בונים לגובה
בונים לגובהצילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

המספר מיליון תושבים נשמע בשנים האחרונות כנקודת יעד בהנהגת ההתיישבות ביהודה ושומרון.

כחלק מהצעדים בדרך אל היעד הזה הוחל בבניית בניינים רבי קומות בישובי יהודה ושומרון, ועם זאת נותרו עוד כמה בתים צמודי קרקע אחרונים שישווקו ביריד שיתקיים ביום שישי הקרוב ביקר פסגות.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם נורית ממליה, מנהלת השיווק של 'בתי אמנה' על התפנית התודעתית של ההתיישבות ביהודה ושומרון.

"ההבנה היא שהאדמות זה המוצר היקר שלנו ואם נבנה על חצי דונם בנחת אנחנו מצמצמים את מספר המתיישבים שיכולים לגור בישוב. אם רוצים להכפיל את מספר המתיישבים יש צורך לתכנן בנייה רוויה", אומרת ממליה כשהיא מתארת את המהלך התפיסתי שהשתנה בהנהגת ההתיישבות והוביל להחלטה לקדם בנייה רוויה של מבנים רבי קומות עם מעליות בישובים לא מעטים.

"אין דרך להמשיך עם הדרך החמודה של בית וגינה", אומרת ממליה וכשהיא נשאלת כיצד אם כן ניתן עם אופי בנייה משתנה שכזה להרחיב את מעגל האוכלוסיה ביו"ש גם לאוכלוסיה החפצה באיכות חיים גם אם אינה נמצא בגרעין האידאולוגי הקשה של ההתיישבות.

ממליה אינה מקבלת את ההבחנה בין אוכלוסיה אידאולוגית לאוכלוסיה המבקשת איכות חיים וקובעת כי דהברים אינם כה נחרצים כפי שיש מי שמתאר אותם. "גם מי שרוצה לגור מטעמים אידיאולוגיים מחפש איכות חיים וגם מי שמחפש איכות חיים מחפש אידאולוגיה", היא אומרת ומציינת כי גם בתים גבוהי הקומה האלמנט העיקרי שמושך אליו דיירים, כלומר בתים איכותיים וקהילה טובה, קיימים וכבר כעת ניתן לראות שמיזמי בנייה רוויה אינם מרתיעים דיירים חדשים מלהגיע ולרכוש דירות. "גינה היא לא הערך שמביא משפחה להתיישב. אנשים רוצים קהילה, חינוך, שירותים קהילתיים ואלמנטים נוספים שככל שהישוב יגדל גם הם יגברו".

עם זאת, כאמור ביריד השיווק שיתקיים בסוף השבוע יוצגו בפני המתעניינים האפשרויות האחרונות לדיור צמוד קרקע בישובים סביב ירושלים. בהמשך, מספרת ממליה מתוכננים עוד שני ירידים דומים בדרום יו"ש ובצפון יו"ש, וגם בהם תוצגנה האפשרויות האחרונות לדיור צמוד קרקע.

באשר למחירים מספרת ממליה כי אמנם אין הפתעות מרעישות אך עדיין ישנן מחירים אוטרקטיביים כמו בית במבנה עם מעלית באלון מורה בשמונה מאות אלף שקלים. הבשורה, היא מעירה, אינה המחירים אלא איכות הדיור והקהילה המובטחת למתיישבים.

על הקהל אליו יפנה היריד אומרת ממליה: "פנינו לתושבי ישובים שקרובים לירושלים ומחכים להצעה אטרקטיבית ומגלים שאין בתים צמודי קרקע בישובים שלהם, אבל אם יפנו מזרחה או צפונה ימצאו את מה שהם מחפשים. הפעם אנחנו פונים פנימה למי שמתגורר בשכירות ורוצה לקנות בית כאשר ההנחה היא שאם משפחה תעבור מפסגות לשילה יתפנה מקום מגורים בפסגות עבור מי שהכרחית עבורו הקרבה לירושלים".

ביום שישי הקרוב יתקיים יריד נדל"ן מיוחד ביקב פסגות, במהלכו יוצגו מגוון פרויקטים בהם נשארו יחידות דיור אחרונות צמודות קרקע. היישובים בהם יתרכז היריד הם מעלה חבר, כוכב השחר, יצהר, כרם רעים, אלון מורה, עלי, יצהר, תפוח מעלה לבונה ושילה. ביריד יתקיים מפגש אישי עם המשווקים של הפרויקטים השונים.