איילת שקד
איילת שקדצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת החוק של שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי) המעבירה סמכויות בנושאי יהודה ושומרון מבג"ץ לבית משפט לעניינים מנהליים.

לאחר אישורה הסופי, הצעת החוק תנרמל את ההליכים המשפטיים ביו"ש ותוריד עומס רב מבית המשפט העליון. במקביל, יוקמו בתי משפט לעניינים מנהליים בבתי משפט השלום.

טענות בעלות בעתירות פלסטינים נגד בניה יהודית ביו"ש יבוררו בצורה יסודית ותסתיים הסחבת במאות העתירות המוגשות כל שנה ע"י פלסטינים במטרה להתיש את המערכת ולמנוע מימוש צווי הריסה נגדם.

השרה שקד אמרה כי "היום הכנסת עשתה צעד גדול לנרמול החיים ביהודה ושומרון. זכויות תושבי יו"ש חשובות לא פחות מזכויות אזרחים אחרים. המהלך גם יפחית את העומס הכבד המוטל על בית המשפט העליון.

''בג"ץ, שמטפל בכ-2000 עתירות מדי שנה, צריך לדחות רבות מהעתירות על הסף. במהלך שאני מובילה כעת נוריד עוד עומס לערכאות נמוכות יותר", אמרה השרה.

ח"כ דב חנין מהרשימה המשותפת זעם במליאת הכנסת, "זה חוק מסוכן ובעייתי מכיוון שהוא חלק בלתי נפרד מחוקי הסיפוח. סמכותו של בג"ץ היא חלק מהביקורת על השלטון הצבאי בשטחים הכבושים. העברת הסמכות היא בפועל מהלך של סיפוח. זה מנוגד לאינטרסים האמיתיים של שני הצדדים בהגעה לפתרון של שלום וצדק שמחייב את חיסול וסיום הכיבוש''.

ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) תקפה גם היא, "זה עוד חוק מבית היוצר של הבית היהודי, ממילא הם רוצים לעלות עם D-9 על בג"צ, אז נשלח הכל לבתי משפט מנהליים כאילו זה עניין שבין אדם לחברו.

''הם אומרים שהם בכלל רוצים להקל על בג"צ, כל אלה שנלחמים בבג"צ פתאום קמו בבוקר והחליטו שרוצים להקל עליו. זו זריית חול בעייני הציבור. זה ניסיון לייצר מצב שבו נחשוב שהסיפוח הוא עניין נורמאלי", אמרה לבני.