החלו העבודות להארכת הרכבת הקלה

החלו העבודות להקמת הקו הירוק במתחם צומת פת בירושלים. ״נפעל לצמצום ההפרעה לשגרה ולתנועה השוטפת״.

עדו בן פורת , י"ד בסיון תשע"ח

בשורה לירושלים ואוהביה
בשורה לירושלים ואוהביה
צילום: באדיבות צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים

החלו העבודות להקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה בירושלים, במתחם צומת פת, אחד הצמתים הסואנים והצפופים בעיר ירושלים.

במסגרת העבודות, תבוצע בצומת הפרדה מפלסיתשתיצור מדרג תנועה ברור בין כלי הרכב והרכבת הקלה ותפחית את עומסי התנועה.

עבודות התשתית יימשכו כארבע שנים ובסופן יחלו העבודות להנחת המסילות, שיימשכו כשנה נוספת. כחלק מעבודות התשתית, תבוצע הפרדה מפלסית וישוקע מקטע הכביש הרצוג-גולומב באורך 50 מטרים, על מנת לאפשר נסיעה רציפה בין רחוב הרצוג ובין רחוב גולומב. שיקוע קטע הכביש יפחית את עומסי התנועה בצומת וייצור מדרג תנועה ברור בין כלי הרכב והרכבת הקלה.

בשלב העבודות הראשון, שיימשך כשנה, יבוצעו עבודות התשתית בשולי הדרך על צירי הרחובות הרצוג, גולומב וצומת פת. בשלב זה, הסדרי התנועה באזור יישמרו במתכונתם הנוכחית ולא צפוי כל שינוי בקווי התחבורההציבורית המגיעים לצומת בתדירותם ובמיקום התחנות.

בנוסף לביצוע הפרדה מפלסית, יוקם אתר הנצחה לחללי ״צוק איתן״ בסמוך לפארק הצבאים, יוקמו שבילים להולכי רגל ושבילי אופניים לקיצור הדרך והגברת הנגישות לתחנות הרכבת מהרחובות המקיפים את הצומת.

כמו כן יבוצעו עבודות פיתוח סביבתי על מנת לשמור על החי והצומח בפארק עמק הצבאים ביניהן הקמת מערך גידור חדש, שימור רצועת חיץ בין אתר העבודות לבין הפארק לשמירה על מאזן החיים האקולוגי ולמניעת פגיעה בסביבת הפארק והחיים בו.

כאמור, הקו הירוק יהיה הקו השני של הרכבת הקלה שיפעל בירושלים, אשר יהפוך אותה לעיר בעלת רשת תחבורה ציבורית נגישה המבוססת על רכבת קלה. הקו הירוק ישרת כרבע מיליון מתושבי העיר ויחבר בין מוקדי העניין: שני הקמפוסים של האוניברסיטה העברית, מרכזיהתעסוקה הגדולים של תלפיות, השכונות הגדולות בעיר ומוקדי הפנאי הגדולים במלחה: אצטדיוני ספורט, גן החיות והקניון.

לאורכו של תוואי הקו הירוק העומד על 20.2 ק״מ, ימוקמו 47 תחנות. מספר נסיעות נוסע ליום צפוי לעמוד על 160,000.

רשת ה-JNET, רשת הרכבות הקלות החדשה בירושלים, כוללת חמישה קווים תפעוליים שעתידים לשנות את פניה של העיר והמטרופולין כולו. מדובר באחד הפרויקטים התחבורתיים הגדולים ביותר באירופה ובמזרח התיכון כיום ובמערכת הסעת המונים מתקדמת שתשרת כ-400,000 נוסעים מדי יום.

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, אמר כי ״תחילת העבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה, הוא צעד נוסף בהקמת מטרופולין תחבורה ירושלים רבתי, שיכלול את ירושלים וכל הרשויות שסביבה. על ידי מערכת מסילות הרכבת הקלה- האדום, הירוק והכחול, בשילוב הכביש המהיר לירושלים, כביש 16, דרך בדין, הכביש האמריקאי- הטבעת המזרחית, מחלף הגבעה הצרפתית, הכפלת כביש המנהרות לגוש עציון וגולת הכותרת שהיא הפרוייקט הלאומי- הרכבת המהירה לירושלים שתפתח בחג סוכות הקרוב, בכפוף לבטיחות ותאפשר להמוני בית ישראל לעלות לירושלים, בירתנו.

״יחד עם הרפורמה בתחבורה הציבורית, נתיבי התחבורה הציבורית ועודפרוייקטים רבים, אנחנו הופכים את ירושלים רבתי למטרופולין מודרני, מתקדם ונגיש. לאחר המתנה הסימלית של נשיא ארצות הברית דונאלד טראמפ, שהעביר את השגרירות והכיר בירושלים כבירת ישראל- אנחנו ממשיכים לחזק את ירושלים באופן מעשי ומחברים אותה לכל חלקי המדינה״, הוסיף כץ.

מנכ"ל חברת מוריה לפיתוח ירושלים, עו"ד דורון נויוירט, אמר כי "ביצוע העבודות בצומת פת כרוכות במורכבות ביצועית והנדסית גבוהה ביותר אותה אנו מבססים על הניסיון שצברה מוריה בבצוע תוואי הקו האדום והירוק

״רק ביצוע מתוחכם והכנה אסטרטגית יבטיחו התקדמות העבודות תוך הפרעה מינימאלית לתנועה בצומת מרכזית זו. הרכבת הקלה מביאה עמה חידוש כללי של פני השכונה והרחובות ובמקרה הזה גם פתוח נופי שכן העבודה מתבצעת בסמוך לפארק עמק הצבאים ואנו צריכים להיזהר לא לפגוע בחי ובצומח. זהו פרויקט שזמן הביצוע שלו [אינפרה 1] אמור לקחת כ-3 שנים בתקציב של כ-150 מיליון ₪".

מנכ"ל צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים, זהר זולר, אמר כי ״בעיית הגודש בכבישים מחייבת פתרונות אגרסיביים תחבורתיים כמו מערכת הסעת המונים שאנחנו מקדמים בעיר ובכלל זאת הכניסות לירושלים שמתממשות הלכה למעשה בימים אלו.

״מקו רכבת קלה אחד פעיל מערך התחבורה בעיר יעבור לחמישה קווים תפעוליים. הופקו לקחים מהכשלים והקשיים שנתקלנו בהם בעבודות העבר של הקו האדום, בהתאם לכך נפעל לצמצום ההפרעה לשגרה ולתנועה השוטפת״, הוסיף זולר.