איפטאר בבית הנשיא
איפטאר בבית הנשיאצילום: מארק ניימן/לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ורעייתו נחמה אירחו כבכל שנה ארוחה לשבירת צום הרמדאן (איפטאר) למנהיגים ואישי ציבור מהחברה הערבית בישראל.

באירוע נשאו דברים נשיא המדינה, הקאדי ד"ר איאד זחלקה - מנהל בתי הדין השרעים, יו"ר פורום הרשויות הערביות וראש עיריית סח'נין - מאזן גנאיים, והסופר אלי עמיר.

בארוחה השתתפו קאדים, ראשי רשויות, נציגי צה"ל, משטרה ושב"ס, מבכירי המשק הישראלי, אנשי חינוך ואקדמיה, רופאים ורופאות.

הנשיא פתח את דבריו בערבית ואמר לאורחיו "לכבוד הוא לי, לארח אתכם היום בביתכם, בית נשיא המדינה".

לאחר מכן המשיך הנשיא את דבריו בעברית ואמר "הערב, כמו בכל שנה אני מבקש לדבר אליכם דברי אמת. לפני שבועיים, שוב עברו היחסים בין החברה הערבית לרשויות אכיפת החוק טלטלה. את המובן מאליו יש להגיד: חופש הביטוי הוא זכות יסוד בדמוקרטיה. אין ואסור שיהיו, סימני שאלה על זכות הביטוי של כל אזרחי ישראל, גם אם לא תמיד נעים לנו לשמוע את מה שיש להם לומר.

''זכות הביטוי חלה על כולם בצורה שווה, כמו גם המחויבות להישמע להנחיות החוק והשמירה על הסדר הציבורי. אין זה סוד שביסוס האמון בין האזרחים הערבים לבין מוסדות השלטון ורשויות החוק, הוא אתגר גדול. אני יודע. אבל זו המשימה של כולנו והאינטרס של כולנו לבנות את האמון הזה. בלי מנגנונים ומוסדות מוסכמים, כנסת, מערכת המשפט, משטרה, לא נוכל לחיות פה יחד''.

ריבלין הדגיש כי זהו לא רק אתגר שעומד בין החברה היהודית לערבית, זהו אתגר שכל החברה הישראלית מתמודדת אתו.

הנשיא השמיע ביקורת על ההתבטאויות האחרונות נגד שוטרי ישראל שנשמעו מצד חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) וחבר הכנסת איימן עודה (הרשימה המשותפת).

''בהקשר זה, חברי כנסת, יהודים וערבים כאחד במקרה הזה, שמכנים שוטרים במשטרת ישראל 'אפסים' או 'עבריינים במדים', כורתים את הענף עליו אנחנו יושבים, וזה לא שאין מה לתקן. יש הרבה ועוד יהיה, אבל לא זאת הדרך", תקף ריבלין.

הנשיא התייחס לפעילות למען שיפור התשתיות והשירותים לאזרחי ישראל הערבים, "אמרתי בעבר ואני שב ואומר זאת היום – כינון שותפות אמת בין יהודים לערבים במדינת ישראל הוא צורך קיומי, והוא שליחות, של בני יצחק וישמעאל החולקים את הארץ הזאת. אנחנו צריכים להביט פנימה ולהעז לטפל בבורות, בחשדנות ובתחושות האיום והאיבה ההדדיות.

''חוסר ההכרות מוביל לחוסר הבנה של עולמו, תרבותו ומניעיו של האחר ואלה מולידים דמוניזציה של ממש. כבר יותר מדי שנים שאנחנו נותנים לרגשות ולאמונות הללו, להוביל אותנו. עלינו לבסס פלטפורמות של שותפות, של מפגש אמיתי ויוצר, בחינוך, באקדמיה, בתעסוקה ובשלטון המקומי. יושבים אתנו היום מנהלי ומנהלות בתי ספר, ומנהלי ומנהלות מחלקות חינוך מרשויות יהודיות וערביות. הם יהיו הראשונים להגיד שהחוק אף פעם איננו מספיק.

''כדי שיתרחש שינוי אמיתי, חייבים להתקיים תהליכים חינוכיים משמעותיים, תהליכים שבונים אמון ובונים אמונה עצמית. יש תחומים רבים שבהם המדינה צריכה לעשות יותר כדי שהתשתיות והשירותים שמגיעים לכל אזרח ואזרחית בישראל – יהיו מובנים מאליהם גם בחברה הערבית, ואמנם בשנים האחרונות מדינת ישראל עושה הרבה יותר.

''החלטות ממשלה תקדימיות, כגון 922, שאחרי יישומה אני ממשיך לעקוב באדיקות, תכניות החומש לחברה הבדואית והדרוזית, החלטת הממשלה שנוגעת למזרח ירושלים שעברה רק בחודש האחרון. זו האחריות והחובה של מדינת ישראל, וצריך לומר, מנקודת המבט של המערכת הציבורית הישראלית, אתה מאזן ידידי, יודע טוב כמוני, שיש תנועה ויש תזוזה משמעותית לטובה".

בהתייחס לאלימות ביישובים הערביים והבקשה להתערבות משטרתית אמר הנשיא: ״אחריות היא לא רק עניין לצד אחד. בשנה שעברה, ממש במעמד הזה, עלתה סוגיית האלימות ביישובים הערביים במלוא עוצמתה. כתוצאה מכך, הבטחנו ועמלנו רבות כדי לקיים כאן, בבית הנשיא, פגישת עבודה בין פיקוד המשטרה לראשי הרשויות הערביות. המשטרה הגיעה למפגש, לצערי – רבים מראשי הרשויות בחרו שלא להגיע.

''דווקא הנהגת הציבור הערבי לא הושיטה יד. כמעט בכל שבוע נרצחים אזרח או אזרחית ערבים. האלימות והפשיעה ברשויות הערביות הן מגיפה משתוללת שיש לטפל בה. למשטרה יש תפקיד הכרחי בביעור נגע האלימות, אבל בכל אחד מהנושאים הללו – החוק ואכיפתו לבד לא יצליחו במשימה. אם לא תהיה מחויבות לפעול בשיתוף פעולה עם המשטרה, הפשע לא יפסק".

"כולנו כאן בבית הנשיא, ואני יודע שגם רבים מהיושבים והיושבות כאן הערב, מתעוררים כל בוקר וזוכרים שעלינו לפעול יותר, לעשות יותר, כדי שלא רק הבית הזה, אלא הבית שהוא מדינת ישראל, ירגיש באמת כמו הבית של כולנו. ואם נזכור כי לא נגזר עלינו, אלא נועדנו לחיות יחד, אין לי ספק שגם נצליח".

את דבריו סיים הנשיא בערבית ואמר לאורחיו: "גבירותיי ורבותיי הנכבדים, אני מודה לכם על הנוכחות שלכם אצלנו הערב. אני מקווה שכשניפגש בשנה הבאה יתפשטו השלום, הטוב והשקט הנפשי על כולנו. רמדאן כרים לכולנו. היו ברוכים".

יו"ר פורום הרשויות הערביות וראש עיריית סח'נין, מאזן גנאיים, אמר כי "מבית הנשיא יוצא מסר ברור בימים רגישים אלה כשכבוד הנשיא מארח אותנו בביתו ושולח מסר שאפשר לחיות יחד יהודים וערבים. זה הבית שמאחד את כולנו וזה לא מובן מאליו. נמצאים פה נציגי משטרת ישראל ואנחנו מאוד מעריכים את עבודתם. ידנו מושטת לשיתוף פעולה במלחמה באלימות. רק אתמול נרצחה אישה נוספת, ואנחנו מקווים שהמשטרה תמשיך לפעול למען איסוף הנשק ביישובים הערביים".