נמר"ה
נמר"הצילום: דובר צה"ל

במרוץ השנים, מצפון ועד דרום, ארגוני הטרור וכוחות אויב מנסים לאתגר את יכולות התמרון של הכוחות הקרקעיים בצה"ל על ידי מטענים, מוקשים, לוחמת תת-קרקע ומכשולים רבים נוספים.

לוחמי הכומתה הכסופה הם הכוח המוביל בחזית המאבק במכשולים אלו, אך הדרך לנטרולם אינה תמיד פשוטה. פעמים רבות, הפעילות של כוחות ההנדסה כרוכה בסכנות אחרות, כגון מארבים מתוכננים של חוליות טרור שאורבות לצד המכשולים ומנסות לפגוע בצוותים הפועלים בשטח.

על מנת להילחם בחוליות האויב, לוחמי ההנדסה הקרבית משתמשים בנגמ"שים ייחודיים. בשלושת העשורים האחרונים הייתה זו הפומ"ה (פורץ מכשולים הנדסי) ששימשה את כוחות ההנדסה בצה"ל, אולם בשנת 2016 הגיע לצה"ל הרכב הקרבי המתקדם נמר"ה, שטרף את הקלפים והרחיב משמעותית את יכולות התמרון של צה"ל במערכה הבאה.

הצצה לאימון הנמר"הדובר צה"ל

לאחרונה, ביצעו לוחמי גדוד 603 ("להב"), גדוד ההנדסה היחידי שמשתמש באופן סדיר בנמר"ה נכון לעת עתה, אימון רחב שהתמקד ביכולות הכלי העוצמתי. "האימון נועד להכין אותנו להיות הכוח הראשון שיפרוץ את הגבול לשטח האויב, לא משנה באיזו גזרה", מסביר סגן קורן חממי, סגן מפקד פלוגה בגדוד. "אנחנו מודעים לחשיבות המבצעית שלנו, ולכן דואגים להתאמן ולהתכונן כל הזמן לשעת פקודה, במטרה לבצע את המשימה הגדולה שמוטלת עלינו בצורה הטובה ביותר".

במהלך האימון, שרובו התבצע בשטח הררי ופתוח ונמשך שלושה שבועות, הכוחות המתרגלים דאגו לנצל את מיטב היכולות של הנמר"ה ולהכיר מקרוב את כל יתרונות הכלי. הנמר"ה הוא אחד הכלים הממוגנים ביותר בעולם, הודות לשריון האיכותי ולמערכת "מעיל רוח" שמותקנת עליו, ומתפאר גם ביכולת התמרון הגבוהה שלו בכל תוואי שטח ועל פני כמעט כל מכשול. ואם זה לא מספיק, מדובר גם במכונת לחימה אימתנית וקטלנית, שמסוגלת לעקוב אחרי מטרות עוינות במרחק רב ולהשמידן ביעילות.

אולם מעל הכל, לנמר"ה יכולות ההנדסיות מרחיקות לכת, שהופכות אותו לפורץ הדרך העיקרי במערכה הבאה - תרתי משמע. "חלק מהיכולות טמונות בכלי וחלקן ניתנות להרכבה, כמו אמצעים לפריצת שדות מוקשים, יכולות גישור וכלים לנטרול מטענים", מציין סגן חממי.

חשיבות משמעותית נוספת ששמו עליה דגש באימון, היא העובדה כי בתוך הכלי יכולים לנוע בבטחה לא פחות מעשרה לוחמי הנדסה מוסמכים. הנמר"ה תוביל אותם עד לנקודות המורכבות והמסוכנות ביותר, בה יוכלו לפרוץ במהירות ולטפל במכשולים המאתגרים, תוך כדי שהנגמ"ש הייחודי מחפה עליהם.

הנדסה קרבית
הנדסה קרביתצילום: דובר צה"ל

"יש לנו ביחידה את הידע לזהות את מיקום המכשולים של האויב ואיך לנטרל ולפוצץ אותם", מדגיש סגן חממי ומרחיב: "אנחנו יודעים איפה האויב יסתיר את האמל"ח, ימקם את המשגר ואפילו יחביא את המטען העוין. בנוסף, הלוחמים שלנו מומחים גם בלוחמת תת-קרקע, ויש לנו את כל האמצעים להכריע שם את האויב ולהשמיד את תוואי המנהרה".

האימון עבר בהצלחה יתרה, ובידיעה שהלוחמים מבינים טוב יותר את עוצמתם וחשיבותם לקראת היום בו ייקראו אל הדגל. "היכולות שלנו מכריעות עבור כוח היבשה של צה"ל", מבהיר סגן חוממי. "בלעדינו, הלוחמים לא יוכלו לנוע בבטחה, ובאמצעות הנמר"ה, אנחנו נפרוץ עבורם את מערך הגנת האויב במהירות, ונילחם בו עד לניצחון".