משה גפני
משה גפניצילום: הלל מאיר/TPS

אמירה לא מוצלחת או הסתה עקבית? על רקע ההתנגדות החרדית למסקנות וועדת הגיור, התראיין יו"ר 'דגל התורה' ח"כ משה גפני ל'יתד נאמן' והאשים את הציונות הדתית בניסיון לפגוע בעם ישראל.

"נושא הגיור, שמירה על כרם בית ישראל וטהרת הייחוס, הם הנושאים המרכזיים במאבקים שאנחנו מנהלים כאן בישראל מול המבקשים לפגוע בכך השכם והערב", אמר גפני.

לדברי גפני, הניסיון ללכת על דרך הפשרה מוביל להרס היהדות. "מה שקורה בפועל כל הזמן וגם עכשיו, זה שיש כל הזמן ניסיונות של הפשרנים למיניהם ובראשם הרפורמים לפגוע בטהרת הייחוס. הם לא רוצים בשלמותו של עם ישראל. המטרה שלהם היא לפגוע בנושאים הכי קריטיים ולכן גם בג"ץ מתערב כי זו גם מטרתו".

בשלב הזה האשים את הציונות הדתית בפגיעה בעם ישראל. "אין אף אחד מהעותרים לבג"ץ המבקש את טובת עם ישראל. כל אחד בדרגתו הוא מנסה לפגוע בעם ישראל החל מהציונות הדתית וכלה ברפורמים שמטרתם היא להרוס את הכל.

אין שום ערך בעניין הזה הכל רק ניסיונות לפגוע. המסמך הזה שהוגש אתמול הוא חספא בעלמא ולא ניתן לקדם אותו. המסמך מנסה למצוא חן בעיני כולם. ולמצוא חן בעיני כולם זה להתפשר על נושאים מהותיים. מטרת הרפורמים והעותרים מסומנת מראש. ולכן לא ניתן להסכים לה".

העובדות כמובן שונות בתכלית. רק לפני כשבוע שיגרה מפלגת האיחוד הלאומי מכתב נוקב לראש הממשלה נתניהו שבו הזהירה כי חוק הגיור המתגבש מסוכן לזהות היהודית בישראל.

"אם חלילה תאושר הצעת החוק היא תקרע את עם ישראל לגזרים ותפגע בצורה חמורה בזהותה היהודית של המדינה. מדובר בהצעה הגרועה ביותר שהוגשה בחמש השנים האחרונות, הפורצת את תחום הגיור לחלוטין", אמרו אנשי האיחוד הלאומי.

במפלגה טענו כי השלכותיה עלולות להיות הרת אסון וכי הצעת החוק תהפוך את הגיור במדינת ישראל מהלכתי לפוליטי-אזרחי ומשנה באופן קיצוני את הסטטוס-קוו המקובל בנושא מאז קום המדינה.

השר אורי אריאל וח"כ בצלאל סמוטריץ' הוסיפו במכתבם לנתניהו, "בניגוד להחלטות ממשלה הקודמות בהן הרבנות הראשית הייתה הגוף שבסמכותו, תחת אחריותו ובהובלתו היה תחום הגיור, כפי שמתבקש בנושא כה מהותי ליהדות – בהצעת החוק החדשה מוקמת רשות אזרחית חדשה בעלת סמכות ואחריות אוטונומית, ומעמד הרבנות הראשית כסמכות בתחום הגיור אינו קיים".

במכתב הובהר כי במידה וההצעה תעלה להצבעה הרי שהם יתנגדו לו. "חוק הגיור הנוכחי הוא סכנה רוחנית ממשית לקיומו של עם ישראל לאור מסורת ישראל מזה אלפי שנים. אנו מודיעים כבר כעת כי אם חלילה תחליט לנסות ולקדם אותה נתנגד לה בכל דרך ונעמוד כחומה בצורה על שמירת העם היהודי".