כיסופים רבים לבניית המקדש. הרב אייל יעקובוביץ' בתפילה במערת המכפלה
כיסופים רבים לבניית המקדש. הרב אייל יעקובוביץ' בתפילה במערת המכפלהצילום: יח"צ

"יש להימנע מלקיים תפילה חגיגית בבית הכנסת בחול המועד ובראשי חודשים בליווי כלי נגינה, גם בתפילת הלל", כך קובע הרב יהושע ון דייק, רב מושב רמת מגשימים וראש הישיבה באיתמר.

הדברים נכתבו במאמר שיפורסם בכרך החדש (ל"ח) של השנתון תחומין מבית מכון צומת שיצא לאור בשבועות הקרובים.

הרב ון דייק קורא שלא לשנות מן המנהג שנהגו מדורי דורות בכל קהילות ישראל להתפלל בבית הכנסת בלא כלי זמר.

בין השאר הוא מסתמך על עמדתם של הרב יעקב אריאל והרב דב ליאור המתנגדים לכך בזמן התפילה. כך למשל, לדבריו, הרב אריאל הורה לישיבת רמת גן לרקוד ולשיר עם כלי נגינה בבית הכנסת רק לאחר התפילה.

הרב ון דייק אינו קורא לאסור על הנגינה משום הדמיון להכנסת עוגב לבית הכנסת, כמנהג קהילות רפורמיות, כחיקוי לנוצרים, שכן לדבריו, לא ראינו אמירת הלל בנגינה אצל הרפורמים. אך הוא מביא את החתם-סופר שאסר באיסור מוחלט לנגן בבית הכנסת בשעת התפילה, מטעם אבלות על חורבן המקדש, ואת הראשון לציון בן ציון מאיר חי עוזיאל זצ"ל שכתב כי תוכן השבועה "אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני" כולל שבועה להימנע מלשיר עם נגינה בכלי זמר בבית הכנסת, ולכך לא מצינו זאת בכל הדורות.

לדבריו אף הכוונה היתרה שיש בדבר זה עומדת בספק, ולא תמיד ריגושים מהווים כוונה טובה יותר, אך גם אם יטען הציבור שמתכוונים טוב יותר בליווי כלי זמר, יש לחוש לפסק רבי חיים פלאג'י שאסר זאת משום "אל תטוש תורת אמך" וכך גם השדי-חמד והרב סולוביצ'יק כתבו שנגינה סותרת את כובד הראש הראוי לתפילה והראי"ה קוק פסק שבכל דבר שמשנים מהרגיל בקהילות ישראל יש לחוש ללאו של "לא תתגודדו" ואף נמנע מלהיכנס לביהכ"נ ששינו בו מרוב קהילות ישראל.

במאמר תגובה של הרב אייל יעקבוביץ', ראש ישיבת ההסדר בצפת, הוא כותב כי בקשת הניגון בהלל בזמן הזה אינה באה משכחת המקדש, אלא מדרישת המקדש. שירת ההלל מביאה איתה כיסופים גדולים לבניין המקדש ומעוררת את הלבבות.

הרב יעקובוביץ' מביא הוכחות כי ישנן קהילות שאפילו בזמן הגלות נהגו לנגן בבית הכנסת, וגאונים שהתירו בפירוש לנגן בחול בבית הדין בפראג וממקומות נוספים שהיו נוהגים לנגן בערב שבת קודם קבלת שבת וכן מהרד"צ הופמן שכותב "התרנו לנגן בחה"מ וערב שבת וערב יו"ט קודם שתכנס קדושת שבת, וגם את זה לא התרנו כי אם ע"י ישראלים אנשים אשר יראת ד' בלבם".