ניצחתי את המוגבלות

אם לפני כמה שנים היו אומרים לי שאעלה על במה - לא הייתי מאמין. אולי צוחק מהבושה והפחד שאעלה על במה והקהל יתפקע מצחוק.

אלעד אמסלם , ט"ז בסיון תשע"ח

אלעד אמסלם
אלעד אמסלם
צילום: באדיבות המצולם

נולדתי ילד "רגיל" אך בגיל חצי שנה הורי זיהו שיש לי שיתוק בחלק מהגוף, הדבר התבטא בקושי להזיז את יד ימין, ולאחר מכן כשהצלחתי לצעוד בקושי רב. ההליכה שלי היא בצליעה.

אצל הרופאים המצב שלי הוגדר במילים קצרות: שיתוק בכל פלג גוף ימין. מגיל צעיר הבנתי שלא אהיה כמו כולם.

התקשיתי בדברים בסיסים שלכל אדם הם פעולה קלה ועבורי הם אתגר, לעיתים קשה מאוד. אני לא יכול לקשור בעצמי שרוכי נעליים, אני נזקק לעזרה בפעולות פשוטות, כמו חיתוך ירקות, כתיבה, והוצאת ספר מהארון, שלא לדבר על להחזיק משא כבד- ביד או בכל דרך אחרת.

חשבתי על העתיד: על האתגרים, על פעולות שלא אוכל לבצע, בגלל ה"מוגבלות". כילד, הרבה מחשבה מופנית ליחס ולתגובות הסביבה למוגבלות שאני חי איתה, למראה החיצוני ולשילוב עם תלמידים "רגילים".

זכיתי לקבל מהוריי מסר הפוך. הם ניתבו לי את הדרך למסלול חיים רגיל, לחיים מאתגרים, למאבק יומיומי כדי לחיות כמו כולם: בכיתה א' הוריי הודיעו שרשמו אותי לחוג כדורסל. "אתם לא מבינים שאני עם מוגבלות" הסברתי להם בחצי כעס, אלא שהם בתגובה התעקשו להאמין ביכולות שלי להצליח.

אני חשבתי שאני קופץ למים עמוקים, הם חשבו שאני חייב לקפוץ למים עמוקים. במבחן התוצאה הם צדקו, ניצחתי יחד עם חברי לקבוצות הכדורסל והגלישה בתחרויות בהם השתתפו גם מתחרים "רגילים". השתתפתי גם בחוג גלישה.

כיום, אני תלמיד בישיבת ההסדר 'אורות שאול' ברעננה, ובמקביל מרצה לבני נוער מתוך ניסיוני ומעביר את מסר החינוך שקיבלתי, במטרה להשפיע על בני נוער להוביל שינוי חינוכי- ערכי. בכל הרצאה, פעילות תנועות נוער, ובמפגשים אני מקדיש מספר דקות לספר על החיים עם מוגבלות, על החובה שלנו לשלב ולהכיל- כדי שאחרים יוכלו להתפתח, כילד, כנער, כאדם שחי עם מוגבלות – כשווה בחברה.

אם לפני כמה שנים היו אומרים לי שאעלה על במה לשתף את סיפורי האישי - כנראה שלא הייתי מאמין. אולי צוחק, מהבושה והפחד מאפשרות שאעלה על במה והקהל יתפקע מצחוק- בגלל המראה החיצוני שלי.

הכל התחיל שהייתי בכיתה י', חניך בתנועת הנוער "בני עקיבא" שחלם להיות 'מדריך', אבל המדריכים החליטו שאהיה בגרעין התנועה. היה לי נורא קשה עם העובדה שלא אוכל להיות מדריך "שונה" בחברה שיכולה להעביר ערכים קצת שונים מהרגיל, החלום הגדול התנפץ לי.

אך לא ויתרתי. חשבתי על דרך אחרת שבה אוכל לספר את סיפור חיי. יחד עם אמי ואחי הגדול מצאנו את אתר "הרצל הרצאות". בחור בשם עופר פריאל מלווה בני נוער בהתמקצעות להכנת הרצאה קצרה עם סיפור מיוחד, שונה ומעורר השראה. שלחתי לפריאל הודעת מייל בה סיפרתי קצת על החיים שלי, על המגבלות שלי ומיד התחלנו לעבוד. במשך מספר חודשים בנינו את ההרצאה שבה אני מספר על אתגרים, ניצחונות וקשיים איתם אני מתמודד יום יום.

לאחר ההכנות הוזמנה ההרצאה הראשונה והגיע זמני לעלות על הבמה. לספר, לשתף, ואולי להצליח גם לרגש. עליתי לבמה מלא בחששות, אבל אני שמח שטעיתי- התלמידים הקשיבו והתעניינו בצורה מדהימה.

הייתי כל כך מופתע, וכשסיימתי את ההרצאה קיבלתי מבני נוער ומשתתפים מבוגרים תגובות רבות שנתנו לי כח להמשיך ולהרצות. החלטתי "לשפר" את ההרצאה ולהמשיך להרצות בפני בני נוער שונים ברחבי הארץ, מתוך שליחות ורצון להתחיל פרויקט חדש שבני הנוער יהיו שותפים לו.

להרצאה אני קורא "לנצח את המוגבלות" ומסביר: אני אולי נראה שונה, מוזר או אפילו עם מוגבלות, אבל הורי שמו את המגבלה בצד ומגיל קטן האמינו בי ורשמו אותי לחוג כדורסל. היום, כאדם בוגר אני מבין את ההחלטה של הורי שמגיל קטן לא "התייחסו אלי "שונה". נכון, מבחינה פיזית אני "מוגבל", אבל אני לא נותן למגבלה לנצח.

כדי להגיע למטרות שלנו בחיים יש חשיבות רבה לאמונה בעצמך ואסור לשכוח את הסביבה התומכת. חבר שטייל איתי ועזר לי לסיים את המסלול עם חיוך גדול על הפנים אמר שזו לא חוכמה להיות מקדימה, להוביל ולהיות ראשון תמיד, אם יש לך חבר שצריך עזרה.

המפגש שלי עם בני הנוער מאוד משמעותי עבורי. אני מספר את סיפורי האישי, על הרגעים הטובים והאתגרים שבו. את הכאב, הקושי והגבורה. כשמגיע זמן השאלות אני מרגיש שהם המלמדים הכי גדולים שלי.

הנוער הישראלי הוא ערכי ומשמעותי. אני רואה זאת כשאני מספר להם על "האחר" והם מתעניינים ושואלים. נוצרת כאן חברה מקבלת ומכילה את השונה. זו המשמעות של מיזם 'תיקון עולם' בהובלת משרד החינוך ועמותת 'עלה', שהייתה לי הזכות להיות שותף לו.

יחד עם התלמידים אנחנו אומרים: הגיע זמן קבלת האחר. הגיע הזמן ליצור שינוי שיח בקרב הציבור ובקרב בני הנוער בפרט, כדי לשלב אנשים עם מוגבלות בכל תחומי החברה, ולהתייחס אלינו – כשווים.

אלעד אמסלם, בן 19, מרצה בבתי ספר כיצד 'לנצח את המוגבלות' ולקבל את האחר. זכה השנה בפרס המחנך המצטיין ממועצת ארגוני הילדים והנוער ומשרד החינוך.

אמסלם ישתתף השבוע בצעדות 'תיקון עולם' שמובילה עמותת 'עלה' לשינוי היחס בחברה הישראלית לאנשים עם מוגבלויות. הצעדות מתקיימות בגדרה (30.5), בחיפה (31.5) ובירושלים (4.6)