ח"כ ג'מאל זחאלקה
ח"כ ג'מאל זחאלקהצילום: FLASH 90

הכנסת דחתה היום ברוב של 67 מתנגדים לעומת 14 תומכים, הצעת חוק ביטול המעמד החוקי של המוסדות הלאומיים שהגיש יו"ר בל"ד, ח"כ ג'מאל זחאלקה.

בהצעת החוק תמכו חברי הכנסת של הרשימה המשותפת וחברי הכנסת עיסאווי פריג' ממרץ וח"כ זוהיר בהלול מהמחנה הציוני.

ח"כ זחאלקה נימק את ההצעה ואמר כי המעמד החוקי של הקרן הקיימת, קרן היסוד, הסוכנות היהודית וההסתדרות הציונית הוא מכשיר עיקרי של אפליית האזרחים הערבים, ותהה: "לפעמים לא ברור אם מוסדות אלה הם מכשיר בידי המדינה או שהמדינה היא מכשיר בידיהם. בכל מקרה הם ממשיכים להתקיים אחרי קום המדינה כדי לאפשר אפליה והדרה של אזרחים ערבים בכל הקשור לקרקע והקמה ופיתוח יישובים".

זחאלקה אמר כי אי אפשר לתמוך בשוויון ולהמשיך לתמוך במעמדם החוקי של גופים אלה, שהם אנטי שוויוניים על פי הגדרתם ותפקידם.

הוא שאל: "במה שונה הקרן קיימת המונעת בתקנונה מכירה או החכרה קרקע לערבים מרבני צפת המוציאים פסקי הלכה של איסור השכרת דירות לסטודנטים ערבים?" והוסיף "המעמד המיוחד שניתן למוסדות אלה, מקורו באידיאולוגיה המבוססת על אפליה ומושתת על הפרדה גזעית בין האזרחים. הקריטריון הקובע במתן שירות וביחס בחקיקה לאזרחים צריך להיות השוויון, ללא הבדל דת, גזע, לאום ומין".

השרה איילת שקד מהבית היהודי ענתה לזחאלקה ואמרה כי זו מדינה יהודית ותמשיך להתקיים עוד אלף שנים כמדינה יהודית, כלשונה,

"זו הייתה מדינה יהודית, זו מדינה יהודית, וזו תמשיך להיות מדינה יהודית. גם בעוד 1000 שנים, וגם מול הניסיונות של זחאלקה וחבריו. המוסדות הלאומיים קדמו להקמת המדינה והם מהווים מכשיר רב עוצמה של העם היהודי. ההצדקה להם תימשך כל עוד ימשיך להתקיים העם היהודי. טרם סיימנו לקלוט כאן את היהודי האחרון ולכן הסוכנות תמשיך ותשקוד על עידוד עלייה יהודית.

טרם סיימנו לפתח את הארץ, לטעת יערות, להקים מאגרי מים, לטפל באדמות הלאום ולכן קק"ל תמשיך להתקיים. זחאלקה שמבקש לבטל את המוסדות הלאומיים אינו מבקש שוויון. השוויון הזה קיים מיומה הראשון של המדינה והוא מושרש בנו. זחאלקה מבקש לבטל את דמותה היהודית של מדינת ישראל וזו לעולם תישמר! זו הייתה ותישאר מדינתם של כל האזרחים החיים בה. בצד זה ישראל לעולם תהיה מדינת הלאום של העם היהודי. הממשלה מתנגדת להצעה (ודוחה אותה בשאט נפש)".