ליטא
ליטאצילום: ISTOCK

הקהילה היהודית בליטא מפולגת. כ-100 איש הפגינו ביום שני בווילניוס בטענה כי מנהיגת הקהילה, פאינה קוקליאנסקי, מושחתת, ואינה יכולה להיחשב כמנהיגת הקהילה.

סוכנות הידיעות JTA דיווחה כי ההפגנה היתה הפעם הראשונה מזה עשרות שנים שבה מפגינים דרשו את התפטרותו של מנהיג קהילה יהודית באירופה. בראש ההפגנה עמד סימונס גורביצ'יוס. הוא נבחר בשנה שעברה לעמוד בראש הקהילה של וילניוס אך הגוף בניהולה של קוקליאנסקי פסל את הבחירות הללו.

המפגינים הניפו דגלים עליהם נכתב "יהודים לא זקוקים למלכה" ואמרו שאינם מכירים בקוקליאנסקי כיו"ר הלגיטימי של ארגון יהודי ליטא, LBZ.

מבקריה טוענים ששלטונה רווי שחיתות ונפוטיזם, אך היא מכחישה זאת. רבים החרימו את הבחירות הפנימיות של הארגון שנערכו בשנה שעברה, בטענה שהכללים נתפרו לטובת קוקליאנסקי. היא ניצחה בבחירות אך בית המשפט פסל את הניצחון.

המחלוקת נסובה גם סביב 41 מיליון דולר בכספי פיצויים שהקהילה קיבלה בגין רדיפת היהודים בשואה, ואשר אמורים להיות מושקעים בפעילויות תרבותיות ומפעלי הנצחה. גורביצ'יוס טען שקוקליאנסקי נאחזת בשלטון כדי לשלוט בכסף והיא מצידה טוענת שמתנגדיה נלחמים בה מסיבה דומה.