מצעד הגאווה
מצעד הגאווהצילום: אייסטוק

באפרת שבגוש עציון יתקיים הערב (ראשון) דיון ומפגש בנושא בני נוער חד מיניים בחברה הציונית דתית.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו על האירוע עם ראש המועצה המקומית, עודד רביבי, המספר על היענות גדולה בהרבה מהמתוכנן, עובדה הרומזת על גודלה האמתי של התופעה.

"מה שתכננו בהתחלה זה אירוע שרצינו שיהיה אינטימי, בפרופיל נמוך, שכל מי שחש אתגר חינוכי או הורי להתמודד עם הסוגיה הזו יבוא ויעלה שאלות תהיות וישמע התייחסות של איש חינוך, רב ופסיכולוג וגם של בני הקהילה הלהט"בית דתיים או דתיים לשעבר, אבל מהרגע שהתחלנו לחשוב על האירוע וההתייעצות לקראתו הבנו שההתעניינות גדולה בהרבה והמעגלים יצאו מכלל שליטה שלנו".

מוסיף רביבי ומספר כי "מבחינת ההתעניינות הציבורית, אני מוצף במכתבי תודה על קיומו של האירוע. בעקבות סיפורים אישיים שאני מקבל כבר שלושה ימים, איני ישן ממה שעברו אנשים בחייהם בהתמודדות. זה חוצה גילאים, מגילאי 20-25 עם חוויות טריות והורים ומי שכבר שנים רבות בקהילה". עוד מוסיף רביבי ומציין כי "כמות האנשים שמשתפים על המחשבות האובדניות שלהם מלמדת על גודל המצוקה".

רביבי נשאל אודות קיומו של אירוע שכזה בישוב קטן יחסית, מקום שבו כולם מכירים את כולם, והוא מודה שאכן ההתמודדות אינה פשוטה. "הסיבה שלא מטפלים בתופעה היא אלמנט הבושה, אבל יש בסוף סטטיסטיקות ונתונים שקשה להישאר כלפיהם אדישים. אם מסתכלים על מי שניסו לשים קץ לחייהם בסוף התיכון ובמהלך הצבא, אומרים ששלושים אחוזים נובע מהאתגר בזהות המינית ובציונות הדתית מדובר בשישים אחוזים.

''זו הצלת נפשות. אם לצעיר אין איך להתמודד הוא עלול לשים קץ לחייו, ואז מה נאמר? כמנהיג ציבור אני מבין שיש כאן תופעה שמספריה גדולים מכפי שאנחנו חושבים".

רביבי מקווה שכמו שהמועצה בראשותו היוותה מודל חיקוי בתחומים אחרים כך יהיו רשויות מקומיות המשויכות לציבור הדתי לאומי שגם הן תנהגנה כמו אפרת וגם בהן יועלה הנושא לדיון מעמיק ויסודי. "ברור לי שדרושה כאן גם מידה מסוימת של אומץ ומנהיגות. אני רואה אנשים שכותבים שזה לא להאמין שאני עושה זאת בשנת בחירות, שיקול שהוא לא רלוונטי מבחינתי".

ומה באשר לטענה לפיה העלאת הסוגיה על השולחן, גם אם באופן רציני ומעמיק ולא בוטה ווולגארי, גורמת בעצמה להרחבת מעגל המזוהים עם התופעה? "הטענה הזו נמצאת בחלל האוויר. אותי הפתיע סביב האירוע זה שיש קהילה שהולכת ומחצינה את הנטיות המיניות שלה, אבל יש כנראה כמויות גדולות שלא מחצינים ומתבשלים במיץ של עצמם.

''אלו נפשות שלא יודעות מנוח ובסוף מוצאות שקט נפשי כשהן שמות קץ לחייהם. אני לא מתכוון לקיים כאן מצעד גאווה, אלא דיון הכי רגוע שאפשר. יש לא מעט שמתייסרים עם עצמם ולא יודעים למי לפנות ולהם זה מיועד".

על מעורבות ההלכה בסוגיה והחלק אותו היא לוקחת בדיון, ציין רביבי כי למד מהרב רפי אוסטרוף, מומחה למיניות בריאה, שיציג את משנתו, הוא עצמו אינו רב ואינו פוסק, אך הוא יודע שכמספר הרבנים כך מספר הדעות השונות.

"אין ספק שהסיפור ההלכתי מהווה אתגר נוסף בקרב בני הקהילה בציבור הדתי לאומי, ולכן הניסיון הוא לזקק את זה לציבור הזה דווקא ולהביא אנשים שיציגו את השקפת העולם מהבחינה הזו". עם זאת גם הוא מודע שלא כל הנוכחים באירוע או מחוצה לו ישמעו רק את העמדות שיתאימו להם וינעמו לאוזנם.