בית אנה פרנק באמסטרדם
בית אנה פרנק באמסטרדםצילום: פלאש 90

האם אנה פרנק ומשפחתה הוסגרו על ידי יהודים? עדות חדשה הרואה אור בספר חדש בבריטניה, טוענת כי אנה פרנק ומשפחתה הוסגרו לנאצים על ידי יהודיה.

את העדות המעניינת מספק ג'רארד קרמר בן ה-70, בנו של חבר במחתרת ההולנדית לו היתה היכרות קרובה עם אנס ואן דיז'ק בהולנד - האשה היהודיה, שלטענתו הסגירה את משפחת פרנק לזרועות הנאצים.

הספר, העונה לשם "החצר האחורית של האגף הסודי" וחלקים ממנו פורסמו ב"גרדיאן" הבריטי, מתאר כיצד אביו של המחבר הגיע למסקנה ההיסטורית הזו.

לדבריו, אביו עבד במהלך מלחמת העולם השניה בבניין משרדים באמסטרדם ששתיים מקומותיו אוישו בבכירים נאצים, לאחר שאלו השתלטו עליהם במהלך כיבוש הולנד.

לדבריו, ביום הראשון של חג הפסחא נעצרה אנס ואן דיז'ק על ידי שירות המודיעין הנאצי והפכה למבקרת קבועה במבנה כשהיא לבושה בתחפושות.

לאחר השואה הוצאה אנס ואן דיז'ק להורג בגין שיתוף פעולה עם הנאצים לאחר שהודתה שסייעה בלכידת 145 בני אדם, כולל אחיה ומשפחתו.

האם זו התשובה המוחלטת לתעלומה ההיסטורית? "אנחנו לא יכולים לטעון כי אנחנו בטוחים ב-100% שזו התשובה, אבל אנחנו באמת חושבים שזה חלק מהפאזל שיכול להשלים את הסיפור", הבהיר סימון ואן הוף, דובר חברת ההוצאה לאור של הספר.