משה ליאון
משה ליאוןצילום: יונתן זינדל

השר זאב אלקין הודיע אתמול על מועמדותו לראשות עירית ירושלים והעצים את הערפל סביב שאלת המועמד החרדי על ראשות העיר אך האש החרדית עדיין מופנית כלפי משה ליאון.

בעוד שאלקין נערך לבחירות מתוככי הכנסת ואין לו זיקה ישירה להחלטות הנוגעות לירושלים ולענייני הסטטוס קוו, הרי שאמירותיו והתנהלותו של משה ליאון במועצת העיר נבחנות בזכוכית מגדלת על ידי הנציגים החרדים וזוכות לביקורת צולפנית.

אמש התקיים דיון במועצת העיר על עתיד מתחם התחנה בירושלים. ישיבת מועצת העיר דנה בהצעה לסדר שהעלו הנציגים החרדים, לפיה על העירייה למשוך את חתימתה מקידום התב"ע למתחם בוועדה המחוזית.

טרם הישיבה הוציא היועץ המשפטי לעירייה, עו"ד אלי מלכה, חוות דעת, לפיה הדיון אינו חוקי. דבריו של מלכה עוררו זעם בקרב הנציגים החרדים.

חברי המועצה יצחק פינדרוס ואליעזר ראוכבגר (דגל התורה) בחרו לקרוע בתגובה את חוות הדעת, ואילו יו"ר סיעת יהדות התורה, חבר המועצה יעקב הלפרין, בחר לצטט את דברי הנביא נחמיה בדבר קדושת השבת: "הֲלוֹא כֹה עָשׂוּ אֲבֹתֵיכֶם וַיָּבֵא אֱ-לֹהֵינוּ עָלֵינוּ אֵת כָּל הָרָעָה הַזֹּאת וְעַל הָעִיר הַזֹּאת וְאַתֶּם מוֹסִיפִים חָרוֹן עַל יִשְׂרָאֵל לְחַלֵּל אֶת הַשַּׁבָּת".

המועמד לראשות העיר משה ליאון בחר לתקוף את ראש העיר ניר ברקת, שבחר לקיים את הדיון חודשים ספורים לפני הבחירות. ליאון פנה לברקת וביקש: "תדחה את הדיון עד לאחר הבחירות, אני מתחייב שבראשותי העירייה תדאג כי מתחם התחנה יישאר פתוח".

דבריו של ליאון עוררו סערה במועצת העיר והנציגים החרדים מתחו ביקורת על ליאון הבונה על תמיכת המגזר החרדי והדתי בעיר.

לאחר דיון ארוך עברה ההצעה החרדית ברוב בהצבעה, ממנה בחר ליאון להעדר, אך בהמשך, כשעלתה שאלת תקצוב הבית הפתוח לקהילה הגאה בבירה, חזר ליאון והצביע בעד התקצוב.

משה ליאון מסר בתגובה לדיווחים אודות הדיון במועצת העיר: "אני תוהה מי הם הגורמים הפוליטיים האיטרסנטים המנסים לסלף את דבריי שאינם תורמים במאומה לשמירת כבוד השבת, בדיון הצגתי את עמדתי הברורה והחד משמעית והיא:

1. מתחם התחנה ישאר פתוח בכל ימות השבוע כרגיל.
2.ספציפית לגבי השבת אגיע להסכמות אחרי הבחירות עם הגורמים הרלוונטים תוך שמירה על הסטטוס קוו.

"אני חוזר ומדגיש: הדיונים הנערכים בשבועות האחרונים סביב הנושא הם קרקס פוליטי הנועד לייצר כותרות סרק ולהבהיל את הציבור. לאחר הבחירות אטפל בנושא מתחם התחנה מול כל הצדדים ובהידברות נגיע לפשרה שתהיה מוסכמת על כל הצדדים".

הבוקר בחר עיתון 'הפלס' לתקוף את משה ליאון וכינה אותו 'בובה על חוט' ברומזו כי הוא 'שפוט' של השרים ליברמן ודרעי.

"גם בובה על חוט היא לא דבר חדש בפוליטיקה. לפעמים אפילו מועמדי קש, שמשמשים לצרכי משא ומתן עד שיבוא בעל העניין האמיתי, ולפעמים הבובה נשארת שם גם אחר כך, כשבעל העניין מעדיף להצניע את נוכחותו ולהניח למישהו אחר לספוג את האש. במקרים כאלה, מדובר במשרת: אמנם משרת נושא משרה בכירה, אבל עדיין משרת עושה דברו של בעל האדון. בבוקר הוא עשוי לחלק הוראות, ובלילה לקבל אותן. מביני ענין עלולים לעקוף משרת כזה, ולתאם עמדות עם בעל העניין עצמו, או להפך, להשתמש בו גם הם לצרכיהם", נכתב ב'הפלס'.

עוד הוסיף ונכתב כי "אם יש משהו גרוע יותר ממועמד לבחירות שמנוהל מלמעלה, זה מועמד שהוא משרתם של שני אדונים. ונניח אפילו שעם שני אדונים אפשר להסתדר, נניח שבין שני האדונים שורר סוג של חלוקת נטל. אחד נוהג באלימות השני במתק לשון, אחד יורד לעם השני נח בבית, אחד מושך בחוטים בחלקלקות והשני בכוח. אפשר להסתדר.

"אבל מה במקרה שאין מכנה משותף אמיתי בין שני האדונים? כשכל אחד מהם בא מעולם אחר, עולמות שאין בניהן השקה? איך ייווצר שיתוף פעולה, איך לא ייווצר כאוס? להיות משרת לשנים אפשר, אבל אם כל אחד מושך לעולם שלו, זה למזרח וזה למערב, אין עצה חוץ מלהיקרע לשניים. הנה, יש משהו יותר גרוע מלשרת שני אדונים: לשרת שניים כאלה, שכל אחד מושך לכיוון אחר".