוחלט כי נסיבות העניין אינן מצדיקות העמדתם לדין, והתיקים נגדם ייגנזו.

באשר לשלושה מעורבים נוספים בפרשה שפעלו על פי החשד עם נאווי, הוחלט כי התיקים נגד שניים מהם ייגנזו בעילת חוסר אשמה, וכי נסיבות העניין אינן מצדיקות העמדתו של מעורב נוסף לדין, והתיק נגדו ייגנז. הודעה על כך נמסרה למעורבים.

מארגון "עד כאן" נמסר בתגובה להודעת הפרקליטות, "שנתיים וחצי לאחר שארגון 'עד כאן' הוכיח שפעילים רדיקאלים בארגונים כמו תעיוש, בצלם ורבנים לזכויות אדם המכנים עצמם ארגוני זכויות אדם, שלחו פלסטינאים אל מותם במספר מקרים, וזאת אך ורק בגלל שחשבו למכור אדמה ליהודים, ולאחר מאבק משפטי ממושך שכלל ביקורת על הפרקליטות מצד הנציב דוד רוזן, תכתובות ארוכות ועתירה לבג"צ מטעם ארגון עד כאן, הודיעה בשעה האחרונה פרקליטות המדינה כי יוגש כתב אישום כנגד עזרא נאווי. אנו מקווים שימוצה הדין כנגד הנאשמים בתיק, ולא נראה גרירת רגלים ואפלייה כפי שנהגו עד כה בפרשייה זו".

עם זאת, ב"עד כאן" מוחים על סעיפי האישום המתוכננים, "לפי פרסומים שונים, נטען כי הסעיפים בגינם נחקרו נאווי ושותפיו - מגע עם סוכן זר וסיוע להריגה, אינם צפויים להכלל בכתב האישום, אלא אשמות קלות כמו הפרת הסכמי הביניים וכד'. המנעות פרקליטות המדינה מהעמדת נאווי לדין באשמת שותפות וסיוע להריגה ובאשמת מגע עם סוכן זר, כמוה כהסכמת מדינת ישראל שמוסלמים המוכרים קרקעות ליהודים, דינם מוות. אנו קוראים לנבחרי הציבור ולאחראים על מערכות החוק במדינת ישראל לפעול לאלתר למען עשיית הצדק ולמיצוי הדין עם העבריין עזרא נאווי וחבריו".

עו"ד עדי קידר מארגון חוננו שהגיש את העתירה לבג"צ מסר, "מצער מאוד שאנו נדרשים להגיע עד לבית המשפט העליון כדי לקבל מענה מהפרקליטות המדינה. הביקורת שהושמעה על ידי הנציב רוזן רק מחזקת את הקושי בהתנהלות זו".

"לגופו של עניין ועל אף שהתקבלה החלטה להגיש כתב אישום נגד נאווי. טרם הוצגו לנו העבירות שהוחלט להאשימו בהם. אם נכונות השמועות כי המדובר בעבירות קלות הרי שאנו נחזור ונעמוד על מיצוי הדין ובמידת הצורך נחזור לבית המשפט העליון בנושא, ועל כן רק לאחר שנקבל את הנתונים הללו נוכל לבחון את החלטת המדינה", הוסיף קידר.