יד אחת בונה, יד שנייה הורסת

עו"ד שמחה רוטמן אומר כי במידה והשופטים ישפטו על פי הממצאים ולא על פי תפיסתם הפוליטית סבירות גדולה שהחוק יאושר. ראיון

רפאל לוי , י"ח בסיון תשע"ח

מאחז. אילוסטרציה
מאחז. אילוסטרציה
צילום: קובי גדעון, פלאש 90

עו"ד שמחה רוטמן, שייצג את המועצה האזורית מטה בנימין בדיון בבג"ץ בעתירת ארגוני שמאל חוק ההסדרה, אומר בשיחה עם ערוץ 7 כי יש סיכוי שבית המשפט יאשר את החוק.

"אם אם הכל ידוע מראש לא צריך שופטים", פותח עו"ד רוטמן את דבריו, "אני מאוד מקווה ששופטי בית המשפט העליון זה באמת לא משחק מכור אצלם. מקווה שהם יבדקו את התיק הזה ואת חוק ההסדרה לפי מה שכתוב בו באמת, ולא לפי ההשמצות שמסתובבות בכלי התקשורת בנוגע לתכנים של החוק.

''אני מקווה שהשופטים יבדקו את החוק הזה בהתאם למה שכתוב בו ובהתאם לכללים המקובלים שלפיהם בית המשפט העליון פסק בדרך כלל, אני מקווה ומאמין שהתוצאה תהיה שחוק ההסדרה יאושר".

כאשר הוא נשאל לגבי ההשפעה של התנגדות היועץ המשפטי לממשלה לחוק, אומר רוטמן "אני מאוד מקווה שבית המשפט העליון ישפוט בהתאם לחוקי יסוד, בהתאם לסטנדרטים המקובלים שלו עצמו ואז התוצאה תהיה שחוק ההסדרה יאושר ויהיה חוקתי.

''אני מקווה שהרעש הסביבתי של התקשורת והרעש שמגיע מכיוונו של היועץ המשפטי לממשלה לא ישפיע על השופטים, אני מקווה שהשופטים ישפטו בהתאם לחוק ולמצפון שלהם, שלהבנתי אמור לחייב קביעה שחוק ההסדרה הוא חוקתי".

לדברי רוטמן, התנהלות גורמים שונים במדינה במהלך השנים היא שהביאה למצב המשפטי המחייב את חוק ההסדרה, "אני מקווה שהם ישימו לב לכך שבמדינת ישראל אין מחלוקת בשאלה העובדתית בין הימין לשמאל, בין העותרים למשיבים, בין דו"ח טליה ששון ודו"ח אדמונד לוי, כולם תמימי דעים שמדינת ישראל לאורך שנים רבות העבירה מסר כפול. בזמן שיד אחת בונה, יד אחת מנסה להרוס. בזמן שגורמים מסוימים ברשויות השלטון דוחפים להקמה של ישובים, גורמים אחרים מנסים לעצור. ואין ספק שהתסבוכת הזאת שנוצרה היא כל כולה באחריותה של מדינת ישראל".

מדינת ישראל, קובע רוטמן, לא יכולה להתנער מאחריותה למציאות הזאת. ''אם היא הקימה ישובים פורחים, היא לא יכולה לבוא ולהגיד אחרי כמה שנים 'טעינו בואו נהרוס ונבנה מחדש'. בכל מדינה מתוקנת הפיתרון לדבר הזה נעשה בדרך של פיצוי לבעלי הקרקעות והותרת המבנים במקומם, כך נעשה בכל מקום בתחומי מדינת ישראל בהרבה מאוד מקרים בעבר ואין שום סיבה שזה לא יקרה גם ליהודה ושומרון על פי חוק ההסדרה", אומר רוטמן.

הוא מתייחס למסע הפרסום המכנה את דיוני בג"ץ "משחק מכור" וגם למעמדו של בית המשפט העליון שנשחק רבות בשנים האחרונות, ''אפשר לבקר את בית המשפט העליון על פסיקות מוטות לשמאל, אפשר לבקר על כל מיני צעדים שבהם בית המשפט נוקט כשמדובר בעתירות של עמותות שמאל ובעתירות מראה של ארגונים כמו רגבים".

אחרי הסיבות שמנה לירידה באמון בבית המשפט העליון, רוטמן אומר כי הפגיעה העיקרית נובעת מעצם כניסת השופטים למגרש הפוליטי, "בשניה שבית המשפט העליון מתחיל לעסוק בנושאים פוליטיים מדיניים, בין אם מדובר בביטול חוקים, שזה כמובן מקרה קיצון, ובין אם מדובר בהחלטות מדיניות, אז הוא נאלץ, בגלל שהוא הכניס את עצמו למצב הזה, לקבל החלטות שהם למעשה פוליטיות ועומדות למשפט פוליטי".

אז הפתרון לסוגיה הזאת זה פסקת ההתגברות?

"פסקת ההתגברות היא פתרון לכל מה שקשור לפסילת חוקים. אני חושב שיש הרבה החלטות מדיניות שלא קשורות דווקא לפסקת ההתגברות, אלא החלטות ממשלה או דרגים אחרים, ולצורך כך יש צורך להקפיד יותר על זכות העמידה או להקפיד יותר על שפיטות ודברים נוספים שבית המשפט לא עוסק בהם כפי שהיה בעבר".

"בשנייה שנכנסים לשדה השיח הפוליטי, אי אפשר להתעסק בפוליטיקה בלי לקבל גוון פוליטי. כל זמן שבית המשפט העליון שלנו לא נבחר באופן פוליטי, כמו במרבית העולם, ואז מקבל החלטות בעלות גוון פוליטי הוא חושף את עצמו לביקורת שבסוף של דבר פוגעת גם ביכולת שלו לבצע את עבודתו היומיומית, וגם להגן על זכויות אדם וזכויות אזרח שבאמת נפגעות".

''אני מאוד מקווה שבית המשפט העליון יתגבר על הרעשים התקשורתיים מכל הכיוונים ויפסוק בהתאם לחומר המשפטי המונח לפניו. אני חושב שפסיקה בהתאם לזה תוביל למסקנה המתבקשת".